- fre 17 apr 2009, 09:02
#280183
Har inga artiklar. Kan lätt skaffa fram några forumtrådar. Men jag tror inte att det säger dig något speciellt. När jag öppnade en tråd i ett annat stort bilforum på nätet angående om att byta från V70 till V50 blev alla väldigt kritiska och uttalade sig hela tiden om att V50 var en grymt tråkig bil, att jag skulle bli så grymt missnöjd, att bilen är snygg men inte mer än så, o.s.v. Jag trodde dom inte... tills det att jag nu haft min V50 ett tag.
Uppenbarligen inte. Enbart i denna tråd finns det andra, som du kanske sett?
Min V70 hade fel med bromsar och sådant konstant. Blev kuggad på besiktning 4 månader efter köp (2004 års modell, hade 3 månaders garanti) och därefter kom det fel var och varannan månad. Därför sålde jag den bilen. Var inne på S60 (2006:a), men fick en sprillans ny V50 för i princip samma pris.
Exakt, men återigen; Det är svårt att avgöra på millimetern om trummorna får plats. Gällande utrymmet i övrigt tänkte jag att jag utan tvekan kunde ta det. Man får lida lite om man ska ha en helt ny bil o.s.v. Man kan inte vara nöjd med allt.
Yes. Men att man får in mer grejer i en Focus sedan än i en V50 (som är en kombi) är ju rätt illa, right?
Dåliga nyheter för mig nu? Jag har kört V70II genom jobbet i princip varje dag de senaste två veckorna (och även mycket innan det på tjänsteresor m. jobbet o.s.v.). Jag får lite vibbar om att du är stenkåt på din V50 (jag vet iofs inte om du har en, men det är den känslan jag får) och att du inte kan acceptera något annat bara för att du gillar den och ser den som ledande av alla bilar. Jag kan hålla med dig om att V70II inte känns exakt som en V70N, och det har jag aldrig påstått heller. Däremot tycker jag att den är grymt mycket skönare än V50. Anledningen till att jag relaterar till V70N är för att tråden handlar just om V70N eller V50.
Har varit inne på Audi A6 och Audi A4. Gillar inte gamla generationens utseende. Gillar inte Audi's stenhårda stolar (som är lite åt det sportigare hållet). Helt ärligt så är det inte många bilar som har den komforten i stolarna som jag upplever att V70, XC70, S60, S80, XC90 och XC60 har. Och återigen; Jag upplever styrningen perfekt, är den mer så som "ni vill ha den"... (vägen ska kännas i ratten, så att säga); då är det inget för mig. Och sedan; oerhört ful interiör, ful exteriör, plastig, obelväma stolar, o.s.v. Inget för mig, nej.
LasseRe skrev:Hexenhammer!Jag vet, och som jag tidigare har sagt så visste jag om det. Jag antog dock att jag kunde ta det, eftersom att jag fick en billigare och mer hållbar bil (trodde jag). Dessutom är det svårt att avgöra om trummorna går in i bagagen på en V50. Men av en snabb anblick så antog jag att dom skulle gå in det. Nej. Även om jag inte hade spelat trummor så hade jag tyckt att V50 är en för liten, för obekväm och en oerhört trist bil.
Allt det du klagar på avseende V50 är sådana saker som du lätt skulle ha upptäckt vid en enkel provkörning och genom att göra upp en personlig kravspec över dina behov och önskemål. Att dessutom inte sätta på en dragkrok när du vet att du kommer att behöva köra större last är för mig obegripligt.
Det verkar som om du projicerar ditt misslyckade köp på bilmodellen istället för dina bristande förberedelser inför köpet.
andreas_lofgren skrev:Varför köpte du då en V50 som är en av de minsta kombibilarna på marknaden i sin klass? (A4, 3-serie, Vectra, 9-3 osv är större allihop)Vill inte ha något annat märke än Volvo p.g.a komfort; och det är det jag gnäller på först och främst. Som sagt, den enda anledningen; Jag fick en helt ny bil, till priset av en begagnad V70, som dessutom hade garanti, behövde inte besiktigas på flera år, jag fick välja utseende/utrustning, fick helt nya däck som skulle hålla länge o.s.v.
Är du snäll och kommer med en enda länk som säger att V70 är roligare att köra än V50? Ta inte en artikeln som hyllar V70 från 2001 i körglädje för då fanns inte V50.
Du är otroligt ensam om den uppfattningen, tro mig
Återigen, varför i hela friden köpte du en V50 då? Var det någon som tvingade dig? Tjänstebilsregler eller liknande?
