Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nimbus19
Jag har funderat lite på vaför det är så mycket kvar i tanken när färddatorn säger att det är 0km till tom tank.
Kan det vara så att Volvo inte vill riskera att bli stämda (främst i USA) för att bilen stannar pga bränslebrist?
Om man får soppatorsk i ett riskabelt område i USA så kan man ju råka riktigt illa ut och då finns ju läge för en stämning.
Å andra sidan så borde man kallibrera om färddatorn i Europa så att den visar ett mer faktiskt läge = när det är 0 km till tom tank så skall det vara nära soppatorsk.

Det är ju inte bra att man har 25-30% kvar i tanken när färddatorn börjar varna för få km kvar till tom tank. :(
av jhenrikj
Nimbus19 skrev:Jag har funderat lite på vaför det är så mycket kvar i tanken när färddatorn säger att det är 0km till tom tank.
Kan det vara så att Volvo inte vill riskera att bli stämda (främst i USA) för att bilen stannar pga bränslebrist?
Om man får soppatorsk i ett riskabelt område i USA så kan man ju råka riktigt illa ut och då finns ju läge för en stämning.
Å andra sidan så borde man kallibrera om färddatorn i Europa så att den visar ett mer faktiskt läge = när det är 0 km till tom tank så skall det vara nära soppatorsk.

Det är ju inte bra att man har 25-30% kvar i tanken när färddatorn börjar varna för få km kvar till tom tank. :(
Jag tror inte det är något medvetet, jag tror mer på att montörerna sätter dit givaren lite godtyckligt.
av Nimbus19
Vad jag vet så jobbar Volvo utveckling mycket hårt med att ta bort alla monteringsfel.
Om givaren sitter monterad så skall den ge samma resultat oavsett hur den är monterad.
Om givaren är felmonterad så är inte tanken tät = ej godkänd.

Det som kan skilja är mer på grund av att tanken är i plast och den sväller när man har bränsle i den.
Sedan så är det skillnad på sommar och vinter (värme och kyla).
Plasttank är ett lagkrav på vissa marknader, så därför så använder man sej av dessa tillsammans med krocksäkerhet.
av jhenrikj
Nimbus19 skrev:Vad jag vet så jobbar Volvo utveckling mycket hårt med att ta bort alla monteringsfel.
Om givaren sitter monterad så skall den ge samma resultat oavsett hur den är monterad.
Om givaren är felmonterad så är inte tanken tät = ej godkänd.

Det som kan skilja är mer på grund av att tanken är i plast och den sväller när man har bränsle i den.
Sedan så är det skillnad på sommar och vinter (värme och kyla).
Plasttank är ett lagkrav på vissa marknader, så därför så använder man sej av dessa tillsammans med krocksäkerhet.
Tror näppeligen att min tank ändrar sig 10% i storlek på grund av värme/kyla eller hur mycket bensin jag har i den.
av Nimbus19
Nja, jag kanske inte var riktigt klar i min beskrivning.

70 liter är tanken när den är ny.
Efter en tid så sväller tanken, ganska mycket faktiskt, så i riktigt varmt klimat (inte i Sverige) så är det inte orimligt att tanken sväller 10% = 7 liter.
I Sverige så blir det några liter i alla fall.

Du märker det främst genom att du i en äldre bil får i mer bränsle när du tankar än vad tanken skall rymma.

På verkstan så sa dom en sak som man kanske borde ha lite koll på.
Om man tankar en flexifuel när man har tändningen på så kan färddatorn få ett spel tills den har uppdaterat alla inputs, speciellt om man byter bränsle.
Så regeln är, tankning, tändningen av.
av jhenrikj
Nimbus19 skrev:Nja, jag kanske inte var riktigt klar i min beskrivning.

70 liter är tanken när den är ny.
Efter en tid så sväller tanken, ganska mycket faktiskt, så i riktigt varmt klimat (inte i Sverige) så är det inte orimligt att tanken sväller 10% = 7 liter.
I Sverige så blir det några liter i alla fall.

Du märker det främst genom att du i en äldre bil får i mer bränsle när du tankar än vad tanken skall rymma.

På verkstan så sa dom en sak som man kanske borde ha lite koll på.
Om man tankar en flexifuel när man har tändningen på så kan färddatorn få ett spel tills den har uppdaterat alla inputs, speciellt om man byter bränsle.
Så regeln är, tankning, tändningen av.
Problemet med min tank är att när den är tom så går det bara i 63 liter. I dag tankade jag 5km efter att tanklampan tändes då fick jag i 54 liter..., dvs den är 10% mindre än de där 70 literna det borde gå i den.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]