Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Fick tillbaka bilen från aukt. Volvo verkstad (för rep. av något så obetydligt som jag inte ens vågar nämna :oops: )

Hur eller hur, får tillbaka bilen, kör en runda och tycker "fan, vad det slår i bilen så fort jag kör över minsta lilla sten. Den känns stenhård". In till bensinmacken och kollar så att det inte är för lite luft i däcken (satte på dem för 1 vecka sedan och tryckte då i 2,6 bar som sig bör enligt instruktionsboken). Till min absolut stora förvåning så är det inte för lite luft i däcken utan för mycket. ALLDELES åt h***te för mycket. Någon på verkstaden har tryckt i över 4,0 bar i däcken utan att jag överhuvudtaget ens har sagt till dem att kolla däcktrycket och ingen av dem har ens nämnt det för mig (står inget i arbetsordern heller).

Till råga på allt så misstänker jag att klåparen som gjort detta även har åstakommit ett märke/repa i fälgen just vid ventilen (är dock inte helt 100 på att den fanns innan verkstadsbesöket eller inte, men till 99,9% säker på att det inte gjorde det då fälgarna är splitt nya) :-(O)

Vad tycker ni att jag skall göra? Ringa till verkstadschefen på måndag och skälla ut dem efter noter och fråga om detta är praxis att dem gör på detta viset (i så fall byter jag verkstad direkt) eller bara acceptera? Jag menar, 4 bar, det är inte lite för mycket. Detta är något jag upptäckte. Man kan ju undra, vad har dem gjort med bilen som dem inte meddelat till mig som jag inte upptäckt !!!!!

Info: Jag har en XC70II -08 med Pirelli Scorpion Zero 235/50/18

Däcktryck enligt instruktionsboken:
Bild
Användarvisningsbild
av kez_style
Det ska inte behöva bli sånt, man kan ju lämna anonym tips om du inte vill att dem ska "komma ihåg" dig.
Däcktrycket kunde ju ha varit trafik farligt både för dig och för andra, skamligt
Användarvisningsbild
av henka35
Åk förbi och visa märket samt berätta som det är. De kommer nog att lösa sig ska du se...

//Henrik
av Nimbus19
Jag håller med föregående "talare", åk dit och prata med dom.
Var inte upprörd eller arg, utan väldigt lugn och saklig.

Tänk på hur du själv reagerar om en arg person kontaktar dej för en "bagatell", du avfärdar säkert den personen.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad hade du bilen inlämnad för ?
det kanske ingår att man kollar luften i det arbetet???
sen så kan det ju vara fel på lufttrycksmätaren verkstan andvärn, eller den du andvände
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
"Märket" är extremt litet (en petitess egentligen) och som sagt, jag är inte 100 på om jag ska kasta skit på verkstadspersonalen för detta eller om det fanns innan verkstadsbesöket :roll:

Men däremot så vill jag kasta skit på dem agående deras agerande vad gäller luftrycket i däcken utan att tala om något för mig (när jag inte ens påpekat för dem att detta behövde tittas över).
Senast redigerad av 1 GreenTurtle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
CarMan skrev:vad hade du bilen inlämnad för ?
det kanske ingår att man kollar luften i det arbetet???
sen så kan det ju vara fel på lufttrycksmätaren verkstan andvärn, eller den du andvände
Jag hade fel på en lampa i strålkastarhuset fram och trots att jag bytt lampan så fungerade den inte. Misstänkte då något elfel och i och med att jag har nybilsgaranti så var det bara att lämna in. "Felet" var att jag bytt fel lampa (trots att det var samma verkstad som talade om för mig vilken lampa det var och sålde den till mig).

Inget som alltså berättigar verkstaden att justera luftrycket i däcken.

Om dem har fel på sin lufttrycksmätare (jag har kontollerat mitt tryck 2,6 på 2 stationer) så är det förmodligen många i staden som åker omkring med ALLDELES för högt (farligt?) luftryck i däcken!
av Psyko
Tycker ju att det låter enormt långsökt att verkstan skulle ha lagt i 4 kilos däcktryck
på en bil man har inne för att byta en Lampa :roll:
VARFÖR skulle dom göra det ?

Ingen annan som kör bilen och kan tänkas varit på däcken ?

I mina ögon tror jag ju mer på att felet ligger i en av tryckmätarna du har använt.

Vore jag dig skulle jag nog vara lite ödmjuk i en konfrontation med Verkstan.
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Den enda (förutom jag själv) som kör/har tillgång till bilen, är min fru. Tror inte ens hon vet hur en lufttrycksladdare fungerar ?:-/ och Ja, jag har frågat henne och hon bara skrattade när jag frågade om det var hon som fyllt på luft i däcken (vilket alltså betydde nej).

Nämnas bör att jag kontrollerade däcken efter verkstadsbesöket med exakt samma lufttrycksmätare som jag fyllde upp med till 2,6 bar förra veckan!

Faktum kvarstår, efter verkstadsbesöket idag så har däcken fått 1,4 extra bar i sig!
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ju inte fel, men väldigt seriöst att kolla luften & justera ljuset, efter ett lamp byten (igentligen är väll detta bay the bok)

Är du säker på att det var 4 bar o inte 3 jag hade lätt kunnat pumpe i 2,8-3 bar i dina däck

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]