NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hexenhammer
LasseRe skrev:Hexenhammer!
Allt det du klagar på avseende V50 är sådana saker som du lätt skulle ha upptäckt vid en enkel provkörning och genom att göra upp en personlig kravspec över dina behov och önskemål. Att dessutom inte sätta på en dragkrok när du vet att du kommer att behöva köra större last är för mig obegripligt.
Det verkar som om du projicerar ditt misslyckade köp på bilmodellen istället för dina bristande förberedelser inför köpet.
Jag vet, och som jag tidigare har sagt så visste jag om det. Jag antog dock att jag kunde ta det, eftersom att jag fick en billigare och mer hållbar bil (trodde jag). Dessutom är det svårt att avgöra om trummorna går in i bagagen på en V50. Men av en snabb anblick så antog jag att dom skulle gå in det. Nej. Även om jag inte hade spelat trummor så hade jag tyckt att V50 är en för liten, för obekväm och en oerhört trist bil.
andreas_lofgren skrev:Varför köpte du då en V50 som är en av de minsta kombibilarna på marknaden i sin klass? (A4, 3-serie, Vectra, 9-3 osv är större allihop)

Är du snäll och kommer med en enda länk som säger att V70 är roligare att köra än V50? Ta inte en artikeln som hyllar V70 från 2001 i körglädje för då fanns inte V50.

Du är otroligt ensam om den uppfattningen, tro mig

Återigen, varför i hela friden köpte du en V50 då? Var det någon som tvingade dig? Tjänstebilsregler eller liknande?

Jo vi har greppat det vid det här laget :wink: Men det är ju inte så att en bil krymper med tiden. Den var ju lika liten när du tittade på den i hallen. ?:-/

Självklart. Focus är en rymligare bil i bagaget på grund av att den är mer fyrkantig bak. Detta står tydligt i VDA deklarationen om bilarnas bagageutrymme.

Fortfarande obegripligt för mig hur du kan föredra den stendöda jänkarstyrningen V70N. Tyvärr har jag dåliga nyheter för dig angående V70IIs styrning. Den är betydligt mera lik en V50 än gamla V70.

Efter att ha läst din text ovan blir det plågsamt uppenbart att du helt enkelt har valt fel bil, och ogillar det mesta som V50 faktiskt är byggd för att leverera.

Har faktiskt ett biltips till dig som jag tror du kommer bli betydligt mer nöjd med än V70II nämligen Audi A6 1,8T förra generationen

Gigantiska utrymmen, kvalitetskänsla överlägset något som Volvo producerat, styrning som är klippstabil, snål för sin effekt, och knäpptyst.
Exempelvis: http://www.blocket.se/vi/21198790.htm?ca=11_s
Vill inte ha något annat märke än Volvo p.g.a komfort; och det är det jag gnäller på först och främst. Som sagt, den enda anledningen; Jag fick en helt ny bil, till priset av en begagnad V70, som dessutom hade garanti, behövde inte besiktigas på flera år, jag fick välja utseende/utrustning, fick helt nya däck som skulle hålla länge o.s.v.

Har inga artiklar. Kan lätt skaffa fram några forumtrådar. Men jag tror inte att det säger dig något speciellt. När jag öppnade en tråd i ett annat stort bilforum på nätet angående om att byta från V70 till V50 blev alla väldigt kritiska och uttalade sig hela tiden om att V50 var en grymt tråkig bil, att jag skulle bli så grymt missnöjd, att bilen är snygg men inte mer än så, o.s.v. Jag trodde dom inte... tills det att jag nu haft min V50 ett tag.

Uppenbarligen inte. Enbart i denna tråd finns det andra, som du kanske sett?

Min V70 hade fel med bromsar och sådant konstant. Blev kuggad på besiktning 4 månader efter köp (2004 års modell, hade 3 månaders garanti) och därefter kom det fel var och varannan månad. Därför sålde jag den bilen. Var inne på S60 (2006:a), men fick en sprillans ny V50 för i princip samma pris.

Exakt, men återigen; Det är svårt att avgöra på millimetern om trummorna får plats. Gällande utrymmet i övrigt tänkte jag att jag utan tvekan kunde ta det. Man får lida lite om man ska ha en helt ny bil o.s.v. Man kan inte vara nöjd med allt.

Yes. Men att man får in mer grejer i en Focus sedan än i en V50 (som är en kombi) är ju rätt illa, right?

Dåliga nyheter för mig nu? Jag har kört V70II genom jobbet i princip varje dag de senaste två veckorna (och även mycket innan det på tjänsteresor m. jobbet o.s.v.). Jag får lite vibbar om att du är stenkåt på din V50 (jag vet iofs inte om du har en, men det är den känslan jag får) och att du inte kan acceptera något annat bara för att du gillar den och ser den som ledande av alla bilar. Jag kan hålla med dig om att V70II inte känns exakt som en V70N, och det har jag aldrig påstått heller. Däremot tycker jag att den är grymt mycket skönare än V50. Anledningen till att jag relaterar till V70N är för att tråden handlar just om V70N eller V50.

