Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejsan10
Hej har en volvo 440 -90 häromdagen gick kamremen av på bilen. På volvo säger dom att det bara är att skrota. Men jag undrar om det är så illa.

Någon som vet om det är värt ett försök?

i annat fall någon som har lust att köpa ?

mvh Peter
av brollan
samma sak hände mig men kan nån tala om hur man får bort remskivan från vevaxeln sitter ju stenhårt o föresten är den normalgängad ? så jah inte lossar åt fel håll ?
av brollan
brollan skrev:samma sak hände mig men kan nån tala om hur man får bort remskivan från vevaxeln sitter ju stenhårt o föresten är den normalgängad ? så jah inte lossar åt fel håll ?
fick bort den , den var rättgängad ; satte dit ny kamrem / den andra var det bara trasor av, satte tebax allt startade bilen o den gick som en klocka, ingen ventilsallad där inte , alla säger att det blir skrot men då kan jag säga att dom bara gissar för min hände inget med o jag har också tagit kompprov o har typ samma tryck i alla så jag vet inte , kanske b18 u är bättre än b20f , min rem gick av på tomgång o jag provade alldrig o starta om den förren jag bytte remen, så kostnaden vart 145 kr för remmen o 170 för spännaren o lite svordommar o kaffe , sen gick den igen
Användarvisningsbild
av vetten
brollan skrev:
brollan skrev:samma sak hände mig men kan nån tala om hur man får bort remskivan från vevaxeln sitter ju stenhårt o föresten är den normalgängad ? så jah inte lossar åt fel håll ?
fick bort den , den var rättgängad ; satte dit ny kamrem / den andra var det bara trasor av, satte tebax allt startade bilen o den gick som en klocka, ingen ventilsallad där inte , alla säger att det blir skrot men då kan jag säga att dom bara gissar för min hände inget med o jag har också tagit kompprov o har typ samma tryck i alla så jag vet inte , kanske b18 u är bättre än b20f , min rem gick av på tomgång o jag provade alldrig o starta om den förren jag bytte remen, så kostnaden vart 145 kr för remmen o 170 för spännaren o lite svordommar o kaffe , sen gick den igen

Du ska vara glad att remmen gick av när bilen gick på tomgång :mrgreen: För det där jag skrev om ventilsallad är ju tyvärr det vanliga ?:-/ men då går remmen av när man kör och motorn kanske varvar mellan 1500-3500r/m och DÅ :-O) händer det grejer ska du veta :-O)
Så skatta dej LYCKLIG att du slapp det och klarade motorn :-)-)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]