Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Hur har ni gjort när ni har bytt till sommarhjulen? Jag hittar inga bra lyftpunkt för min garagedomkraft. Känns ju jäkligt jobbigt att
behöva använda den som följer med bilen...

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
I instruktionsboken så brukar det visa var lyftpunkterna finns :idea:

/Kalle
Användarvisningsbild
av henka35
~Kalle~ skrev:I instruktionsboken så brukar det visa var lyftpunkterna finns :idea:

/Kalle
Jo ,men inte i V70II. Där står det bara att man ska använda domkraften som följer med bilen. Men det är fixat nu tack vara lite träklossar så gick det bra.
Men det blir att bygga en hylsa som passar i plåtkanten där orginal domkraften ska sitta.
/Henrik
av perhall
Om du tittar på domkraften har den en högre och en lägre del, och det finns "uttag" både fram och bak. det är alltså inte som på gamla modellen där man hissade upp en hel sida åt gången, nu får man hissa fyra gånger istället för två!
Användarvisningsbild
av henka35
Lyfter tråden igen. Någon som har ett bra tips på hur man ska lyfta bilen med en garagedomkraft??

//Henrik
Användarvisningsbild
av kave
henka35 skrev:Lyfter tråden igen. Någon som har ett bra tips på hur man ska lyfta bilen med en garagedomkraft??

//Henrik
Sätt en träbit modell grövre på domkraften, sätt den under trösklarna där du vill lyfta, lyft. På så sätt kan du med en rejäl domkraft lyfta en sida i taget.
av MatsP
Jag bytade hjul igår på min V70 II och jag förstår problemet. Det tog lång tid.

Fram finns bra lyftpunkt på plåtprofil för garagedomkraft som på andra bilar.
Bak är det problem eftersom det är plastskydd överallt. Jag hittade ett ställe där jag kunde sätta garagedomkraften mot en plåtprofil och det är vid mitten på bakdörren. Problemet är att plåtprofilen sitter djupt emellan plastskydden. För att kunna lyfta fick jag lägga en 10 cm lång 6x6 cm träregel ovanpå domkraft och en tjock bräda under domkraft. lite omständigt.

Det andra som tog tid var att försöka göra något åt de rostiga hjulbultarna. Bilia har nu motvilligt gett mig ett set nya bultar som man får hantera med största försiktighet för att inte skada den dåliga kromningen. Om någon på Volvo läser det här, så får ni helt enkelt byta ut bultar till en bättre kvalitet.

När jag tog av framhjulen så upptäckte jag alldeles för mycket rost för en vinter och 400 mils användning i uppsala. det ser värre ut än på min nio år gamla S80. Rost finns på skruvinfästning till tex spindelleder, styrleder, samt på drivaxel och även på plåtprofiler under stötdämparen. Det blev till att börja rostskydda redan. Detta hade jag inte räknat med på en svensktillverkad Volvo. Man skulle kunna tro att man köpt en amerikansk bil. Man undrar hur mycket Volvo köpt in delar från Kina, där det är kännt att material håller dålig kvalitet.
av borstarmicke
Mina bakhjul (vinterdäck på alufälg) satt fast när jag bytte dem i förmiddags, fick bli slägga och en plankbit från baksidan...

Enda gången jag varit med om detta tidigare var på svärfars Omega -87:a med plåtfälgar...där gick det iofs inte ens att slå loss dem, fick lossa bultarna några varv o sedan köra upp o ner för trottoarkanter tills de släppte...(fö tips från bilmekaniker)
av lobbysleeper
Kan man inte köra med garagedomkraft på samma ställen som med bilens egna saxdomkraft?

Visst, det är bara smala plåtprofiler, men tar de skada?

Om man kompletterar med ett sånt här lyftskydd på domkraften då? (om det får plats, ej kollat)
Bild
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82782
Användarvisningsbild
av henka35
lobbysleeper skrev:Kan man inte köra med garagedomkraft på samma ställen som med bilens egna saxdomkraft?

Visst, det är bara smala plåtprofiler, men tar de skada?

Om man kompletterar med ett sånt här lyftskydd på domkraften då? (om det får plats, ej kollat)
Bild
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82782
Jag köpte en Jackpad från Biltema som jag sågade till så den passade. Det gick fin fint att byta däck :-)-)

//Henrik
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]