Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lynot
Hej ! jag har ett fel på min 745 88a som börjar gå mig på nerverna, hittar inte problemet helt enkel trots idoga försök. Problemen började redan i höstas när bilen plötsligt bara dog på vägen, efter en liten stund startade den igen och gick som vanligt. Detta fortsatte en tid tills den började att bli svårstartad efter att bilen körts och börjat komma upp i temp. När den ståt stilla i ca en halvtimma var det stört omöjligt att starta den fören motorn kallnat helt !. Nåväl tänkte jag och bytte i tur och ordning :tändspolen, motortempgivare , tändförstärkaren, tändstift, bränslerelä, motorstyrenhet och spridarerelä (hade de mesta grejorn liggandes) men tji fick jag ??:-/ bytte till en ny huvudbrännslepump och filter:hjälpte inte :evil: därefter ökade problemet till att jag nu inte kan starta den alls ?:-/ har även provat att bygla bränslerelät och pumpen går som den skall samt nu även att ta ut tankarmaturen och verifierat pump mm och åtgärdat ett läckage på returledningen jag hittade så nu är den ok ! Det kommer vare sig bränsle eller gnista så jag tänkte att kanske hallgivaren är kass men den bytte jag för ett år sedan, visserligen till en begagnad men ändå, även om Murphis lag kan vara hård. Jag har et gammalt carguard larm på häcken som jag tagit ut säkringen och larmenheten på, men icke då. Någon som har ett förslag innan jag släpper på handbromsen och låter den vackert rulla ner för backen där jag bor ?
av dalldall
hmm, du har ju redan bytt allt!!! men det kommer alltså inget ur spridarna o ingen gnista? konstigt med 2 fel samtidigt! det brukar vara ett av dom!
av lynot
jAPP, bytt det mesta tycker jag ! har försökt att kontrollera om det kan vara någon jordning som som släppt men inte funnit något som varit löst , ännu vill säga . Får leta vidare om ingen annan har något förslag .
av lynot
Jag har även testat med hela larmet dvs säkring och larmenheten borttagen men det hjälpte inte heller.
Kan ett larm "hänga "sig på något sätt ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Såna larm brukar bara bryta kabeln till startmotorn, och den går ju så larmet är nog inte problemet. Hallgivaren ligger närmast till hands, utan den signalen drar inte pumprelät.
av hansi
verkar vara samma mystiska fel som på min 88a, du kan ju läsa min tråd på sid 3 "volvo 745 gl 88 motorstopp varm motor måste kallna" jag försökte hitta felet i en månad och bytte ut hela tändningen men den vägrade starta, jag gav upp trots att jag är envis, jag sålde den för 2000 och har nu köpt en 945. hoppas du lyckas bättre
av lynot
Fick i gång den :D Jag fick tag i en hel fördelare med hallgivare och allt som sattes in i kärran, lättare än att bara byta givaren, kan ha varit det som gjorde susen .
Men , samtidigt kännde jag att kabeln från fördelaren (biltema) inte riktigt verkade ansluta i fördelarlocket så jag tog en närmare titt och fann att kabelns anslutning/ände är lik den typ som sitter på tändstiften och att det i fördelaren är ett stift i mitten (hane) alltså ingen "hyllsa" runt om för bästa kontakt ,förstod ni ? Vilket även detta kan ha orsakat problemet så denna byttes även den.
Skräp samma, kärran rullar och jag slipper att släppa på handbromsen :lol:
av bronco1
satt & slöläste om gamla larmproblem, lite nyfiken, kan det vara ett gammalt carguard larm? om så är, kan vi diskutera lite.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]