Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
#274666
Arese skrev:
henka35 skrev:
Arese skrev:Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du 2,5FT. Jag har den maskinen i min V70 och frugan har 2,0D i sin C30. Lånade henns bil till jobbet i torsdags, 25 mil ToR. 2,0D känns hyfsat pigg i låg fart men är trött vid omkörningar. 2,5FT är bra mycket kvickare över 100 km/h. Teknikens värld mätte upp omkörningsaccelerationen 70-130 km/h till 8,5 sek med 2,5T och 13,5 med 2,0D. Det är eoner av tid. Dessutom är effektbandet smalt i 2,0D vilket gör att du måste växla oftare. I 2,5FT kan du använda 3:an från 40-140 km/h med bra kraft.

Vid offensiv landsvägskörning (110 km/h, skapligt många omkörningar) drar min 2,5FT ca 0,92 på bensin och ca 1,25 på E85, frugans C30 drog under samma omständigheter 0,62.

Kör du mycket lär en 2,0D bli billigare medan en 2,5FT är mycket snabbare och bekvämare.

Lycka till med ditt köp.

Mvh
Arese
Heico anger följande omkörningsprestanda för icke moddifierade ECU hos V70II:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 9,2s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,5s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 8,0s
D5
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,1s

http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=546
Hej

Mindes fel: 2,5T 70-130 km/h 8,7 sek, 2,0D 14,1 sek. Hursomhelst är FT:n mycket snabbare och mer körbar med sitt bredare register. Dessutom mycket trevligare ljud och mindre vibrationer.

Mvh
Arese
Lyfter igen det här med prestanda på 2.0D vs 2.4D vs 2.5FT. Enligt BSR så ser det ut enligt följande på icke trimmade bilar.

2.0D (144hp/352Nm Steg1 166hp/386Nm)
km/h vxl orginal Steg 1
80-120 3 8,2s 6,5s
80-140 4 13,4s 11,9s
100-150 4 13,8s 11,3s

2.5FT (197hp/303Nm Steg1 258hp/393Nm)
km/h vxl orginal Steg 1
80-120 3 6,0s 4,6s
80-140 4 13,0s 9,7s
100-150 4 11,2s 8,3s

2.4D (168hp/347Nm Steg1 220hp/455Nm)
km/h vxl orginal Steg 1
80-120 3 6,9s 4,7
80-140 4 13,6s 9,3
100-150 4 12,5 93s

http://sv.bsr.se/products/t1626/
http://sv.bsr.se/products/t1320/
http://sv.bsr.se/products/t1188/

//Henrik
av Pekå
#276103
Ja glöm inte att kolla dieselskatten och även i viss mån försäkringen , det är lätt att fokusera på enbart förbrukningen när man jämför en diesel mot bensinare.Kör man inte så mycket så brukar ofta bensinaren bli billigare, tror även att bensinmodellen fortfarande är lite billigare som nybil.Sedan är det det här med dieselknattret som jag själv har lite svårt för, men tystare dieslar är ju på väg, har inte provkört den än :D
Användarvisningsbild
av henka35
#276108
Pekå skrev:Ja glöm inte att kolla dieselskatten och även i viss mån försäkringen , det är lätt att fokusera på enbart förbrukningen när man jämför en diesel mot bensinare.Kör man inte så mycket så brukar ofta bensinaren bli billigare, tror även att bensinmodellen fortfarande är lite billigare som nybil.Sedan är det det här med dieselknattret som jag själv har lite svårt för, men tystare dieslar är ju på väg, har inte provkört den än :D
Skatten på 2.0D ligger på ca 3850 kr/år. Men jag upplever inte den som bullrig på något sätt. Väldigt mjuk och fin gång. Inne i bilen hör man ju ändå inget från motorn i V70II :-)-)

//Henrik
av perhall
#276470
Har tidigare klagat på förbrukningen på 2,5T men efter senaste servicen drar den t o m lite mindre än gamla modellen. Min ligger nu på 0,85 vid motorvägskörning (kring 120), 1 l i 140 och 0,7 om man kör lugnt i 80-90. Helt klart ok. De har förmodligen gjort något med programvaran eller så var det något fel på bilen från början som de har fixat. Häromdagen körde jag riktigt snabbt på e4 till Göteborg (160-170) blandat med 130 och då drog den 1,15.

Är själv lite förvånad över de fina sifforrna men kan inte annat än konstatera att de stämmer. 15-20 procent snålare än tidigare.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]