PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ante123
Skulle koppla in varvräknare i min volvo 142:a det var en blå en gul och en svart. jag kopplade blåa till - på tändspolen, svart till jord och gula till en kabel med ström men varvräknaren hoppade direkt upp till max varvtal. jag testade även skifta mellan blåa och gula då stog varvräknaren på 5000 rpm. Är det något fel på varvräknare?signalkabeln ska väl vara på- på tändpolen?
av Frownlayer
Jag kan tänka mig att du har kopplat något fel, eller så saknar du någon sladd.

Det brukar vara 4 sladdar
jord
mätarström
belysningsström
och en pickup.

jord på jord, mätarströmmen ska du sätta på tändspolen som ger ström till tändspolen. belysningen kan du sätta där med, eller på dimmern i din instrumentbelysning. pickupen sätter du på tändspolen, på samma stift som sladden som går ner till fördelaren.

Skruva upp din mätare och kolla vart sladdarna går, troligtvis så ska det finnas en till så du har 4 istället för bara 3.
av ante123
Jag lyckades lösa det såg sen att det var tre skruvar med muttrar på baksidan en som det stog 4 en C och en 8 då drog jag en kabel mellan 4 och c då funkade det var visst en ställbar varvräknare. Men tro på fan att jag lyckades förstöra varvräknaren endå skulle gå till bilen med den och halkade och landade på den och så hade jag inte satt dit kåpan runtom den så att kretskortet sprack fattar inte att det gick sönder. fy fan va less jag blev! :lol:
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]