Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjena tomas
svårt att säga hur mycket cm men det är ju grenröret och avgas röret som tar i kaross
då smäller det till men jag kollad nu på min bil med nya motor kuddar käns som ca 1-2cm i mina ögon mått

den övre kudden ser du längst fram mot grillen den undre sitter under bilen vid växellådan där måste man hissa upp bilen.
kolla det hör av dig om det är nåt även pm.
christer
ok
visst kan det vara det med.
men inte hörde vi heller nåt när handbroms var åt dragen bara att motorn rörde de sej för mycket
ska noteras att han som kollade på motor att den rörde sej för myket har varit mekaniker i
flera år.
lycka till tomas.
Låter som mitt fel, detta skrev jag om det på X40Nordic.

Har ett irriterande missljud i min S40 -03. Har läst alla inlägg om motorfästen som är dåliga. På min förra S40 hade jag hårdare undre motorfästen (fram och bak) men nu avstår jag från dessa på grund av vibrationer.

När man kör i väg och precis får dragläge klonkar det till 2-3 gånger, låter precis som att något vrider sig, typ hackar till 2-3 "snäpp" (svårt att förklara) Problemet finns inte när bilen är kall och det är hyffsat kyligt ute (+-0) men kommer när den börjar bli varm och ännu värre nu när det börjar bli varm ute.

När man gungar på motorn när den är avstängd känns det stumt och bra, men när man testar dragläge med handbromsen i rör den sig ganska mycket och ljudet uppkommer. Känns som om det kommer från vänster motorfäste under luftburken, men detta fäste diskuteras knappt alls sedan tidigare på forumet!?

Funderar på att köpa alla dessa tre:
http://www.skruvat.se/Motorupphangning-C222.aspx
Men då får jag inte med det högra övre som de flesta rekommenderas byta. Det skulle alltså bli ca 1000kr till vilket blir lite väl.

Vad tror ni, är det motorfästena eller är det något annat fel? Vill inte lämna in bilen och en verkstad börjar byta grejer på måfå för att testa sig fram till felet. Tips gärna om andra bra ställen för inköp av dessa fästen, hittar de inte på mekonomens hemsida.
Tack.

Irriterande är det. Många säger att ska man byta övre motorfästet är det lika bra att byta de undra annars blir det övre dåligt igen ganska snart. Men det känns dyrt att byta fyra fästen utan att vara säker på att det är felet. Som sagt tror jag att det är vänster övre som ljudet kommer ifrån på min bil.
Tomas88 skrev:Har testat gunga bilen. Men inget ljud då.
För inte så länge sedan så var viserligen stabilisatorstaget / krängningsämmarstaget sönder på höger sida men det var inte samma symptom. Men det kan kanske bete sig olika.
Ska testa rycka lite i staget när jag ändå har hjulet borta för att måla bromsok i helgen.
Jag rev och slet, även använt en kofot och bändt med men fick inte till ett ljud på staget.
Bytte ändå och ljudet försvann.
Om du bytt ena så kan du ju byta andra också, kostar ju inte mycket :D .

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]

XC60 2026 pureläge

Även modeller med "stora" batteriet[…]