- sön 19 apr 2009, 18:10
#280835
Hej,
Jag har förstått att D5 163 Hk motorerna har havererat pga brister i remspännaren. Detta har som regel hänt på motorer >16000 mil. Volvo har haft en utvidgad garanti för detta problem på 5 år el max 25000 mil. Dessvärre kommer inte många privatpersoner upp i 16000 mil på de första 5 åren, varför taxi bilar mest drabbats. Bla Bilia götebirg har haft som rutin att byta kamremskåpan vid service av långmilare, för att minska risken för totalhaveri. Är det några som har erfarenhet av att detta hänt utanför garantitiden? Hur blev saken hanterad från Volvos sida? Det är ju inget okänt problem.
Skall remspännare bytas på 16000 mila service? Är det någon som fått bytt kamremskåpan på service?
Jag har förstått att D5 163 Hk motorerna har havererat pga brister i remspännaren. Detta har som regel hänt på motorer >16000 mil. Volvo har haft en utvidgad garanti för detta problem på 5 år el max 25000 mil. Dessvärre kommer inte många privatpersoner upp i 16000 mil på de första 5 åren, varför taxi bilar mest drabbats. Bla Bilia götebirg har haft som rutin att byta kamremskåpan vid service av långmilare, för att minska risken för totalhaveri. Är det några som har erfarenhet av att detta hänt utanför garantitiden? Hur blev saken hanterad från Volvos sida? Det är ju inget okänt problem.
Skall remspännare bytas på 16000 mila service? Är det någon som fått bytt kamremskåpan på service?