- ons 08 apr 2009, 10:26
Jag bytade hjul igår på min V70 II och jag förstår problemet. Det tog lång tid.
Fram finns bra lyftpunkt på plåtprofil för garagedomkraft som på andra bilar.
Bak är det problem eftersom det är plastskydd överallt. Jag hittade ett ställe där jag kunde sätta garagedomkraften mot en plåtprofil och det är vid mitten på bakdörren. Problemet är att plåtprofilen sitter djupt emellan plastskydden. För att kunna lyfta fick jag lägga en 10 cm lång 6x6 cm träregel ovanpå domkraft och en tjock bräda under domkraft. lite omständigt.
Det andra som tog tid var att försöka göra något åt de rostiga hjulbultarna. Bilia har nu motvilligt gett mig ett set nya bultar som man får hantera med största försiktighet för att inte skada den dåliga kromningen. Om någon på Volvo läser det här, så får ni helt enkelt byta ut bultar till en bättre kvalitet.
När jag tog av framhjulen så upptäckte jag alldeles för mycket rost för en vinter och 400 mils användning i uppsala. det ser värre ut än på min nio år gamla S80. Rost finns på skruvinfästning till tex spindelleder, styrleder, samt på drivaxel och även på plåtprofiler under stötdämparen. Det blev till att börja rostskydda redan. Detta hade jag inte räknat med på en svensktillverkad Volvo. Man skulle kunna tro att man köpt en amerikansk bil. Man undrar hur mycket Volvo köpt in delar från Kina, där det är kännt att material håller dålig kvalitet.