Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 745 -92 med 230f Regina.
Jag nollade en felkod för låg batterispänning 132, och 223, signal från tomgångsventil,
och har sedan dess inga felkoder.
Men när jag kör testen med tre tryckningar på knappen i testdonet,
så klickar det snabbt i spridarna, tomgångsmotorn klickar, kallstartsventilen är tyst
och spridarrelä/radioavstörningsrelä/hjälprelä klickar.

Ska inte kallstartsventilen också klicka?
Hur testar man den, och hur mäter man på kontaktstycket för att kolla att rätt signaler går fram?
Vad är det som styr den ventilen? Spridarrelät?
Fast jag kopplar ur kallstartsventilen, får jag ingen felkod, ska det inte bli det?

Motorn går bra, såväl kall som varm, drar väl lite mycket bensin, ca litern på landsväg, 1,5 i stan..
Nybesiktad med bra avgasvärden.

En fråga till, vilken av Haynes böcker skriver om Regina? Jag har deras bok om 740 från -82 - 92
men där finns inte regina med.

// Jon
Senast redigerad av 1 nissan92, redigerad totalt 0 gånger.
av dalldall
jag har också en 745 92 med regina, skall ge mig på att kolla upp allting ordentligt, den drar lite mycket bensin, perfekta värde på bes, men tycker som sagt inte om förbrukningen, ändå är det en manuell, den drar mer än den 745 90 automat jag hade innan, har fått uppfattningen att lite nyare 740 drar mer än äldre? enligt volvo skall denna dra ca 0,69 landsväg, det kan man ju glömma! har lånat några böcker på biblioteket, där var regina med, skall kolla igen. tänk på att en felaktig framvagnsinställning kan göra nån dl på förbrukningen! så fort det blir lite varmare skall jag fördjupa mig i mitt problem, eller vi har kanske samma problem!
Användarvisningsbild
av Claes74
Det finns ingen kallstartsventill på f motorn mig veterligen, drar den mycket bensin så hade jag kollat upp tänddelarna istället.
kablar stift rotor lock, kan göra mycket på förbrukningen om dessa inte är ok.

Claes
av Hemulen
Kallstartsinsprutaren pulsas via insprutningsboxens pinne 32 till jord(grå/svart sladd).Om du vill kan du styra den manuellt genom att koppla in dig på den gråsvarta sladden,en återfjädrande strömbrytare och en sladd till gods.Du kan även testa den genom att dra tillbaks gummit på kontakten,tändning på,hålla en sladd på den gråsvarta sladdens kontakt och snabbt vidröra gods med andra änden. :) .
Claes74 skrev:Det finns ingen kallstartsventill på f motorn mig veterligen, drar den mycket bensin så hade jag kollat upp tänddelarna istället.
kablar stift rotor lock, kan göra mycket på förbrukningen om dessa inte är ok. Finns kallstartsinsprutare på F-motorn också dock inte på alla. :)

Claes
740 från -89 och framåt drar mer bensin och det är nån ändring som gjordes när det blev krav på katalysator men den ska inte dra så mkt som i ditt fall :???: Kallstartsventilen ska klicka vid testet :!:

Insprutningsventilen ska öppna vid start under +18c sen när bilen
startar fettas bränsleblandningen upp tills motorn närmar sig arbetstemp. :wink:

Bilens service är något som måste skötas om du ska hålla en så låg bränsleförbrukning som möjligt,
en översyn över filter oljor tänddelar m.m är en bra början :-)-)
av Hemulen
Lambdasonden är en viktig komponent i bränsleförbrukningen men inget man gärna byter eftersom det är dyrt.En gammal sond reagerar som sagt långsammare, därmed sprutas det kanske in en droppe mer bensin än nödvändigt.Många droppar blir det med tiden,kanske en liter eller två........ Kör minst med 2,5 kg i däcken,rullar lättare då. :)
Användarvisningsbild
av nissan92
Nu har jag kopplat ström på den men det klickar ingenting.
Jag mätte även upp den till 0.001 ohm!
Jag läste här någonstans att kallstartsventilen ska hålla ca 10 ohm mellan stiften.
Det blir till att besöka skroten och leta en som funkar...
av Hemulen
MarIve skrev:Jag sticker in med en snabb fråga..
Var sitter kallstartsventilen eller den extra startinsprutaren eller vad jan nu har på min 740-92?
Sitter under insugningsgrenröret(blå kontakt kopplad till den) om du har en sådan monterad.Går även en liten slangstump från fuelrailen dit. :)
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]