Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svein2
Enda en post om gasspjell(ETM). Er det noen som har lagt merke til om det er noen spesiell type bensin som gjør at problemet kommer? På min gamle V70 99 mod. ca.100000km. fylte jeg i sommer 95 blyfri på en statoilstasjon i Danmark, det gikk en time så kom varsellampen. En time til, så fikk jeg ikke turtallet opp i mer enn 1500. Stoppet bilen og da jeg startet igjen var den normal. Reiste etter noen dager, hvor bilen sto parkert, hjem til Norge, 8 timer uten å stoppe. Likte meg dårlig, men det gikk bra, bortsett fra at kjærringa ble veldig røksjuk :-(O) (hun ville ikke ha snus av meg).
Da jeg startet bilen hjemme i garagen dagen etter, var den helt håpløs, måtte ha hjelp av Viking til å komme meg til et verksted.
Mulig jeg er helt på villspor men er 95 blyfri det samme i Danmark som i Norge eller var det helt tilfeldig at det skjedde akkurat da?
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan omöjligt ha med bränslet att göra, ETM:en har ju ingen koll på vilket bränsle som sprutas in i cylindrarna ! (insugsröret)
av Dopping
Jag har min bil inlämnad på verkstad sedan i onsdags. En S80 (-02) med 170 hk motorn. Den slutade helt enkelt att fungera (startade inte trots att startmotorn snurrade). Bytte batteri (med tanke på vad tidigare debatter kommit fram till) men motorn tände inte. Hör till saken att motorn gått som en kratta de senaste två-tre månaderna (känt som om den inte gått på alla cylindrar), dåligt vrid mm...Dock inga felmeddelanden.

Eftersom jag har automat rekommenderade verkstan att jag INTE bogserade bilen till dem, trots att instruktionsboken säger annat.

Hur som helst, jag var helt bestämd på att jag skulle KÖRA bilen till Volvoverkstaden, bärgning för 1000-lappen lockade inte. Därför skruvade jag bort gasspjället - hur enkelt som helst, enda problemet var att jag inte hittade kontakten för att koppla bort det från motorn och därför lät jag den sitta kvar. Det var förvånansvärt mycket sot i spjället. Iofs. inte så konstigt eftersom vevhusventilationen tydligen pustar ut sina avgaser några millimeter från spjället. Efter lite rengöring med en föråldrad tandborste så skruvade jag fast "italienaren" igen. Efter ca. 3 x 10 sekunders vevande så gick motorn igång igen. Troligen var den ordentligt sur efter några idoga startförsök dagen innan. Var lite orolig för att katten skulle ta stryk, men jag får väl se på besiktningen vad som hände. När väl motorn var igång så vågade jag inte stanna den, utan körde den till Volvo direkt. Vet ännu inte vad som är det egentliga felet, men spjället tycks ha två huvudorsaker till att det fallerar:

1: Igensatt med sot, enkelt rengjort av bilägaren med fotogen och tandborste.

2: Elektriskt fel pga. av att tunnfilmspotentiometern blir utsliten, mao. en komponent för några kronor orsakar en reparation på 6000 kronor.

Själv är jag jättespänd på vad felet i min bil beror på. Än så länge har de bytt VVT-ventil samt spännrullen för hjälpremmen. Får se på måndag om det är någon skillnad. De har ännu inte funderat på att byta gasspjället.

Det roliga i kråksången är att jag var inne i höstas då bilen gått ca. 15,800 mil och påtalade att bilen slocknat vid två tillfällen under körning (när gasen lättades, kall motor). De hittade dock inga felkoder vid detta tillfälle. De bad mig då köra vidare för att lättare hitta felet om det uppkom igen. Hmmm..... Nu är det en realitet, bilen startade inte! OCH den har gått 16,300 mil. Volvos förlängda garanti gäller 16,000 mil!!!!!!!
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]