Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
#279222
Metalcore skrev:oooh! tack!
nån som vet om man kan mäta fram nån Ohm på den o hur många ohm den ska ha?
Går inte att ohm-mäta... :wink:
av matte22
#279231
om man har felkod 1-2-1 kan det ju vara lamdan som är fel på....eller är jag ute och cycklar???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#279279
matte22 skrev:om man har felkod 1-2-1 kan det ju vara lamdan som är fel på....eller är jag ute och cycklar???
Japp! Du är ute å cycklar...så på med hjälmen! :wink:
av Metalcore
#279382
en fråga!

tryckgivaren som nämdes som sitter nästan vid databoxen...
går det en genomskinlig vacumslang ifrån... i min finns det vätska av nått slag... man ser luftbubbler i den..
ska det vara så? eller kan det vara det som är problemet?

tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#279702
Genomskinlig slang?
Men det ska bara vara luft i den, blås rent.


Jag tar svaret här i stället och låser den andra. Samma problem - samma tråd.
av Metalcore
#280070
Jag blåste rent vakumslangen idag... det va olja i den
startade bilen... den gick finfint!....tills motorn vart varm..
då fylldes slangen med olja igen..o motorn började gå dåligt...

min gissning är att nån ventil eller kolvring har gått sönder..och där med att olja läcker bakåt in i insprutet..?

är jag helt ute o cyklar o måste ta på mig hjälmen eller kan det vara något annat?
har hört att det finns nån slags olje-retur vid insprutet som kan klägga igen o svämma över eller nått..?

help.... x(
av Metalcore
#280567
hoj.

ska kolla och göra rent dedär oljeåterförings systemet vid insprutet...
ska tydligen finnas en plast bricka där med hål som slaggar igen...så oljan trycks ut bakvägen..

återkommer med svar imorrn kväll.

/Marcus
av Metalcore
#281031
kollade dendär oljereturen igår...visade sig vara en del av "flamfällan"
verkade inte vara igenklumpad..

tog dock bort insugsslangen från insprutet som kommer från luftburken....OCH DET FORSADE UT OLJA! ja menar FORSADE!
kollade med spegel in i insprutet där slangen suttit och "gasade" lite så spjället öppnade sig...och där var det fullt med olja oxå... som börja rinna ut..

gjorde rent tryckgivar-vakumslangen, luftröret, och så gott det gick i insuget..
nollställde databoxen och startade bilen... vilket resulterade i ett stort vitt moln bakom bilen..

vad är det som orsakar att motorn förbränner så mkt olja?

sist jag kollade var alla tändstift tjocka...

nuvarande felkoder är: 1-2-1 "lufttrycksgivvare" & 1-2-2 "lufttempgivare"
tror inte att dessa fel kan orsaka all olja i insuget..

vad kan det vara för fel?

tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#281311
Oljefällan, alltså den svarta burken nere på blocket över startmotorn är tät. Det går en slang från den ner till tråget, se till så du inte får med dig den upp när du tar loss burken. Det går att tvätta ur den hjälpligt, men det är enklare att köpa en ny.

Kommer få överta en V60 T6 Ultimate 202[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]