Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
Greven2 skrev:OBS ! 140-hästarsversionen har bättre/större vridmoment på låga varv än 170-hästarsversionen. 170-versionen är alltså svagare och har lägre vrid än 140-hästarn vid "normal" körning. De 30 hk extra som 170-hästarn har, märks bara på toppvarv och där gör dom ju föga nytta. Att chiptrimma en sugmotor ger egentligen väldigt lite skillnad i jämförelse med turbo o turbodieselmotorer. Ska en sugmotor trimmas på riktigt, så gäller klassisk trimning. Och detta låter sig aldrig göras med lite omprogrammering av motorns elektronik. Här talar vi vevstakar, vevstakslager, uppborrning, ventiler, ventilsäten, omdrevning/anpassning av växellådan och utväxlingen, luftfilter, avgassystem + en massa mer. Det går faktiskt inte att gå några genvägar. Att tro det är att lura sig själv. Blir bara marginella skillnader.
Följande är taget ur en artikel i teknikens värld.
Tycker att dom förklarar för och nackdelarna med 140/170 hk motorerna på ett bra sätt, sedan är det upp till var och en att ha en egen uppfattning om vilken som passar sin egen körstil bäst.

"Volvo V70 har provkörts och testats i flera omgångar av Teknikens Värld under det knappa halvår den varit i produktion. 140- och 170 hk-versionerna ändrar inget av det positiva grundintrycket: en bil med rejäla utrymmen, hög krocksäkerhet, säkra om än något tungfotade vägegenskaper och framför allt härlig komfort.

Med svagare motorer märks det självfallet tydligare att detta är en tung bil, tjänstevikten är redan i grundutförande drygt 1,6 ton. Men det är inte lika självklart att 170 hk-motorn alltid är den bäst lämpade att dra det tunga lasset. Dess karaktär är nämligen helt annorlunda jämfört med 140 hk.

Den "svaga" motorn är inte lika pigg på toppen, maxeffekten är nådd redan vid 4 500 r/min. Däremot har den en flackare vridmomentkurva och segdrar bättre på mellanvarv. 170 hk-motorn har ?sportig? karaktär med vridmomenttoppen vid 4 500 r/min och max effekt vid 5 900.

170 hk-bilen är klart snabbare när man trampar gasen i botten och motorn får varva ut ordentligt på växlarna. Som bekant är det inte ofta omständigheterna medger ett sådant körsätt. Ofta är faktiskt 140 hk-versionen lättare att köra och "alltid redo" även utan nedväxling.

Många kommer nog ändå att föredra 170-hästarens temperament och själv gillade jag den starkare motorn i kombination med femstegad automatlåda. Denna har så kallad adaptiv funktion, vilket innebär att den anpassar varv- och växlingsvilja efter förarens körsätt. Efter någon kilometer på krokig väg blir bilen riktigt kul!

Priset för de 30 extra hästkrafterna är 10 000 kronor. Nästa 30 hästar i 2,4 T kostar ytterligare 20 000 kr men då får man också ett rejält bottendrag på köpet. Den dyraste i V70-serien, T5 på 250 hk, har i Teknikens Världs test kvalificerat sig för beteckningen "värsting" på ett något oväntat sätt genom att de facto accelerera långsammare än den 35 000 kr billigare 2,4 T."

