Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Passade på att göra en rengöring av motorrummet förra helgen. Inget högtryck, bara svamp och lätt avsköljning med slangen. Direkt efter tvätten provstartade jag, och det gick fint. Sedan dess har bilen stått still en vecka, och nu vill den inte starta. Antar att det kommit in fukt i någon kontakt. Något tips på vilken/var?
av J.F.S
Går startmotorn runt ens? Klickar det i en massa relän eller har du "flipperspel" till instrumentering? Svarar du ja på de två sista frågorna så är det garanterat för dåligt med kräm i batteriet. Om starten går och allt annat verkar ok så skulle jag börja med att kolla över så att alla säkringar är hela. Du har en säkringspanel inne i bilen och en under huven.
Senast redigerad av 1 J.F.S, redigerad totalt 0 gånger.
CarlChristian skrev:Ja, startmotorn går runt. Ingen tendens till tändning dock. Tack för tipsen, jag skall kolla dem idag.
När vattnet som lagt sig runt stiften (och på vissa bilar då även tändspolarna) blir upphettat vid körning uppstår vattenånga som lätt tränger in där väta inte hör hemma.

Därför kan bilen verka gå bra de första (korta) körningarna efter en motortvätt, men när man kört motorn ordentligt varm (så att vattnet kokat upp/bort) kan tillräcklig mängd fukt leta sig in på fel ställe och elektronik & högspänningskretsar lägger av :cry:

=> Torka torrt runt stift och spolar efter tvätt
flyvert skrev:...kan tillräcklig mängd fukt leta sig in på fel ställe och elektronik & högspänningskretsar lägger av :cry:
Betyder det att dessa komponenter måste bytas ut mot nya, eller går det att torka ut fukten?
CarlChristian skrev:
flyvert skrev:...kan tillräcklig mängd fukt leta sig in på fel ställe och elektronik & högspänningskretsar lägger av :cry:
Betyder det att dessa komponenter måste bytas ut mot nya, eller går det att torka ut fukten?
Nu är jag ingen expert på området, men kortslutning/överslag på fel ställe kan säkert förstöra komponenter eller isolermaterial (så att det konstant blir kortis, eller taskig gnista på stiften, etc.), dvs permanent förstört.

Dvs, har en tändspole rykt är det nog lika bra att byta den, men vad vet jag - det kanske går att torka dem?

Läste någonstans att hade man råkat köra mobiltelefonen i tvättmaskinen kunde man rädda den genom att dränka den i sprit (etanol) och sen torka den med luft (alkoholen driver ut vattnet och dunstar sen utan att lämna spår) - men oftast tar batteriet stryk av vattnet och måste bytas (dagens mobilbatterier är inte kapslade enheter som förr utan oftast enbart en "våffla" inlindad i smörpapper, t.ex. i iPhone )

Hur man kan rädda en vattenskadad tändmodul till en Volvo får något volvoproffs svara på... :)
Sent svar på min egen tråd, men jag kan ju i alla fall berätta hur det gick. Efter att några liter bensin fyllts i tanken så startade bilen igen :oops:

Lägre bränslenivå än beräknat i komibination med att bilen stod med lite lutning måste ha orsakat bränslebrist till motorn. Alltsedan dess har bilen fungerat felfritt.

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]