Har varit inne på Audi A6 och Audi A4. Gillar inte gamla generationens utseende. Gillar inte Audi's stenhårda stolar (som är lite åt det sportigare hållet). Helt ärligt så är det inte många bilar som har den komforten i stolarna som jag upplever att V70, XC70, S60, S80, XC90 och XC60 har. Och återigen; Jag upplever styrningen perfekt, är den mer så som "ni vill ha den"... (vägen ska kännas i ratten, så att säga); då är det inget för mig. Och sedan; oerhört ful interiör, ful exteriör, plastig, obelväma stolar, o.s.v. Inget för mig, nej.
andreas_lofgren skrev:
Scania skrev: ...som du ser lite längre upp i tråden så är inte Hexenhammer ensam om den uppfatttningen... Vi är minst två hittils bara i denna tråden.

För mig är körglädje = glädjen i att köra bil. Sen finns det andra uttryck som jag uppfattar att vissa sätter likhetstecken emellan: sportkänsla = rallykänsla = körglädje. Håller med om att det inte finns mycket sportkänsla eller rallyglädje i V70. Men massor av körglädje... När man njuter av att köra en bil är väl det körglädje om något?
Jag, och väldigt många med mig, skulle kategorisera detta som komfort. Körglädje är hur rolig en bil är att köra, inte hur bekväm den är.
Fast tycker man om att köra bilen p.g.a komfort, styrning, placering, o.s.v - så är det körglädje. Bara för att bilen har en stor motor och att "vägen känns i ratten" behöver inte betyda körglädje.
dali skrev:Det verkar som om vi pratar om olika saker här. Majoriteten av bilentusiasterna ser det nog enligt följande:

Begreppet "körglädje" används i allmänhet för att beskriva bilar som har rappt chassi, kommunicerande styrning och (ofta, men inte alltid) bra att åka med. Det är bilar som känns helt rätt på en kurvig väg med inspirerad körning. Alltså inte V70 utan V50.

Begreppet "komfort" används i allmänhet för att beskriva bilar som går tyst, stabilt och mjukt. De bilarna är i allmänhet inte särskilt inspirerande att köra och passar bäst på motorväg i jämn hastighet. Alltså V70.
Håller med din tolkning av begrepp till viss del. Självklart måste man skilja på körglädje och komfort. Dock upplever jag ändå inte någon som helst körglädje i V50, om man jämför med S80 eller V70. Och det är ta mig fan INTE bara p.g.a komfort. För vad är det som säger att kommunicerande styrning är körglädje? Jag kanske tycker att det är påfrestande och bara allmänt drygt och föredrar en mjuk styrning istället, och kanske inte bara för att det är "skönt", utan för att jag tycker att det känns tryggare, bättre, säkrare; bilen blir roligare att köra än en bil som känns som något som påminner om en bil utan styrservo. ;)
bilgalen skrev:Om de två personerna som tycker att V70 är körgladare än V50 kan skriva sin ålder så tror jag att gåtan är löst :D
Jag tycker att V70 är "körgladare" än V50 alla dagar i veckan. Spelar ingen roll vilka motorer man jämför emellan eller vilken utrustning man har invändigt. Spelar ingen roll om man jämför V70N eller V70II med V50. V70 alla dagar i veckan som sagt. Jag är 23 år gammal.
andreas_lofgren skrev:Scania, tolkar man ett begrepp väldigt annorlunda mot den stora massan så får man helt enkelt förbereda sig på invändningar.

Vad som innefattas i komfort respektive körglädje är relativt vedertaget, och både du och Hexenhammer lägger in andra saker i de begreppen än vad de flesta anser vara korrekt. Då kommer invändningarna på ett publikt forum ganska fort.

Jag är för övrigt 27 om det har någon betydelse för diskussionen :wink:
Körglädje = roligt att köra. Det finns ju inga direkt kriterier för hur en bil ska vara för att vara rolig att köra. Det är alltså ett väldigt subjektivt begrepp. Ungefär som mitt exempel tidigare; Någon som håller undervisningar i mat kan inte säga "den här maten är god". Det finns liksom inget som säger vad det begreppet omfattar. Det är subjektivt. Att en testförare som provkör bilar för tidningar och som gillar sportiga bilar där man sitter gjuten i stolarna (sportsolar) och där man verkligen känner vägen i ratten är en sak. Men sedan finns det folk som skulle vägra att ha sådana bilar (t.ex jag och "Scania"). Varför? Jo, för att vi inte finner den körglädjen i sådana bilar då de inte passar våra ändamål. Återigen; körglädje är ett subjektivt begrepp.
dali skrev:Vi har glidit en bit från ämnet nu ("V50 vs V70"), men här är i alla fall Auto Motor & Sports detaljerade testprotokoll för V50 T5 respektive V70 T5:

http://www.automotorsport.se/news/3852/ ... 0--8/2004/
http://www.automotorsport.se/news/4929/ ... t5--24/04/

