greenbay skrev:Och du känner förstås till att stolarna i V70 och V50 görs av samma tillverkare, och har samma grundstomme...?
Jag hoppas du blir nöjd med din V70II, visst är den skön att köra, betydligt mjukare att åka med i, men i mitt fall är den för stor och även för dyr.
/greenbay
Det hade jag ingen aning om. Men bara för att dom görs av samma tillverkare så behöver det inte betyda att dom är exakt likadana. Det trodde jag alla som hade provsuttit båda dessa bilar kunde inse; stolarna i V50 och V70 är grymt olika.
Yes. Återigen; jag gillar det mjukare och vill ha en stor och rymlig bil både i kupé och i bagage.
dali skrev:Vi har onekligen olika syn på saker och ting. Jag har läst biltidningar och sett på motorprogram (svenska och utländska) under decennier och har mycket större tilltro till proffsförares åsikter än en anonym person på ett internetforum. Allt man läser på internet måste tas med en nypa salt, särskilt "fakta" helt utan referenser eller källhänvisningar. Jag jobbar i IT-branschen sedan 15 år tillbaka och är ärligt förvånad över att det fortfarande finns personer som tycker att internetforum är ett bra stället att inhämta objektiva fakta ... :shock:
Jag har kört BMW (E12 525, E46 323Ci, E46 330i), Audi (A4 1.8T), Toyota (Celica GT, Camry V6GX), Volvo (V70N 2.5T AWD, S40N T5, V50 2.0D) och Subaru (Legacy 2.2GX, Legacy 2.0D). Jag rankar V50 som en av de absolut körgladaste bilarna, i nivå med BMW och Subaru. V70N hamnar i andra änden av skalan, som en av de bekvämaste, tryggaste men också sävligaste bilarna, tillsammans med Toyota Camry. Absolut inte inspirerande på något sätt.
Läs/se tester av S40N/V50 och Ford Focus (samma chassi) och du kommer att hitta mängder av positiva omdömen om körglädjen. Betyget om V70:ns körglädje jag hänvisade till kommer för övrigt från ägarna själva, inte biltidningens reportrar.
Din uppfattning om "körglädjen" i V70 delas inte av särskilt många. Motbevisa mig (gärna!) med fakta.
Fakta och fakta. Det är ju trots allt den personliga åsikten som avgör i slutet. Jag upplever inte att någon testförare för en biltidning kan avgöra vilken bil som är skön att köra, eftersom att man antagligen har helt olika åsikter om saker och ting. Och det är ju som sagt själva "slutkunden" som till sist betyder något - Det är ju trots allt de som köper bilen. En tidning kan recensera mat men kan omöjligtvis säga vad folket ska tycka är gott. Så är det bara. Därför har jag ofta med tillit vad gäller känsla i bilar hos folk i olika forum. Men som du säger så kan man inte ta allt helt seriöst heller. Det handlar om att forska runt ordentligt, och kanske inte bara i Sverige, för att få sig en hyfsat bra uppfattning.
Kan inte motbevisa dig med fakta, utan med folks åsikter som ofta kommer fram genom forum och communities på nätet. Något annat har jag inte påstått. Men återigen; bara för att en person jobbar med att testa bilar upplever jag inte att den personen kan säga att en bil är rolig att köra och en annan är det inte. Det beror ju faktiskt på vad "slutkonsumenten" faktiskt prioriterar och tycker om.
För mig är t.ex en oerhört snabb bil med oerhörd känsla i styrningen, sportstolar, liten/smidig o.s.v oftast INTE rolig att köra. Eftersom att jag kör mycket och långt så kräver jag en bil med utrymme, som är mjuk i stolar så väl som i styrning o.s.v. Det upplever jag som roligt att köra. Allt annat är bara påfrestande.
andreas_lofgren skrev:Det är inte att ratten går lätt som är problemet utan den totala bristen på vägkänsla. Styrningen är heldöd i sin känsla på grund och man känner knappt åt vilket håll hjulen står i en V70.
