- mån 23 jan 2006, 17:01
#27657
Tycker att dom förklarar för och nackdelarna med 140/170 hk motorerna på ett bra sätt, sedan är det upp till var och en att ha en egen uppfattning om vilken som passar sin egen körstil bäst.
"Volvo V70 har provkörts och testats i flera omgångar av Teknikens Värld under det knappa halvår den varit i produktion. 140- och 170 hk-versionerna ändrar inget av det positiva grundintrycket: en bil med rejäla utrymmen, hög krocksäkerhet, säkra om än något tungfotade vägegenskaper och framför allt härlig komfort.
Med svagare motorer märks det självfallet tydligare att detta är en tung bil, tjänstevikten är redan i grundutförande drygt 1,6 ton. Men det är inte lika självklart att 170 hk-motorn alltid är den bäst lämpade att dra det tunga lasset. Dess karaktär är nämligen helt annorlunda jämfört med 140 hk.
Den "svaga" motorn är inte lika pigg på toppen, maxeffekten är nådd redan vid 4 500 r/min. Däremot har den en flackare vridmomentkurva och segdrar bättre på mellanvarv. 170 hk-motorn har ?sportig? karaktär med vridmomenttoppen vid 4 500 r/min och max effekt vid 5 900.
170 hk-bilen är klart snabbare när man trampar gasen i botten och motorn får varva ut ordentligt på växlarna. Som bekant är det inte ofta omständigheterna medger ett sådant körsätt. Ofta är faktiskt 140 hk-versionen lättare att köra och "alltid redo" även utan nedväxling.
Många kommer nog ändå att föredra 170-hästarens temperament och själv gillade jag den starkare motorn i kombination med femstegad automatlåda. Denna har så kallad adaptiv funktion, vilket innebär att den anpassar varv- och växlingsvilja efter förarens körsätt. Efter någon kilometer på krokig väg blir bilen riktigt kul!
Priset för de 30 extra hästkrafterna är 10 000 kronor. Nästa 30 hästar i 2,4 T kostar ytterligare 20 000 kr men då får man också ett rejält bottendrag på köpet. Den dyraste i V70-serien, T5 på 250 hk, har i Teknikens Världs test kvalificerat sig för beteckningen "värsting" på ett något oväntat sätt genom att de facto accelerera långsammare än den 35 000 kr billigare 2,4 T."
Hela reportaget finns att läsa här http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Greven2 skrev:OBS ! 140-hästarsversionen har bättre/större vridmoment på låga varv än 170-hästarsversionen. 170-versionen är alltså svagare och har lägre vrid än 140-hästarn vid "normal" körning. De 30 hk extra som 170-hästarn har, märks bara på toppvarv och där gör dom ju föga nytta. Att chiptrimma en sugmotor ger egentligen väldigt lite skillnad i jämförelse med turbo o turbodieselmotorer. Ska en sugmotor trimmas på riktigt, så gäller klassisk trimning. Och detta låter sig aldrig göras med lite omprogrammering av motorns elektronik. Här talar vi vevstakar, vevstakslager, uppborrning, ventiler, ventilsäten, omdrevning/anpassning av växellådan och utväxlingen, luftfilter, avgassystem + en massa mer. Det går faktiskt inte att gå några genvägar. Att tro det är att lura sig själv. Blir bara marginella skillnader.Följande är taget ur en artikel i teknikens värld.
Tycker att dom förklarar för och nackdelarna med 140/170 hk motorerna på ett bra sätt, sedan är det upp till var och en att ha en egen uppfattning om vilken som passar sin egen körstil bäst.
"Volvo V70 har provkörts och testats i flera omgångar av Teknikens Värld under det knappa halvår den varit i produktion. 140- och 170 hk-versionerna ändrar inget av det positiva grundintrycket: en bil med rejäla utrymmen, hög krocksäkerhet, säkra om än något tungfotade vägegenskaper och framför allt härlig komfort.
Med svagare motorer märks det självfallet tydligare att detta är en tung bil, tjänstevikten är redan i grundutförande drygt 1,6 ton. Men det är inte lika självklart att 170 hk-motorn alltid är den bäst lämpade att dra det tunga lasset. Dess karaktär är nämligen helt annorlunda jämfört med 140 hk.
Den "svaga" motorn är inte lika pigg på toppen, maxeffekten är nådd redan vid 4 500 r/min. Däremot har den en flackare vridmomentkurva och segdrar bättre på mellanvarv. 170 hk-motorn har ?sportig? karaktär med vridmomenttoppen vid 4 500 r/min och max effekt vid 5 900.
170 hk-bilen är klart snabbare när man trampar gasen i botten och motorn får varva ut ordentligt på växlarna. Som bekant är det inte ofta omständigheterna medger ett sådant körsätt. Ofta är faktiskt 140 hk-versionen lättare att köra och "alltid redo" även utan nedväxling.
Många kommer nog ändå att föredra 170-hästarens temperament och själv gillade jag den starkare motorn i kombination med femstegad automatlåda. Denna har så kallad adaptiv funktion, vilket innebär att den anpassar varv- och växlingsvilja efter förarens körsätt. Efter någon kilometer på krokig väg blir bilen riktigt kul!
Priset för de 30 extra hästkrafterna är 10 000 kronor. Nästa 30 hästar i 2,4 T kostar ytterligare 20 000 kr men då får man också ett rejält bottendrag på köpet. Den dyraste i V70-serien, T5 på 250 hk, har i Teknikens Världs test kvalificerat sig för beteckningen "värsting" på ett något oväntat sätt genom att de facto accelerera långsammare än den 35 000 kr billigare 2,4 T."
Hela reportaget finns att läsa här http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml