Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mrj80
Hej!
har en 740 som abs lampan tänds på och undrar om det är nån som vet vad det ska vara för ohm värde på givarna fram har nämligen två olika värden på mina fram.
Den ena visar 1010 ohm och den andra 1536 så vet inte vilken man ska byta
tacksam för svar och ev tip ang ev andra fel det kan vara när ABS-lampan tänds
Hastighetsmätare fungera och vad jag förstår så då är den givaren riktig.
av Mrj80
Kolla givarna i måndag och då låg den högra på 1600 ohm och den vänstra på 1014 ohm och lampan tändes
igår och idag när det varit minus grader har lampan inte tänts.
Blir inte klok på detta Nån som råkat ut för nått liknade?
av RobertBanck
Om det är kallt blir det mer resistans, d.v-s mer Ohm, jag skulle tippa på att det är den med minst resistans som du skall byta, men är inte helt säker.
Användarvisningsbild
av emwtur
ohm-mät även mot jord så inte den ena kabeln är kortsluten till jord !
( skall vara avbrott - dvs många ohm )
/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
När jag tar en titt i fickdata är toleransen så stor som 900-2200 Ohm fram...
Lyft framhjulen och vrid över till lägsta området på VAC (växelspänning) på multimetern. När du snurrar hjulet för hand (typ 1 varv/s) ska du ha ett par hundra mV.
Exakt hur beter sig lampan? Sätt på tändningen, vänta lite, starta motorn, kör en sväng. Håll koll på vad lampan gör.
av Mrj80
Lampan slocknar vid start och sen kan den ibland tändas vid ca 40-50 km/h
annars så kan den vara släckt men när man kommer fram till en korsning så arbetar abs:en trots att det inte är halt
och ibland kan den tända innan man kommer till jobbet och då har jag kört ca 8 km utan att den börjat lysa.
ska kolla spänningen ut ifrån givarna.
Var ju ett stort tolerans värde på givarnas ohm värde.
Hur blir det om det är nått glapp i hjullagren med tanke på avståndet till givarna?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du är nog inne på nåt där, kolla hjullager och tandhjul. Känns lite som signalen försvinner sporadiskt pga stort avstånd till givaren eller rostiga tandhjul. Du behöver nog ta av skivorna för att kunna ta en ordentlig titt på tandhjulen...
Om det var avbrott i en givare skulle lampan vara tänd direkt efter start. Om ett tandhjul var helt borta skulle den tända sig vid självtestet vid 7(?) km/h.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]