greeeken skrev:Precis som Carman sa är det det lättaste.
På min nuvarande har jag bytt vid 8000 mil.
Slängde på bildemas o den har nu rullat 17300 utan minsta misstanke om fel.
Samma visa på min föregående s60-01 runt 8000 mil o sen var det dags för byte.
10.000 mil och fyra lagerbyten på min V70-04 container.
Det sista igår kväll (vänster bak), fick loss alla fyra navbultarna utan att lossa spindeln eller vad den heter - fick lossa ett stabilisatorstag för att få loss den sista bulten. 30 minuter jobb tills denna punkt.
Sen tog det 2.5 timme :( innan vi "motat Olle i grind", dvs fått loss navet... det satt som FAN (eller så vågade vi inte spöa upp det tillräckligt).
Tog till sist hjulbultarna och lade distanser bakom och drog åt (som en avdragare ungefär). Sen lossnade det gamla navet och det nya kunde sättas på plats.
Se upp med ABS givaren (bak sitter den några millimeter
precis ovan drivaxeln bakom navet och man behöver inte göra mycket för att den ska ta stryk, t.ex. som att sänka navet mot en kloss/lyfta det med en domkraft). Volvoverkstaden fick byta den på min bil på garanti för några år sedan då de själva haft sönder den under det förra lagerbytet (under den tid jag hade trygghetsavtal och kunde lämna in bilen för allt).
Då de tre sista lagren var "Volvo Original" valde jag Skruvat.se:s (som det står SKF på) - kanske håller dem bättre än 600 kr dyrare original...
/f