Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite sent så jag är lite kortfattad:
Säkerhet:'
Koppla bort batteriet.
Ha en brandsläckare tillgänglig.
Kablarna måste klippas och jag lyckades inte förlänga dem.Lite pillerjobb att få dit stiften men det går.
Bränsleledningarna har en slags snabbkoppling. Gör ett smalt och tunt vinkeljärn med skåra så du kommer under kopplingen och runt bränsleledningen med vinkeljärnet.. Samtidigt som du lyfter upp järnet kan du trycka ner kopplingen och du känner då att nederdelen fjädrar upp lite och då kan man lyfta bort ledningen.
Skruva av armaturlocket och ha en behållare under för att förmodligen kommer det att rinna ut bensin eftersom Du hade en del kvar i tanken.
Lyt ur armaturen, öppna upp den och byt ut pumpen.
Smörj gummipackningen som sitter på armaturens övre del som ska täta mot tanken med vaselin eller fett.
Kläm dit flatstiften på ledningarna.
Montera tillbaka alltihopa, start, provkör och vänta med att försluta ditt nibblade hål tills du kontrollerat att tanken inte läcker och det kräver full tank och lite hejsansvejsankörning så det skvimpar och skvätter därinne.

Georg
Nu nya pumpen i, jag tänker inte göra något åt hålet förenns slutet på helgen men det gick hyffsat smidigt fick tag på en pump på auto expert eller va de heter 1200 enda som inte passa så bra var det tunna skumma vinklade filtret som sitter i änden av pumpen det var lite löst så när man satte ihop armaturen igen fick man böka lite.

summa summarum:

X antal liter bensin i lånade bilar på grund av felbeställda pumpar av volvo + de "leta pump på andra reservdelsförsäljare" resorna
pump 1200:-
flatstift 2x12 =24:-
"packning" 141:- orginal mellan armatur och tank
nibbler 299:-
pizza till grannen med familj som hjälpte till ca 500:-

2164:-

plus några plåtbitar samt någon form av "smack"

10500 arbete + pumpdel på Volvo

8336:- sparat på att göra det genom nibble metoden själv jämfört med att låta volvo göra det
PRAVDA skrev:Hoppas nån av grundarna till tråden finns kvar... Ska till o byta pumpen i armaturen , undrar hur jag ska gå till väga ?

Någon som har gjort det tidigare kanske ? ?:-/
Beskrivningen ovan skrev jag för ett tag sen och den gäller XC-70 av tidigare årsmodell som inte har en inspektionslucka så att man kommer åt Bränslepumpsarmaturen.
Alltså: Metoden ovan fungerarde för mig. Sen jag gjorde hål i karossen, byte pump och satte igen hålet med hjälp av popnit så har bilens pump fungerat utan problem.
För ett tag sen var jag under och tittade om det blivit någon rost vid reparationen men jag såg inget spår av det. Jag var relativt noga med att lägga på karosserismack och rostskydsmedel runt skarvarna och då speciellt underifrån. Underifrån var det lite bökigt men det gick med en slang på tryckburken med rosskyddsmedel.
Läs hela tråden så tror jag att Du grejar det.

Lycka till

Georg
Har gått igenom tråden ett gäng gånger , men jag har en polare som är mek. Han ska fixa det åt mig. Har beställt samma pump som du skrev om tidigare (från MECA).

Det jag undrar över är om det är nåt strul när man ska stoppa in den nya pumpen i armaturen alltså ? :D Gärna en beskrivning om hur du gjorde isåfall...

Har en v70xc-00 , gamla karossen , utan en förbannad inspektionlucka :-O)

MVH // Martin
Det var ju ett tag sen så jag har inget minne av att det strulade med pumpen från MECA. Den var ju identisk med den gamla så den trillade så att säga på plats av sig själv så någon beskrivning kan jag inte ge annat än att man ska vara försiktig när man öppnar upp tankarmaturen. Som vanligt när man mekar med något ska man aldrig sätta sig i tidsnöd och kärvar det till sig ska man sätta sig ner på en stol och fundera lite (går bra med en fåtölj också).
Däremot den första generella pumpen från Micro skapade en jäkla massa pillande innan den kom på plats och sen fungerade den inte heller.
Sen kom jag på en annan grej som man kanske ska göra vilket jag kom på i efterhand och det är följande:
Tag styv kartong och gör mallar som passar som överlappning där man att ta upp luckan .
Klipp till plåtbitar efter malarna och passa in dem.
Borra ett par hål och popnita fast dem.
Borra resten av hålen men popnita inte de hålen.
Borra bort de första popnitarna och först därefter så nibblar man upp luckan.
Sen borde det vara lätt som en plätt att vika ner luckan och popnita fast plåtarna.
Pröva och berätta hur det gick.

Lycka till

Georg
Jag hade ju probelm med själva pumpen i armaturen men den jag köpte på autoexperten passa ju inte 100% så den delen som sitter fast i armaturen var lite för liten vilket gjorde att jag med lite hjälp av grannen fick sätta dit den medans vi höll armaturen "upprätt" så att pumpen "låg" still så att allt hammna rätt.

kan bara hålla med oavsett vilken väg du "går" så ta tid på dig
Hur går jag till väga för att öppna armaturen när den är utmonterad , kanske ger sig självt när man har den framför sig... men jag tycker att man aldrig kan vara nog förberedd :D Hur ser strömanslutningen ut mm. ?

Och förresten , finns det nåt bra ställe att kolla så pumpen får ström överhuvudtaget utan att riva allt innan ? (har förstås redan kollat relä & säkring) Det är så satans tight överallt ?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]