Jo vi har greppat det vid det här lagetMen det är ju inte så att en bil krymper med tiden. Den var ju lika liten när du tittade på den i hallen. ?:-/
Självklart. Focus är en rymligare bil i bagaget på grund av att den är mer fyrkantig bak. Detta står tydligt i VDA deklarationen om bilarnas bagageutrymme.
Fortfarande obegripligt för mig hur du kan föredra den stendöda jänkarstyrningen V70N. Tyvärr har jag dåliga nyheter för dig angående V70IIs styrning. Den är betydligt mera lik en V50 än gamla V70.
Efter att ha läst din text ovan blir det plågsamt uppenbart att du helt enkelt har valt fel bil, och ogillar det mesta som V50 faktiskt är byggd för att leverera.
Har faktiskt ett biltips till dig som jag tror du kommer bli betydligt mer nöjd med än V70II nämligen Audi A6 1,8T förra generationen
Gigantiska utrymmen, kvalitetskänsla överlägset något som Volvo producerat, styrning som är klippstabil, snål för sin effekt, och knäpptyst.
Exempelvis: http://www.blocket.se/vi/21198790.htm?ca=11_s
Har inga artiklar. Kan lätt skaffa fram några forumtrådar. Men jag tror inte att det säger dig något speciellt. När jag öppnade en tråd i ett annat stort bilforum på nätet angående om att byta från V70 till V50 blev alla väldigt kritiska och uttalade sig hela tiden om att V50 var en grymt tråkig bil, att jag skulle bli så grymt missnöjd, att bilen är snygg men inte mer än så, o.s.v. Jag trodde dom inte... tills det att jag nu haft min V50 ett tag.
Uppenbarligen inte. Enbart i denna tråd finns det andra, som du kanske sett?
Min V70 hade fel med bromsar och sådant konstant. Blev kuggad på besiktning 4 månader efter köp (2004 års modell, hade 3 månaders garanti) och därefter kom det fel var och varannan månad. Därför sålde jag den bilen. Var inne på S60 (2006:a), men fick en sprillans ny V50 för i princip samma pris.
Exakt, men återigen; Det är svårt att avgöra på millimetern om trummorna får plats. Gällande utrymmet i övrigt tänkte jag att jag utan tvekan kunde ta det. Man får lida lite om man ska ha en helt ny bil o.s.v. Man kan inte vara nöjd med allt.
Yes. Men att man får in mer grejer i en Focus sedan än i en V50 (som är en kombi) är ju rätt illa, right?
Dåliga nyheter för mig nu? Jag har kört V70II genom jobbet i princip varje dag de senaste två veckorna (och även mycket innan det på tjänsteresor m. jobbet o.s.v.). Jag får lite vibbar om att du är stenkåt på din V50 (jag vet iofs inte om du har en, men det är den känslan jag får) och att du inte kan acceptera något annat bara för att du gillar den och ser den som ledande av alla bilar. Jag kan hålla med dig om att V70II inte känns exakt som en V70N, och det har jag aldrig påstått heller. Däremot tycker jag att den är grymt mycket skönare än V50. Anledningen till att jag relaterar till V70N är för att tråden handlar just om V70N eller V50.
Har varit inne på Audi A6 och Audi A4. Gillar inte gamla generationens utseende. Gillar inte Audi's stenhårda stolar (som är lite åt det sportigare hållet). Helt ärligt så är det inte många bilar som har den komforten i stolarna som jag upplever att V70, XC70, S60, S80, XC90 och XC60 har. Och återigen; Jag upplever styrningen perfekt, är den mer så som "ni vill ha den"... (vägen ska kännas i ratten, så att säga); då är det inget för mig. Och sedan; oerhört ful interiör, ful exteriör, plastig, obelväma stolar, o.s.v. Inget för mig, nej.
andreas_lofgren skrev:Fast tycker man om att köra bilen p.g.a komfort, styrning, placering, o.s.v - så är det körglädje. Bara för att bilen har en stor motor och att "vägen känns i ratten" behöver inte betyda körglädje.Scania skrev: ...som du ser lite längre upp i tråden så är inte Hexenhammer ensam om den uppfatttningen... Vi är minst två hittils bara i denna tråden.Jag, och väldigt många med mig, skulle kategorisera detta som komfort. Körglädje är hur rolig en bil är att köra, inte hur bekväm den är.