Exakt. Vilket är en del av det.
Scania skrev:Jag har haft körkort i 40 år och har under dom åren både kört och ägt många olika bilar (märken och modeller).
Körglädje tror jag betyder väldigt olika för olika personer. För mig är V70 i absolut topp bland Volvos bilar när det gäller just körglädje. Älskar komforten. Njuter av varje minut i bilen (nåja... :)) Härliga stolar. Bra utrymme för fyra passagerare och bra bagageutrymme. Kombinerar man det med de moderna finesserna som t ex farthållare, ECC mm så är det verkligen körglädje. Hur snabbt det går att accelerera från 0 - 100 är helt ointressant för mig. Jag behöver inte köra om bilen framför mig innan vi når kurvan 150 meter fram. Man känner sig nästan som kung i V70 (ja, ja... lite överdrivet då...). Den känslan infinner sig inte för mig i de mindre volvobilarna.
Visserligen skulle jag gärna sträcka ut i en Ferrari på en inhägnad motorbana. Men den typen av körglädje hör inte hemma på vanliga vägar... :-O)
Du sammanfattade verkligen det som jag ville få fram med mina inlägg i den här tråden. V70 känns lyxig, exklusiv (fast ändå en familjebil), man sitter skönt (som du säger; som en kung eller i en skön fåtölj i en biosalong). Sikten är underbart bra, man kan utan tvekan sträcka på sig ordentligt utan att slå i den som sitter i stolen brevid o.s.v. Hur fort en bil går eller hur precis styrning är, är för mig helt oviktigt också. Jag ska tycka om att köra min bil långa sträckor utan att bli trött eller för ansträngd. Och det är något som V70 definitivt lever upp till. Och V50:n gör det tyvärr inte.
LasseRe skrev:Jag har nu haft min V50 D5 MY08 i exakt tre månader. Har tidigare kört främst Volvobilar, även V70 av olika årsmodeller.
V50:n är den absolut körgladaste bil jag någonsin haft, definitivt förarens bil. Njuter av att köra den varje dag. Vägkänslan, styrningen och motorns temperament (som jag inte trodde var möjligt på en diesel) i kombination med en mycket måttlig bränsleförbrukning jämfört med mina tidigare bilar gör mig till en klart nöjd V50-ägare.
Hm. Förstår att du har lägre bensinförbrukning med en Diesel. Jag bytte från en V70N till en V50, och fick på köpet i dom flesta fall högre bensinförbrukning, vilket gjorde mig väldigt missnöjd. Vår V70N D5 (2005) som vi har som tjänstebil på jobbet är även den mycket bränslesnål, om jag får säga det själv.
matthh skrev:Dock måste jag säga att jag tycker att det väldigt ofta felprioriteras när man väljer bil. Jag förstår inte hur man kan välja en stor bil med motiveringen att man får plats med all packning när man ska till fjällen en vecka om året, för att sedan i 51 veckor köra omkring i en alldeles för stor bil. I 95% av alla stora bilar man möter sitter den 1-2 personer och i en i övrigt tom bil. Extremt resursslöseri, och ganska unikt för Sverige. Pengarna du sparar på den mindre bilen kan du ofta flyga till alperna den där veckan istället. Men det är kanske en annan diskussion.
För min del är dock V50:n för liten. Visst, det händer ofta att jag åker själv i en tom bil när det handlar om att åka till och från jobb o.s.v. Men jag spelar även till ett band, och det är ju där som V50:n direkt fick sura gubben eftersom att vi får oerhörda problem så fort vi ska in i studion, ska ut på spelningar o.s.v. Och det är hyfsat ofta också, om jag får säga det själv. Vi är 5 personer i bandet. Ena gitarristen kör en liten gammal Golf, basisten kör en Ford Focus. Trånga bilar som inte rymmer särskilt mycket. Men helt ärligt så fick vi nästan bättre plats med gitarrer och det i basistens Ford än i min V50 (visst, på höjden är det skillnad, men vi snackar om att få in saker på bredden för att sedan slippa fälla säten). I min gamla V70N kunde vi dessutom köra trummor och gitarrer på en och samma gång, vilket även det var helt underbart. Med V50:n blev det problem, eftersom att inte ens trummorna fick plats, och så fort man skulle åka ut och spela, så fick man direkt köra tre bilar. Och inte kunde jag köra med kärra, eftersom att min V50 inte hade drag...
