Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tgunnarsson
Går det att komma åt och byta navet utan att lossa spindelleden? Tänkte om det funkar att komma åt å lossa fyra navbultarna och sen bara släppa bulten för drivaxeln och byta navet? Eller måste fjäderbenet vinklas ut? Rädd för att kulorna i inre knuten ska trilla bort......
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Det är lite knepigt att byta navhubben som hemmamek. Helst skall man ha en speciell avdragare och navhubben kan i vissa fall vara limmad.
Användarvisningsbild
av CarMan
byta navhubb är enkelt, kräven inga specialverktyg eller specialkunskaper.
detta jodb kräver att du lossar stötdämparen från spindlen (komihåg att märka upp var stötdämparen var fastskruvad)
drivaxeln lossas & skjuts in, fins då ingen risk att misslyckas med den.

man behöver ingan avdragare, man slår bara på de skruvar som gåller den fast (dom ska ju ändå bytas), eller på kanten av navet
Användarvisningsbild
av halmstaden
Måste passa på att fråga: hur långt har bilen gått? Bytte nämligen vänster främre hjullager för en kort tid sedan, miltal 16500. Ingen vidare kvalitet.
av tgunnarsson
Bilen har bara gåt 13000. Inte någe vidare kavlitutta på lagren verkar det som. Så man måste lossa spindeln från fjäderbenet? Kommer man inte åt navets fyra bultar annars?
Användarvisningsbild
av CarMan
vet inte om du kommer år på anat sätt, men det är det absolut enklaste & snabbaste sättet. Lossa 2 skruvar till stötdämparen är väll inget att vara rädd frö ! vågar du inte det ska du avstå från jobbet helt
Användarvisningsbild
av fxr-90
vet inte om du kommer år på anat sätt, men det är det absolut enklaste & snabbaste sättet. Lossa 2 skruvar till stötdämparen är väll inget att vara rädd frö ! vågar du inte det ska du avstå från jobbet helt
Jaa..Lossa hela konkarongen och sätt fast det i ett skruvstäd när du mekar....Du kommer att tjäna tid och svordomar..
Användarvisningsbild
av CarMan
fxr-90 skrev:
Jaa..Lossa hela konkarongen och sätt fast det i ett skruvstäd när du mekar....Du kommer att tjäna tid och svordomar..

nä det är ju bökigt o tunkt att ta bort hela spundeln, tar ju bara massa tid
Användarvisningsbild
av greeeken
Precis som Carman sa är det det lättaste.
På min nuvarande har jag bytt vid 8000 mil.
Slängde på bildemas o den har nu rullat 17300 utan minsta misstanke om fel.
Samma visa på min föregående s60-01 runt 8000 mil o sen var det dags för byte.
Användarvisningsbild
av flyvert
greeeken skrev:Precis som Carman sa är det det lättaste.
På min nuvarande har jag bytt vid 8000 mil.
Slängde på bildemas o den har nu rullat 17300 utan minsta misstanke om fel.
Samma visa på min föregående s60-01 runt 8000 mil o sen var det dags för byte.
10.000 mil och fyra lagerbyten på min V70-04 container.

Det sista igår kväll (vänster bak), fick loss alla fyra navbultarna utan att lossa spindeln eller vad den heter - fick lossa ett stabilisatorstag för att få loss den sista bulten. 30 minuter jobb tills denna punkt.
Sen tog det 2.5 timme :( innan vi "motat Olle i grind", dvs fått loss navet... det satt som FAN (eller så vågade vi inte spöa upp det tillräckligt).
Tog till sist hjulbultarna och lade distanser bakom och drog åt (som en avdragare ungefär). Sen lossnade det gamla navet och det nya kunde sättas på plats.

Se upp med ABS givaren (bak sitter den några millimeter precis ovan drivaxeln bakom navet och man behöver inte göra mycket för att den ska ta stryk, t.ex. som att sänka navet mot en kloss/lyfta det med en domkraft). Volvoverkstaden fick byta den på min bil på garanti för några år sedan då de själva haft sönder den under det förra lagerbytet (under den tid jag hade trygghetsavtal och kunde lämna in bilen för allt).

Då de tre sista lagren var "Volvo Original" valde jag Skruvat.se:s (som det står SKF på) - kanske håller dem bättre än 600 kr dyrare original...

/f
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]