Hela reportaget finns att läsa här http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Användarvisningsbild
av CarMan
nu vet jag inte om en nästan 6 år gammal artickel är nått att gå efter, man har ändrat mängder med mjukvaror sedan dess & även en hel del hårdvaror !!!
av Zane_73
CarMan skrev:nu vet jag inte om en nästan 6 år gammal artickel är nått att gå efter, man har ändrat mängder med mjukvaror sedan dess & även en hel del hårdvaror !!!
Äh nu får du ge dig, även om artikeln är styvt 5 år gammal så ger den betydligt mer info än det vilda spekulerandet i den här tråden.
Dessutom så har trådskaparen en 140 hk av årsmodell 01 så artikeln är i högsta grad aktuell för honom och alla andra som har en S60/V70 med några år på nacken, oavsett hur många mjukvaruuppdateringar som skett.
Senast redigerad av 1 Zane_73, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:
CarMan skrev:nu vet jag inte om en nästan 6 år gammal artickel är nått att gå efter, man har ändrat mängder med mjukvaror sedan dess & även en hel del hårdvaror !!!
Äh nu får du ge dig, även om artikeln är styvt 5 år gammal så ger den betydligt mer info än det vilda spekulerandet i den här tråden.
Dessutom så har trådskaparen en 140 hk av årsmodell 01 så artikeln är i högsta grad aktuell för honom och alla andra som har en S60/V70 med några år på nacken.
förutsatt att han aldrig upgraderat ECM eller ETM
av Zane_73
Tror inte medelsvensson känner någon större skillnad på en 01'a med alla mjukvaruuppdateringar och en utan.
av haxpet
Inte bråka nu pojkar.

Kan det faktiskt stämma ett en 2.4T har bättre acc än en T5:a?

Nog för att 2.4T har 0.1 liter mer i volym. Men det är 50 hk mindre under huven. Jag vet ju inte vad 2.4T har för virdmoment, men en T5:A från före 2005 har väl 330Nm och en 2.5T har 320Nm. En nyare T5:a har 350Nm.

Men jag vet ju inte heller hur kurvorna ser ut. Antagligen så kommer fult vrid tidigare på lågtryckaren än T5:an

2006 årsmodeller har i alla fall.
2.5T 0-100km/h 7,4 sek
T5 0-100km/h 6.8 sek.

Sen så får någon annan fortsätta spekulera.
Användarvisningsbild
av Loner
haxpet skrev: Kan det faktiskt stämma ett en 2.4T har bättre acc än en T5:a?
Det kan säkert stämma, beror ju på hur och vad man mäter.

2.4T har klart bättre bottenvrid än T5:an, enkelt sagt kan man säga att T5:an börjar vakna när 2.4T börjar somna. (4000 rpm ungefär)

Så kör man i 70 på 5:an, så är säkert 2.4T snabbare upp till 110.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:ju visr ska man ta deras siffror med en nypa salt.
Prata en gång med en på volvo som arbeta men just styrningen av botorerna & han sa att det inte går att få ut mer än 170hK ur B5244 motorerna, så om det står 188kk så är det fel.

170hk är ju desutom ur motorn o inte på hjulena, så när man bromsar en bil som sägs ha 188hk så visar den mindre o sen gissar man utifrån minusvärdet man får vid gas släppet efteråt.
Ptja, skillnad märks det om man chippar en 170hk. Rätt stor skillnad t.om. sen om det beror på att vrider ändras, man får fler hk eller både och det kan inte jag svara på.

/Anders
av haxpet
Så kör man i 70 på 5:an, så är säkert 2.4T snabbare upp till 110
Ärligt talat, vem gör det? :) Själv går jag nästan alltid ner på 3:an, mycket roligare så. :D .

Men du har ju en point.
Användarvisningsbild
av Brainy
haxpet skrev:
Så kör man i 70 på 5:an, så är säkert 2.4T snabbare upp till 110
Ärligt talat, vem gör det? :) Själv går jag nästan alltid ner på 3:an, mycket roligare så. :D .

Men du har ju en point.
åkte en s60 2.5T som var chippad till 260häst (enligt uppgift) och den var stygg på femman redan i 60, vette tusan om man e.g. hade tjänat på att växla ner på trean... tar bara tid att byta växel.

på tal om byta växel, körde e4 mellan uppsala - gävle idag som är landsväg, körde om en bil på fyran men mitt i omkörningen så skulle jag peta i femman för jag tyckte det var lite väl att ligga i över 120 på fyran när jag hade gott om tid att komma om innan mötet som jag såg längre fram. Då slant jag på växelspaken och fick inte i någon växel alls :oops: Bara en parentes men antagligen hade jag tjänat på att ha påbörjat omkörningen på femman trots att min bil inte är chippad..

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]