Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av express
Hej,
Jag har förstått att D5 163 Hk motorerna har havererat pga brister i remspännaren. Detta har som regel hänt på motorer >16000 mil. Volvo har haft en utvidgad garanti för detta problem på 5 år el max 25000 mil. Dessvärre kommer inte många privatpersoner upp i 16000 mil på de första 5 åren, varför taxi bilar mest drabbats. Bla Bilia götebirg har haft som rutin att byta kamremskåpan vid service av långmilare, för att minska risken för totalhaveri. Är det några som har erfarenhet av att detta hänt utanför garantitiden? Hur blev saken hanterad från Volvos sida? Det är ju inget okänt problem.
Skall remspännare bytas på 16000 mila service? Är det någon som fått bytt kamremskåpan på service?
Användarvisningsbild
av CarMan
på alla volvos motorer med den typen av remspenare (den mekaniska) så byts den alltid i hopp med kamrem, så ja den byts vid 16000 mila servien.

själv har jag inte hört att det varit problem med remspennaren o vi har haft 0 haverier på den motorn på vårat distrikt

desutom tvivlar jag på din källa, varför skulle byte av kamremskåpan hjälpa mot trasig remspännare?

det har funnits en kanpanj på byte av den nedre kåpan den under remskivan på just dieslar, för många härans år sedan, är det detta du far efter?
av express
Visar till utklipp av "Goose" från jan 2009 "Bara i år har jag utfört 5 st 16000 service på D5 02-05 Och på 2 av dessa var löphjulet " på gång" ett begynnande oljud". Så det är uppenbart inget okänt problem. Byte av kamremskåpan har gjorts på långmilare på Bilia i Göteborg, för att minska risken för kamremshaveri. http://spearhead.contex.se/projects/tax ... Nr6-05.pdf
Samtal med reklamation på Volvo i Göteborg, säger också att det har varit ett problem att spännrullekollaps orsakat motorhaveri.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu har du snurrat till det lite..

förutom att du blandarihopp spännrular & löprullar så blandar du även ihopp kamremar & hjälpagrigat remmar...

om du läser igen så förstår du att det handlar om haverier på hjälpremens rullar & att dessa kan traslainsig i kamremen, men som jag nände så har det varit en kanpanj där man byter nedre kåpan under svänghjulet, vilket då gör at detta inte kan hända (det är inte samma sak som kamremskåpan)
Användarvisningsbild
av CarMan
tiningen du siterar till är från oktober 2005
Användarvisningsbild
av CarMan
Somvanligt så har ju givetvis blar som inte servas hoss aktoriserad bilverksta inte fått denna uppdatering !

det finns alltid ett mervärde i att ha märkesverkstans stämplar i en service bok, när man köper begagnat...
av express
Bilen det gäller var på 16000 mila service på auktoriserad Volvo verkstad 130 mil innan haveriet. Mekanikern hade inte "varit i närheten" av drivrem/löphjul/spännrulle, och Volvo menar sig inte ha något ansvar för det inträffade. Kamremmen blev bytt på 10000.
Borde inte mekanikern ha frågat / upplyst om att spännrulle/löphjul/drivrem borde kontrolleras/ bytas vid 16000 service?
Användarvisningsbild
av CarMan
Ska vi ta det från början? har du en bil som har pajat? eller? jag fatar inget
Användarvisningsbild
av CarMan
express skrev:Bilen det gäller var på 16000 mila service på auktoriserad Volvo verkstad 130 mil innan haveriet. Mekanikern hade inte "varit i närheten" av drivrem/löphjul/spännrulle, och Volvo menar sig inte ha något ansvar för det inträffade. Kamremmen blev bytt på 10000.
Borde inte mekanikern ha frågat / upplyst om att spännrulle/löphjul/drivrem borde kontrolleras/ bytas vid 16000 service?

vad var det för service som gjordes (vad heter servicen?)
har löp eller spännrulle till hjälpremen havirerat? eller prar du kamrem?
har hjälpremen åkt in i kamremen?
har bilen den nya hårda kåpan under remskivan?
har bilen servats på volvo verksta (alla servicar)?

som referens kan jag ta en renault vi har på jobbet nu, så här hanterar renault det hela
det är en modus (mins inte årsmodellen) den har gått 4800 mil ac kompressorn har läckt olja, ut på hjälpremen, hjälpremen har glidit in i kamremen, som har orsakat haweri.
alla ventiler är krökta o man ser märken i kolvarna (det går inte att avgöra om klvaran har nitade kolvrings spår, eller om vevstakar är krökta, eller om lagrena är skadade, utan att riva mer o göra en dyr o omfatande mätning av dessa ditaljer (nu är bara toppen avskruvad)
Renault vill bara att vi stoppar i nya ventiler.

en annan gång så hade vi en trafic som en kund kört fel bränsle i o överhettat hela maskinen. kunden väljer att själv betala en herl ny motor i stället för en begagnad.
nya motorn kommer o vi monterar, men den startar inte. vi river ner o kolar mamremen, o den siter rätt. Lyfter av toppen o alla ventiler är krökta ! Dom har skickat oss en trasig motor, o vill att vi renoverar den !!!

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]