För mig är körglädje = glädjen i att köra bil. Sen finns det andra uttryck som jag uppfattar att vissa sätter likhetstecken emellan: sportkänsla = rallykänsla = körglädje. Håller med om att det inte finns mycket sportkänsla eller rallyglädje i V70. Men massor av körglädje... När man njuter av att köra en bil är väl det körglädje om något?
dali skrev:Det verkar som om vi pratar om olika saker här. Majoriteten av bilentusiasterna ser det nog enligt följande:Håller med din tolkning av begrepp till viss del. Självklart måste man skilja på körglädje och komfort. Dock upplever jag ändå inte någon som helst körglädje i V50, om man jämför med S80 eller V70. Och det är ta mig fan INTE bara p.g.a komfort. För vad är det som säger att kommunicerande styrning är körglädje? Jag kanske tycker att det är påfrestande och bara allmänt drygt och föredrar en mjuk styrning istället, och kanske inte bara för att det är "skönt", utan för att jag tycker att det känns tryggare, bättre, säkrare; bilen blir roligare att köra än en bil som känns som något som påminner om en bil utan styrservo. ;)
Begreppet "körglädje" används i allmänhet för att beskriva bilar som har rappt chassi, kommunicerande styrning och (ofta, men inte alltid) bra att åka med. Det är bilar som känns helt rätt på en kurvig väg med inspirerad körning. Alltså inte V70 utan V50.
Begreppet "komfort" används i allmänhet för att beskriva bilar som går tyst, stabilt och mjukt. De bilarna är i allmänhet inte särskilt inspirerande att köra och passar bäst på motorväg i jämn hastighet. Alltså V70.
bilgalen skrev:Om de två personerna som tycker att V70 är körgladare än V50 kan skriva sin ålder så tror jag att gåtan är löst :DJag tycker att V70 är "körgladare" än V50 alla dagar i veckan. Spelar ingen roll vilka motorer man jämför emellan eller vilken utrustning man har invändigt. Spelar ingen roll om man jämför V70N eller V70II med V50. V70 alla dagar i veckan som sagt. Jag är 23 år gammal.
andreas_lofgren skrev:Scania, tolkar man ett begrepp väldigt annorlunda mot den stora massan så får man helt enkelt förbereda sig på invändningar.Körglädje = roligt att köra. Det finns ju inga direkt kriterier för hur en bil ska vara för att vara rolig att köra. Det är alltså ett väldigt subjektivt begrepp. Ungefär som mitt exempel tidigare; Någon som håller undervisningar i mat kan inte säga "den här maten är god". Det finns liksom inget som säger vad det begreppet omfattar. Det är subjektivt. Att en testförare som provkör bilar för tidningar och som gillar sportiga bilar där man sitter gjuten i stolarna (sportsolar) och där man verkligen känner vägen i ratten är en sak. Men sedan finns det folk som skulle vägra att ha sådana bilar (t.ex jag och "Scania"). Varför? Jo, för att vi inte finner den körglädjen i sådana bilar då de inte passar våra ändamål. Återigen; körglädje är ett subjektivt begrepp.
Vad som innefattas i komfort respektive körglädje är relativt vedertaget, och både du och Hexenhammer lägger in andra saker i de begreppen än vad de flesta anser vara korrekt. Då kommer invändningarna på ett publikt forum ganska fort.
Jag är för övrigt 27 om det har någon betydelse för diskussionen
dali skrev:Vi har glidit en bit från ämnet nu ("V50 vs V70"), men här är i alla fall Auto Motor & Sports detaljerade testprotokoll för V50 T5 respektive V70 T5:Återigen får man ju ta upp det och säga att körglädje är subjektivt som fan. Och även vad gäller fjädring, väghållning, styrning o.s.v så tycker jag att V70 är "bättre". Den tilltalar mig mer. Upplever inte att det finns något "rätt eller fel" vad gäller dessa värden i bilar. Auto Motorsport tycker en sak, dom vill antagligen ha en tydligare fjädring, en med precis styrning där vägen känns i ratten o.s.v. Det vill inte jag. Jag vill ha allt så mjukt och bekvämt som möjligt. Jag är ingen tävlingsförare, jag är en "Svensson" som vill kunna åka långt med min bil utan att få ryggskott.
http://www.automotorsport.se/news/3852/ ... 0--8/2004/
http://www.automotorsport.se/news/4929/ ... t5--24/04/
Man kan se att deras kriterier för att bedöma "körglädje" (chassi, styrning, motor/växellåda) respektive "komfort" (stolar, fjädring) skiljer sig en hel del från vad Scania och Hexenhammer väger in i körglädje. Om ni utgår ifrån AMS protokoll förstår ni säkert varför vi (som delar AMS kriterier) blev förvånade när ni bedömde V70 som "körgladare" än V50 ... exempelvis får styrningen i V70 betyget 45/100, i V50 får den 75/100. Totalbetygen för körglädje är 62/100 respektive 77/100. Ägarnas egna omdömen går i samma linje.
För att återgå till ämnet så anser jag att V50 är det självklara valet om man vill ha en körglad bil och att V70 är ett bättre val om man prioriterar lastutrymme och i viss mån komfort (tycker inte att komfortskillnaden är så stor).