Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min gamla vapendragare, en 740 GLE automat från -89 har på grund av arbete utomlands m.m. kommit att stå ostartad och övergiven något alldeles obarmhärtigt länge :cry: :roll: . Något drygt år iaf. Det står utomhus på en gård i skåne med ganska hög luftfuktighet under året. Jag tänkte nu, efter att ha införskaffat ett fräscht batteri, försöka starta den. Finns det några särskilda försiktigthetsåtgärder man skall vidta eller saker man ska kolla innan man sätter igång - för att undvika att skada motor m.m. ?
Tanken verkar vara halvfull från vad jag kan bedöma.
Eftersom jag idiotiskt nog inte lagt någon presenning under bilen ( står på gräsplan ) så har det blivit lite ljusa beläggningar på motorblock m.m., dessa ska jag försiktigt försöka polera/olja bort. Nåt mer att tänka på ?

Tacksam för svar :D
Bilklåparen.
Att bara starta motorn är nog ingen större fara men innan du "tar den i drift"
så rekommenderar jag olje och filterbyte !

sedan kan man naturligtvis göra en MASSA saker på en gammal bil.
men jag antar att du inte betraktar det som en av familjejuvelerna - då hade du ju inte lämnat den så....

/emwtur
Tack E ! Ja...."men jag antar att du inte betraktar det som en av familjejuvelerna - då hade du ju inte lämnat den så...."
det jä..kliga är att det egentligen är en rätt så kär ägodel- men jag fick lämna landet närmast hals över huvud för att hugga ett bra jobb och då blev den arma 740:n lidande.
Man skäms som en hund, men jag ska försöka snygga till den så gott det går. En vänlig granne har iaf haft anständigheten att periodiskt torka bort fågelspillning och liknande.
MvH Titek
Jag brukar hälla i K-sprit i tanken när de stått länge. Kolla samtliga vätskor, borsta bort löv från luftintag etc. Starta upp den och låt den gå varm. Stäng sedan av och byt olja. Tanka fullt och häll eventuellt i mer K-sprit.

Ibland ärgar kolen fast i kolhållaren. Kolla så att bilen verkligen laddar efter en tids körning. Känn också på fälgarna så att inte någon av dem är varm. Bromsarna kan sätta sig när de står. Motionera färdbroms och handbroms men gör inte detta för långt hemifrån om något skulle sätta sig.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]