Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#272909
Fråga besiktnings gubben om det e ok om du käkar medan dom kollar 2:orna
Användarvisningsbild
av Ståhl
#272948
Grammse skrev:du har ju allafall fina fjädrar fram och snälla klipp av snuttarna på kattstryparna på bromsröret. Finns inget värre än skära sig på dessa stumpar :(
8 mil för besikta är ju inte så farligt, då är den ju garanterat varmkörd :roll:
Lär jag nog göra.
8 mil för att besikta är förjävligt. tkr jag iaf.
Användarvisningsbild
av Ståhl
#273973
renoverade bromsoket igår.
blev ju kanon ju :-)-)


Bild
provade alla möjliga sätt att få ut kolvarna på

Bild
Ett stycke isärplockat ok

Bild
bäst vi tar och tvättar av det lite

Bild
Polarn var dit med sin 140 också

Bild
Och min

Bild
Ihopskruvat och nyrenoverat

Bild
fattas bara några luftnipplar och en bit kopparrör nu.
Användarvisningsbild
av eccy243
#274110
Hmm... Jag kanske bara är ovanligt negativ, men jag har fått lära mig att man inte ska dela på ett ihopskruvat bromsok. Enligt andras erfarenheter får man det aldrig tätt sen.

Men om du fick till det tätt så e de ju lugnt. :-)-)
Användarvisningsbild
av Ståhl
#274207
eccy243 skrev:Hmm... Jag kanske bara är ovanligt negativ, men jag har fått lära mig att man inte ska dela på ett ihopskruvat bromsok. Enligt andras erfarenheter får man det aldrig tätt sen.

Men om du fick till det tätt så e de ju lugnt. :-)-)

hur ska man annars lyckas renovera ett bromsok om man inte ska skruva isär det ? :roll:
jag tror nog att det blev tätt endå
Användarvisningsbild
av cybermunk
#274208
märks om inte annat när du ska prov trycka bromsarna på en tom gata.
Användarvisningsbild
av eccy243
#274300
Just på 240 och 140-ok kan man såga till en tjock träkloss som man stoppar in där beläggen ska sitta. Sen tar man tryckluft och blåser ut kolvarna.

Annars kan man låta oket sitta kvar på bilen. Ta bort beläggen. Leta åt nån plåtbit i verkstan som är ungefär lika tjock som beläggplåten. Om man inte hittar någon som är lika tjock kan man bygga upp med flera plåtar. Lägg dessa plåtar där du normalt sätter beläggen, se till att plåtarna ligger under båda kolvarna. Sen trampar man ut kolvarna max, tills dom tar i plåtarna. Sen tar man bort plåtarna och kollar så att alla kolvar har kommit ut ungefär lika långt. Sen kan man trampa ut kolvarna mot skivan. När man har gjort det så lossar man oket. Nu går det att ta bort kolvarna med polygrip. OBS. Akta tätningsytan på sidan av kolven.

Om man "vet med sig" att kolvarna är långa nog så som inte hoppar loss innan dom tar i skivan så kan man skippa det där med plåtarna.

På ett enkolvsok tar man ju bara tryckluften och blåser ut dom. POOFF! :-O)
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 48
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jo, en sak som är irriterande. Bilen är […]

Kupéfläkt "döda utblås"

Jag har en V60 D4 från 2017 där kupefl&[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy - såld

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-)

Vill minnas att min 854 automat vägde runt 87[…]