Man kan se att deras kriterier för att bedöma "körglädje" (chassi, styrning, motor/växellåda) respektive "komfort" (stolar, fjädring) skiljer sig en hel del från vad Scania och Hexenhammer väger in i körglädje. Om ni utgår ifrån AMS protokoll förstår ni säkert varför vi (som delar AMS kriterier) blev förvånade när ni bedömde V70 som "körgladare" än V50 ... exempelvis får styrningen i V70 betyget 45/100, i V50 får den 75/100. Totalbetygen för körglädje är 62/100 respektive 77/100. Ägarnas egna omdömen går i samma linje.

För att återgå till ämnet så anser jag att V50 är det självklara valet om man vill ha en körglad bil och att V70 är ett bättre val om man prioriterar lastutrymme och i viss mån komfort (tycker inte att komfortskillnaden är så stor).
Återigen får man ju ta upp det och säga att körglädje är subjektivt som fan. Och även vad gäller fjädring, väghållning, styrning o.s.v så tycker jag att V70 är "bättre". Den tilltalar mig mer. Upplever inte att det finns något "rätt eller fel" vad gäller dessa värden i bilar. Auto Motorsport tycker en sak, dom vill antagligen ha en tydligare fjädring, en med precis styrning där vägen känns i ratten o.s.v. Det vill inte jag. Jag vill ha allt så mjukt och bekvämt som möjligt. Jag är ingen tävlingsförare, jag är en "Svensson" som vill kunna åka långt med min bil utan att få ryggskott.
av dali
Än en gång, det du kallar körglädje är vad bilentusiaster kallar komfort. Att använda samma begrepp underlättar när man ska diskutera, du har sannolikt misstolkat 99% av alla svar och åsikter du tidigare fått om komfort/körglädje ... så mycket var den samlade "kunskapen" värd ... :roll:

Du gillar komforten i V70 och ogillar körglädjen i V50, enligt de normala uppfattningarna om vad komfort respektive körglädje är. Svårare än så är det inte, inse att du fått begreppet "körglädje" om bakfoten, det är dags att dra upp huvudet ur sanden och se ljuset ... :wink:
Användarvisningsbild
av wendtan
Om man tycker att alla andra bilar än V70n är onödiga så blir det svårt o föra diskussionen vidare :lol:
av coati
dali skrev:Än en gång, det du kallar körglädje är vad bilentusiaster kallar komfort. Att använda samma begrepp underlättar när man ska diskutera, du har sannolikt misstolkat 99% av alla svar och åsikter du tidigare fått om komfort/körglädje ... så mycket var den samlade "kunskapen" värd ... :roll:

Du gillar komforten i V70 och ogillar körglädjen i V50, enligt de normala uppfattningarna om vad komfort respektive körglädje är. Svårare än så är det inte, inse att du fått begreppet "körglädje" om bakfoten, det är dags att dra upp huvudet ur sanden och se ljuset ... :wink:

Håller med dali. Hela diskussionen rör väl egentligen om man vill ÅKA eller KÖRA bil. Jag väntar nu på en ny V50 2.0D och körupplevelsen för mig var fantastisk. Ville ha en diesel för ekonomin (och miljön) och kunde inte ana vilket klipp det var i denna motor..
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
dali skrev:Än en gång, det du kallar körglädje är vad bilentusiaster kallar komfort. Att använda samma begrepp underlättar när man ska diskutera, du har sannolikt misstolkat 99% av alla svar och åsikter du tidigare fått om komfort/körglädje ... så mycket var den samlade "kunskapen" värd ... :roll:

Nej. Jag ogillar komfort och köregenskaper i V50. Jag gillar komfort och köregenskaper i V70. Jag använder mig även av åsikter kring styrning, fjädring etc. Och det var ju det som stod med under "körglädje" på länkarna till biltesten som fanns. Verkar fortfarande som att ingen har tid eller ork till att läsa mina långa inlägg. Återigen;

1. Jag klagar INTE på motorn i min V50 1,8F. Jag vill hellre ha en mindre motor än en som drar mycket bensin. Och att jag har en 1,8 i min V50 gör inte att bilen i sig blir "sämre" och mer obekväm att köra än om jag hade köpt en T5:a.

