Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frst
Har fått en 440 som inte har varit igång på 6-7 år. Första gångerna jag försökte starta den så var den väldigt svårstartad, även med startgas, och när den väl kom igång så gick den mycket dåligt och hade ingen tomgång alls. Efter batteri- och tändstiftbyte så startade den direkt på första försöket och gick klockrent. Igår bytte jag även oljan och hade motorn igång 2-3 gånger, även då gick den fint. Men idag när jag tänkte ta ut bilen på en premiärtur så kom jag bara 2 meter innan den dog och jag har inte fått igång den igen. Jag vill minnas att jag noterade något som knackade till precis innan den startade idag, men jag är inte säker på ifall det var bilen eller något i omgivningen.

Kan tillägga att motorn är en B18EP.

Någon som har tips på vart jag ska börja leta?
Användarvisningsbild
av vetten
Har du fyllt på färsk bensin och gärna en flaska K-sprit, för om bilen stått så länge så har det både samlats kondensvatten i tanken plus att den gamla bensinen "slagit av sej" När du gjort detta så kan du gunga bilen lite så att allt blandar sej ordentligt. Om inte det hjälper så finns det ju alltid stor risk att det bildats en massa oxid i diverse kontaktstycken, så en rengöring av alla sådana som du hittar skadar säkert inte heller. :-)-)
av ChristianH
Kolla alla jordanslutningar också, rost eller korrosion. Vanligt fel i så fall att den stannar och sedan svår att få igång! :idea:
av frst
Läste i Haynes och hittade något intressant, tydligen så ska det höras ett surr från bränslepumpen i 3 sekunder när man slår på tändnigen. Inget jag noterat tidigare så jag sprang ner i garaget för att kolla, men det hördes inget surr alls :(

Hittade pumpreläet under handskfacket och kopplade ihop anslutningen 87 med 30 vilket fick pumpen att gå igång, det var något som lät bak/under bilen i alla fall :)

Nästa steg i boken vara att mäta spänningen på pump- och huvudreläets anslutningar, upptäckte då att det inte stämde. Bägge reläer ska ha 12 volt på anslutning 86 men huvudreläet har bara 0,7 volt och vad jag förstår av kopplingsschemat (om jag nu hittat rätt schema) så ska bägge ligga på den ledningen som kommer från
tändningslåset.

Kom gärna med tips på hur jag går vidare. Är jag ens är på rätt spår?

Problemet kanske bara har att göra med oxid och korrosion på kontakter som Vetten och ChristianH tipsar om så imorgon blir det väl till och kolla alla kontakter som jag kan hitta. Räcker det att spruta på typ Biltemas oxidrengöring?

Förresten vart ska man leta efter jordanslutningar? Är det många?
av teson
Hej,
har du fått igång din 440?

Jag har samma problem - inge surr från pumpen bak, lyfte bort sätet och det är tyst som i en grav...
:(
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]