Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Har sökt i forumet men hittar inget direkt svar på min fråga.
Kan ju vara jag som inte kan söka men...

Jag har problem med handbromsen, häromdagen slutade den fungera, det finns motstånd när jag drar den så högt det går och när jag sänker handaget som om wiren går igenom hylsan och något händer i andra änden men jag kan rulla bilen utan problem i alla lägen.

Började titta på delar och upptäckte att det i en tabell står "ej multilink".
Antar att det då finns ett system som heter multilink och att det finns ett som inte är det.

Fråga ett. Vad är multilink och hur vet jag om jag har det eller ej?

Bland Feltemas/Pryltemas delar finns en reparationssats för handbromslänk för 700-900 serien, ej multilink, verkar dock som om den utgått.
Någon tipsade om att ett fäste på bakaxeln kan ge sig, är det möjligen det som denna repsats fixar?
Vem har i så fall något liknande eftersom den inte verkar finnas på Biltema längre?

Vill gärna ha en bra handbroms eftersom grabbarna förväntar sig viss övningskörning i denna bil...

/MK
Användarvisningsbild
av emwtur
Multilink eller inte :
det är bakaxelkonstruktionen som avses - har du en 745 så har du INTE multilink - det fanns bara på 760,960,V90 och S90 vad jag vet.

I ditt fall; om handbromsen försvann "plötsligt" så kan du ha problem med;
* Belägg - där limmningen släppt från backen
* handbromswire som gått av ( finns två wire - Wire 1 : från spaken till vänster bakhjul och Wire 2 från vänster bakhjul till höger bakhjul)
* kopplingen mellan wirarna vid vänster bakhjul sker via en "brygga" - denna rostar med tiden sönder ,

Bryggan sitter fast i bakaxeln med ett fäste ( som du skrev) men om denna är borta så skall det inte påverka handbromsens funktion !

Vet inte om du blev klokare men mitt tips är att lägga dig vid bilen och titta in innanför vänster bakhjul och rycka i dom två wirar du ser där - är någon av dom av så vet du vad problemet är -
är bryggan trasig ( sitter om höljet på wire 1 och i Wire 2 ) borde du se det .
ser allt ut att vara ok så tror jag inget annat hjälper än att riva isär bakhjulen och kontrollera backarna !

/emwtur
Kolla allt som emwtur skrev sen kan jag tillägga att du ska se upp med om du har Biltemas handbrosmbackar :!: De är för små och då får du det problemet du har, mekanismen orkar inte dra isär backarna tillräckligt lång :???: Det är många som haft detta fel nu :(
Man tackar.

Det är just de där små tipsen som gör att man slipper felsöka i fel ordning.
Är det någon som har eller vet var det finns någon bra bild på mekaniken, främst bryggan och fördelningen mellan hjulen?
Har lärt mig från jobbet, kameratekniker, att vet jag hur tekniken fungerar eller är tänkt att fungera så är det lättare att felsöka.

Tittade även i Haynes handbok men hittade ingen bra överblick där.

/MK
Användarvisningsbild
av emwtur
kollade efter lite bilder.
http://www.skruvat.se/Vajer-parkeringsbroms-P11474.aspx ser det ut som om dom skickar med "bryggan" med vänsterwiren.
hur det fungerar är svårt att förklara men retligt enkelt när man inser hur det funkar.
wire(1) går från spaken till vänster bakhjul - men grejen är att höljet på wiren slutar mitt i luften - det finns ingen normalt mothåll som det spänner mot - inget fastmonterat iallafall - utan höljet spänner mot .. wire (2) som går rakt till höger bakhjul.
Wirehöljet skall sluta i något som "hänger mitt i luften" - det är helt normalt.

/emwtur
Som tidigare sagt har du stel bakaxel på din 745a, alltså inte multilink.

När jag besiktigade min 745a så fick ja för dåligt handbromsvärde på vänster bakhjul pga att den klämman som handbromswiren ska gå igenom inte fanns kvar & wiren genade då till bakhjulet och tappar därför spännsten.

Kan ju även ha hänt dej ?
Jag vet att Biltema har en sån här klämma som wiren ska löpa igenom.
Helt otroligt vilka fina svar man får här.

eftersom jag kan se bägge wirerarna gå in i bromstrumman och det ändå känns som om något händer när man drar i spaken så är min gissning att det är beläggen eller något med dem alternativt bryggan.

Är wiren av borde jag kunna känna det om jag drar i dem så kanske jag kan utesluta det innan helgen.
skall byta däck då och tänkte ta det samtidigt.

Återkommer när jag vet mer.

/MK
Vovlo_Henrik skrev:Kolla allt som emwtur skrev sen kan jag tillägga att du ska se upp med om du har Biltemas handbrosmbackar :!: De är för små och då får du det problemet du har, mekanismen orkar inte dra isär backarna tillräckligt lång :???: Det är många som haft detta fel nu :(
Tja, länge sen detta var aktuellt men jag har faktiskt använt mig av Biltemas backar och de fungerar utmärkt, gick igenom besiktningen nu i januari med just dessa backar.

Måste dock riva allt igen tror jag, såg att bromssköldarna är rätt icke existerande på bägge sidor, rosten var hungrig, men hellre sköldarna än balkarna :-)

/MK

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]