2. Det är inte bara stolarna som jag bygger mina åsikter på. Utan även fjädring, känsla i ratten o.s.v. - Väldigt mycket samma saker som "bilentusiasterna" värderar. Dock har jag andra uppfattningar om vad som känns "rätt". Och det är just det; detta är oerhört subjektivt eftersom att ändamålen antagligen är helt olika. Jag har många gånger åkt bil med marknadschefen på jobbet, som har en Audi som man inte får för under miljonen. Och ja, den är säkert asskön för folk som gillar sådana bilar. Men nej tack. Obekväma stolar (sportstolar), hårdare styrning, hårdare fjädring o.s.v. Det är inget för mig.

3. Jag är med på dina begrepp och jag håller med. Dock värderar jag inte som du påstår.
av dali
Jag har uppfattat att du vill ha en så mjuk (dvs "komfortabel") bil som möjligt och ogillar V50 för att den har fastare chassi och aktivare styrning (="körglädje" enligt de flesta). Det är tyvärr så att komfort och körglädje är extremt svåra att kombinera eftersom de drar åt olika håll (fast/mjuk, snabb/långsam), det blir alltid en kompromiss om man inte har adaptivt chassi (exempelvis senaste S60R/V70R).

Så länge du skriver att du föredrar en mjuk, komfortabel bil så kommer alla att veta vad du menar, använd inte ordet "körglädje" för att beskriva det du söker för då kommer (nästan) alla att missförstå dig och svaren du får saknar relevans för dig.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
dali skrev:Jag har uppfattat att du vill ha en så mjuk (dvs "komfortabel") bil som möjligt och ogillar V50 för att den har fastare chassi och aktivare styrning (="körglädje" enligt de flesta). Det är tyvärr så att komfort och körglädje är extremt svåra att kombinera eftersom de drar åt olika håll (fast/mjuk, snabb/långsam), det blir alltid en kompromiss om man inte har adaptivt chassi (exempelvis senaste S60R/V70R).

Så länge du skriver att du föredrar en mjuk, komfortabel bil så kommer alla att veta vad du menar, använd inte ordet "körglädje" för att beskriva det du söker för då kommer (nästan) alla att missförstå dig och svaren du får saknar relevans för dig.
Körglädjen är ju dock subjektiv. Men jag väger dock in de punkter på en bil som anses vara en del av körglädje, precis som du säger. Vill jag ha en mjuk fjädring och en mjuk styrning så är det ju värden som reflekterar körglädje. Eller är det bara det när Motormagasin säger att bilen i fråga har hård styrning/fjädring?
av Lövet
Hexenhammer skrev: Körglädjen är ju dock subjektiv. Men jag väger dock in de punkter på en bil som anses vara en del av körglädje, precis som du säger. Vill jag ha en mjuk fjädring och en mjuk styrning så är det ju värden som reflekterar körglädje. Eller är det bara det när Motormagasin säger att bilen i fråga har hård styrning/fjädring?
Nej, det finns fortfarande vedertaget vad som inkluderas i körglädje respektive komfort! Jösses, hela den här tråden är en reflektion av att du inte vill hålla dig till uttryck som folk tar för givet. Det börjar bli tröttsamt och det är dessutom en rejäl trådkapning som skett där stackars mille08 inte fått många sylar i vädret.
av dali
Hexenhammer, som Andreas skriver så är begreppen "körglädje" ocn "komfort" inte så subjektiva som du tycks tro. Om du vill fortsätta förvirra och bli förvirrad så är det upp till dig, om du börjar använda samma begrepp som vi andra så kommer du att få ut mer av forumbesöken.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
andreas_lofgren skrev:
Hexenhammer skrev: Körglädjen är ju dock subjektiv. Men jag väger dock in de punkter på en bil som anses vara en del av körglädje, precis som du säger. Vill jag ha en mjuk fjädring och en mjuk styrning så är det ju värden som reflekterar körglädje. Eller är det bara det när Motormagasin säger att bilen i fråga har hård styrning/fjädring?
Nej, det finns fortfarande vedertaget vad som inkluderas i körglädje respektive komfort! Jösses, hela den här tråden är en reflektion av att du inte vill hålla dig till uttryck som folk tar för givet. Det börjar bli tröttsamt och det är dessutom en rejäl trådkapning som skett där stackars mille08 inte fått många sylar i vädret.
Och jag använder vissa av de delarna som inkluderas i körglädje i min beskrivning för vad jag inte gillar med V50, eller har du missat det igen? Jag anser snarare att ni inte läser vad jag skriver. Dessutom var ju mitt inlägg från första början att jag inte upplevde V50 lika bekväm, p.g.a komfort- och körglädje-relaterade faktorer. Att ni sedan anmärker på allt jag skriver är ju en helt annan story.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]