Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Fråga besiktnings gubben om det e ok om du käkar medan dom kollar 2:orna
Användarvisningsbild
av Ståhl
Grammse skrev:du har ju allafall fina fjädrar fram och snälla klipp av snuttarna på kattstryparna på bromsröret. Finns inget värre än skära sig på dessa stumpar :(
8 mil för besikta är ju inte så farligt, då är den ju garanterat varmkörd :roll:
Lär jag nog göra.
8 mil för att besikta är förjävligt. tkr jag iaf.
Användarvisningsbild
av Ståhl
renoverade bromsoket igår.
blev ju kanon ju :-)-)

Bild
provade alla möjliga sätt att få ut kolvarna på

Bild
Ett stycke isärplockat ok

Bild
bäst vi tar och tvättar av det lite

Bild
Polarn var dit med sin 140 också

Bild
Och min

Bild
Ihopskruvat och nyrenoverat

Bild
fattas bara några luftnipplar och en bit kopparrör nu.
Användarvisningsbild
av eccy243
Hmm... Jag kanske bara är ovanligt negativ, men jag har fått lära mig att man inte ska dela på ett ihopskruvat bromsok. Enligt andras erfarenheter får man det aldrig tätt sen.

Men om du fick till det tätt så e de ju lugnt. :-)-)
Användarvisningsbild
av Ståhl
eccy243 skrev:Hmm... Jag kanske bara är ovanligt negativ, men jag har fått lära mig att man inte ska dela på ett ihopskruvat bromsok. Enligt andras erfarenheter får man det aldrig tätt sen.

Men om du fick till det tätt så e de ju lugnt. :-)-)

hur ska man annars lyckas renovera ett bromsok om man inte ska skruva isär det ? :roll:
jag tror nog att det blev tätt endå
Användarvisningsbild
av cybermunk
märks om inte annat när du ska prov trycka bromsarna på en tom gata.
Användarvisningsbild
av eccy243
Just på 240 och 140-ok kan man såga till en tjock träkloss som man stoppar in där beläggen ska sitta. Sen tar man tryckluft och blåser ut kolvarna.

Annars kan man låta oket sitta kvar på bilen. Ta bort beläggen. Leta åt nån plåtbit i verkstan som är ungefär lika tjock som beläggplåten. Om man inte hittar någon som är lika tjock kan man bygga upp med flera plåtar. Lägg dessa plåtar där du normalt sätter beläggen, se till att plåtarna ligger under båda kolvarna. Sen trampar man ut kolvarna max, tills dom tar i plåtarna. Sen tar man bort plåtarna och kollar så att alla kolvar har kommit ut ungefär lika långt. Sen kan man trampa ut kolvarna mot skivan. När man har gjort det så lossar man oket. Nu går det att ta bort kolvarna med polygrip. OBS. Akta tätningsytan på sidan av kolven.

Om man "vet med sig" att kolvarna är långa nog så som inte hoppar loss innan dom tar i skivan så kan man skippa det där med plåtarna.

På ett enkolvsok tar man ju bara tryckluften och blåser ut dom. POOFF! :-O)
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 48
230fk går snålt

Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullga[…]

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]

Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]