Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Prova bryta lite försiktigt med en skruvmejsel om det sitter fast.
Användarvisningsbild
av wissel
Kena skrev:Håller med, nya kläder säljs på rea 50% rabatt, beg bildelar utan garanti och tveksam livslängd i bästa fall 50%. Nä köp nytt eller laga det du har.
Min erfarenhet är att det går att prata pris med Skrotarna :shock: Motiverar du så är dom nästan alltid med, så då hamnar priset oftast på 50 % av 50 % och då kan det vara lönt att byta till beggat. :) Vill dom inte så är det bara o tacka för sig o lägga på luren :cry: Som till exempel en LMM som dom vill ha 2000 pix för och som gått 6000 mil = 50%ig och priset blir då 50 % av deras begärda pris :D Vi som bilägare skulle bli bättre på prishantering, så enkelt är det. Ju flera som pratar pris seriöst desto bättre för oss alla. :D
av storp2
Hej!

Ja, då fick jag till slut isär dreven, men tyvärr så visade det sig att plast/nylon hjulets kuggar var sönderslitna.
Så det var bara att bita i det sura äpplet och skaffa en på skroten. Det är svårt att få tag i men jag fick en lokalt.
1150:- !!!! Oprutbart.

/Kalle
Användarvisningsbild
av camaro69
Vilket satans rövarpris.

Jag hade hellre köpt en ny på Volvo. Då vet jag åtminstone att det är nytt och håller mer än 1 månad.
Det är ju ingen garanti på skrotens eldetaljer.
av storp2
Jag håller med, men Volvo tar 2500:-. Det är ett ännu värre rövarpris.
Skroten har faktiskt 3 mån garanti (beg original reservdel).
De vet ju att de brukar gå sönder och därför är de svåra att få tag på. Tiilgång och efterfrågan.
Denna var från 2006, så den var ju hyfsat ny.

/Kalle
av Bamse
Men 50% av nypriset är ju egentligen helsjukt. Speciellt med tanke på att det är en pinal man i princip aldrig kan veta hur länge den fungerar. Det är ju skillnad om man köper en massiv järnbit.
Köper man däremot nytt så får du alltid 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt, men då måste du förvisso själv kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Men, trots allt - reklamationsrätten tycks kunna tolkas lite olika. Vår lokal Volvofirma menade att man bara kunde hävda reklamationsrätt som första ägare då jag ville få bakluckelåset fixat på min V70. De var stenhårda på detta och sa att detta var lagen. Själv tycker jag detta låter mycket skumt, är det någon här som har bra insikter i ämnet?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Bamse skrev:Men 50% av nypriset är ju egentligen helsjukt. Speciellt med tanke på att det är en pinal man i princip aldrig kan veta hur länge den fungerar. Det är ju skillnad om man köper en massiv järnbit.
Köper man däremot nytt så får du alltid 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt, men då måste du förvisso själv kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Men, trots allt - reklamationsrätten tycks kunna tolkas lite olika. Vår lokal Volvofirma menade att man bara kunde hävda reklamationsrätt som första ägare då jag ville få bakluckelåset fixat på min V70. De var stenhårda på detta och sa att detta var lagen. Själv tycker jag detta låter mycket skumt, är det någon här som har bra insikter i ämnet?
Vet inte vad lagen säger, men har varit med om precis samma typ av säljarsnack, där de påstår att garantin inte längre gäller när bilen överlåts till ny ägare, även om tiden inte gått ut. Låter sjukt skumt, har läst lite juridik själv, men har tyvärr inte detta färskt i minne, så någon annan kanske kan upplysa i ämnet bättre?
Användarvisningsbild
av AWWD
Min gick sönder i helgen, stannade 2 cm ovan viloläget. Volvo skulle ha 3052 kr inkl arbete för byte (motorn 2400 kr) :shock:

Har precis haft isär motorn och efter en timmes lirkande med rostlösning så släppte axeln och motorn började gå igen. Rengjorde, smorde ordentligt och monterade tillbaka. Visst är det underbart att undvika tusentals kronor i utgifter :lol:

/AWWD
av Cedrix
Hade samma problem på min V70 04:a, plasthjulet gick södnder när torkaren hade frusit fast och jag lade i backen....

Man märker skillnad om plasthjulet har gått sönder eller om det är något annat problem, om motorn går (man hör ett litet surr) utan att torkaren går så är det troligast plast hjulet.

Jag tog isär min torkare, slipade ner tappen på plasthjulet och lade en bricka på andra sidan. Flyttade altså hela hjulet i sida ca 2mm. Nu går motorns kugg på kanten av plasthjulets kugg där det är helt. Har fungerat i 6 månader nu, men det lär ju inte hålla lika bra som nytt. Men är man för snål för att köpa nytt så fungerar det ett tag.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 26

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering