PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Har tillbringat halva söndagen i garaget med att försöka få ordning på ett kärvande rullbälte på förarsidan. Felet är att den rulle som sitter där är för lång så den hamnar 10mm förlångt bak vilket gör att bältet ligger mot armstödet bak ock kärvar.

I förrådet har jag både nya och begagnade rullar som skulle passa utmärkt MEN låset är av fel utförande. Det skulle vara en smal sak att skifta låsen men Det är nog inte bara att ta fram hushållet lilla Husquarna symaskin för att sy ihop skarven.

Till min fråga:

Var kan man tänkas hitta någon som kan sy tillräckligt kraftigt i bältet?
av Rådlös
Nu vet vi inte var du bor, men på åttio och nittiotalet jobbade jag på Ericsson. Där hade vi lite speciella leveranser och i detta ingick "skräddarsydda" kapell och överdrag till viss mobil utrustning. Vi fick dom tillverkade av en firma i Upplands Väsby. Dom tillverkade och servade bl.a. fallskärmsselar och mastselar (för att klättra i telemaster) etc. etc.
Dessvärre minns jag inte vad firman hette, men du har Upplands Väsby att gå på i ditt sökande. Och om du skulle ha lite lokalkännedom där, så låg firman i närheten av järnvägsstationen, i det gamla Optimuskvarteret. Det säger inte att den ligger kvar där, om den ens finns, men för ditt sökande kan det vara en hjälp.
Annars är det ju så att den stora tillverkaren av bilbälten ligger i Vårgårda, Autoliv heter dom, och har väl varit "Hovleverantör" till både Volvo och SAAB. Jag fick gratishjälp av dom en gång. :)

Ett tillägg: Jag tänkte så det nästan knakade i minnet, och då kom namnet upp för mig:
http://www.airsafe.se/
Användarvisningsbild
av CarMan
Förhoppningsvis så är det ingen som gör detta åt dig !!!

var inte dumsnål med ditt o andra liv.
Användarvisningsbild
av P1800
Tack för svar!

Carman, Det handlar inte om dumsnålhet. Det handlar om att Volvos Originaldelar inte passar i bilen. Bältet är sytt från fabrik, Autoliv vill jag minnas, så det lär ju gå att sy igen förutsatt att man har rätt maskin och tråd. Det är ju därför jag frågar.
av greenbay
Ett segelmakeri har de maskiner och tråd som behövs. Alternativt en "riggverkstad" dvs en firma som servar master och tampar till segelbåtar.
Lycka till!

Greenbay
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mina tankar går lite åt samma håll som Carman... Men å andra sidan, många lagar ju rost på bilar, även runt infästningar till bälten och andra ställen som kan vara kritiska vid en krock. Och det tror jag är en större risk än att sy ett bälte. Det finns nog många symaskiner som är kraftiga nog att sy ett bälte, men jag skulle helt hitta nån som syr bilbälten eller spännband där det iaf finns lite hållfasthetsberäkningar bakom. Jämfört med den gamla skomakaren alltså.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Finns ingen risk att sy ihop ett bälte bara man vet vad man gör och har en kraftig symaskin och en sytråd som är lik/ samma den som Autoliv sydde med. Tar man med sig en bit gammal sytråd så ser "de" vad de varit för tråd och kan ersätta den.

OT:
Då är rostladade bilar värre som lagats med hemmabockad plåt. de viker sig på fel ställen vid en kollision. Och vi ska inte tala om dessa noobramstöttor som bara ersätter innerskärnarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
så det finns ett bälte att köpa, som inte passar? eller fins det inga bälten att köpa?

om det finns ett bälte som inte passar, så skulla jag gå till källan o anmärka på det, så kan dom ju korigera felet o börja tilverka bälten som passar.

(kan man inte byta honan istället?) om du nu har bälten som passar (låser i rätt vinkel m.m.)
av Arne
Vet ej var i landet du bor, men repslageriet i Kåge norr om Skellefteå tillverkar bl,a. spännband och har även gjort allt tågvirke till segelbåten Jakobstads Wapen, så de skulle säkert klara av att sy om dina bälten minst lika kraftigt som någon bältestillverkare.

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]