sand3rs skrev:Nu är jag ännu inte lika volvokunnig som många av er här inne. Men det jag menar är att en v50 med summumpaket och skinnstolar knappast, enligt min mening, kan anses ha dålig komfort (små och hårda). Vilket paket har du på din igentligen?
Vad plastigheten besträffar är det ju högst individuellt. Personligen skulle inte jag vilja kalla v50 summum speciellt plastig, men det är ju min uppfattning som jag tror att många här delar med mig.
Jag tycker att du har en grymt negativ inställning till v50 som JAG tolkar att du fått till stor del pga missnöjet med ditt exemplar. Och, mycket av det du klagar på vill jag härleda till motorn och det jag kallar snikmodell vilket gör det hela orättvist.
Du klagar väldigt mycket på just komforten, bagaget och plastigheten, men ingen av det kan du ha varit ovetande om när du köpte den och kan knappast komma som en överraskning.
Vill poängtera att jag inte medvetet tjatar på dig, hoppas du inte tar illa upp, Hexenhammar.
Det är samma stolar, det enda som skiljer från tyg till skinn är ju endast materialet. Och skinnet gör ju inte att stolarna i sig blir mjukare, right? Jag har kinetic-paketet förstås. Men komforten i stolarna uppgraderas ju inte i och med att du väljer något annat paket. Visst, skinn känns lite bättre, men "mjukhetsmässigt" gör det knappast någon skillnad.
Hm, okej? Visst, med de träpanelerna så försvann plastigheten i min V50 väldigt mycket, jämfört med standardpanelerna och allt sådant. Men om man jämför V50 med V70N så ser man direkt skillnad på dörrar, växelspak, mittkonsol, konstruktion för att fälla sittdynor i baksätet o.s.v. I V50:n är dessa grymt mycket plastigare.
Anser att mitt exemplar var finare och skönare än många V50 jag kört. Jag har återigen aldrig klagat på motorn i min V50, utan oftast på saker relaterat till styrkänsla, komfort, utseende och utrymme. Så även om det hade suttit samma motor som i en T5:a i min V50 så hade jag ändå klagat lika mycket. Läs ordentligt.
Nej. Självklart visste jag om det innan. Men jag tänkte det att;
"Jag får en helt ny bil, där jag själv valt utseende och utrustning. Jag får en bil som kan hålla i många år, med bra garanti och så. Då får jag kanske prioritera bort den känsla som jag hade i min V70". Men jag insåg att det inte fungerade så för mig. Jag vill ha en bil som jag trivs med att köra. Ingen garanti i världen kan ändra på en sådan sak.
Nej, jag tar inte illa upp. Det är svårt att "förmedla känslor" via internet, utan att missuppfattas, hehe. Det jag dock reagerar på är att du återigen kommer tillbaka att jag inte kan döma V50 som modell bara för att jag själv har en 1,8F... som sagt;
Jag har inte klagat på motorn. Jag trivs bra med en liten motor som drar mindre bensin (dock drar denna nästan lite väl mycket bensin, med tanke på motorns "förmåga"). Det jag klagar på är känslan i bilen. Har kört diverse V50 med större motorer. Och jag upplever alltid samma sak; Osköna stolar, tråkig inredning, trång, oskön styrning, plastig, världens oskönaste växelspak o.s.v, o.s.v. Dock är dom ibland snyggare än V70. Något annat kan jag inte säga.