- fre 17 apr 2009, 18:05
#280294
Fick tillbaka bilen från aukt. Volvo verkstad (för rep. av något så obetydligt som jag inte ens vågar nämna
)
Hur eller hur, får tillbaka bilen, kör en runda och tycker "fan, vad det slår i bilen så fort jag kör över minsta lilla sten. Den känns stenhård". In till bensinmacken och kollar så att det inte är för lite luft i däcken (satte på dem för 1 vecka sedan och tryckte då i 2,6 bar som sig bör enligt instruktionsboken). Till min absolut stora förvåning så är det inte för lite luft i däcken utan för mycket. ALLDELES åt h***te för mycket. Någon på verkstaden har tryckt i över 4,0 bar i däcken utan att jag överhuvudtaget ens har sagt till dem att kolla däcktrycket och ingen av dem har ens nämnt det för mig (står inget i arbetsordern heller).
Till råga på allt så misstänker jag att klåparen som gjort detta även har åstakommit ett märke/repa i fälgen just vid ventilen (är dock inte helt 100 på att den fanns innan verkstadsbesöket eller inte, men till 99,9% säker på att det inte gjorde det då fälgarna är splitt nya) :-(O)
Vad tycker ni att jag skall göra? Ringa till verkstadschefen på måndag och skälla ut dem efter noter och fråga om detta är praxis att dem gör på detta viset (i så fall byter jag verkstad direkt) eller bara acceptera? Jag menar, 4 bar, det är inte lite för mycket. Detta är något jag upptäckte. Man kan ju undra, vad har dem gjort med bilen som dem inte meddelat till mig som jag inte upptäckt !!!!!
Info: Jag har en XC70II -08 med Pirelli Scorpion Zero 235/50/18
Däcktryck enligt instruktionsboken:


Hur eller hur, får tillbaka bilen, kör en runda och tycker "fan, vad det slår i bilen så fort jag kör över minsta lilla sten. Den känns stenhård". In till bensinmacken och kollar så att det inte är för lite luft i däcken (satte på dem för 1 vecka sedan och tryckte då i 2,6 bar som sig bör enligt instruktionsboken). Till min absolut stora förvåning så är det inte för lite luft i däcken utan för mycket. ALLDELES åt h***te för mycket. Någon på verkstaden har tryckt i över 4,0 bar i däcken utan att jag överhuvudtaget ens har sagt till dem att kolla däcktrycket och ingen av dem har ens nämnt det för mig (står inget i arbetsordern heller).
Till råga på allt så misstänker jag att klåparen som gjort detta även har åstakommit ett märke/repa i fälgen just vid ventilen (är dock inte helt 100 på att den fanns innan verkstadsbesöket eller inte, men till 99,9% säker på att det inte gjorde det då fälgarna är splitt nya) :-(O)
Vad tycker ni att jag skall göra? Ringa till verkstadschefen på måndag och skälla ut dem efter noter och fråga om detta är praxis att dem gör på detta viset (i så fall byter jag verkstad direkt) eller bara acceptera? Jag menar, 4 bar, det är inte lite för mycket. Detta är något jag upptäckte. Man kan ju undra, vad har dem gjort med bilen som dem inte meddelat till mig som jag inte upptäckt !!!!!
Info: Jag har en XC70II -08 med Pirelli Scorpion Zero 235/50/18
Däcktryck enligt instruktionsboken:
Volvo XC60 D4 AWD R-Design Aut -18 (Fusion Red metallic)
Tidigare Volvo:
XC70 D4 Summum Business E AWD Aut -14 (Twilight Bronze)
XC70 D5 Summum AWD Aut -08 (Willow Green)
Tidigare Volvo:
XC70 D4 Summum Business E AWD Aut -14 (Twilight Bronze)
XC70 D5 Summum AWD Aut -08 (Willow Green)