Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Tack för alla synpunkter. En motor som läcker olja låter ju inte alls lockande, är det ett utbrett problem eller har det bara hänt på enstaka?
Jo jag har sett att speciellt V8 AWD har sjunkit som en sten i pris men jag antar att både försäkringskostnaderna och servicekostnaderna blir märkbart högre?
Är det någon som vet om det är samma automatlåda i V8 som i 3,2?
av JK24T
Och då var det dags igen... igår kväll var det en ny pöl under motorn... den kunde väl väntat en vecka så min nya hade hunnit att levereras.
Fråm tillförlitliga käller så är det typiskt med oljeläckage på 3,2, möjlit att det är åtgärdat på -09.
För mig är S80N 3,2 en 2 års bil, dvs dumpa den innan garantin går ut för sen blir det dyrt, mycket dyrt. Min är nu reparerad för 60-70kkr på garanti, sista rep tog nästan 2 månader.
Garantin på min går ut i april i år, tur att man fick till en deal om återköp, stackars den som tar vid efter mig.
Får väl redigera min sig nu :)
av perhall
KalleH skrev:Tack för alla synpunkter. En motor som läcker olja låter ju inte alls lockande, är det ett utbrett problem eller har det bara hänt på enstaka?
Jo jag har sett att speciellt V8 AWD har sjunkit som en sten i pris men jag antar att både försäkringskostnaderna och servicekostnaderna blir märkbart högre?
Är det någon som vet om det är samma automatlåda i V8 som i 3,2?
Ärligt talat tror jag inte det skiljer så mycket i varken försäkring, service eller bensin - kanske 10-15 procent per post. V8:an låter grymt och går grymt! 100 gånger roligare än 3,2 eller 2,5T... om man köper den billigt tror jag inte den totala milkostanden skiljer jättemycket, men det beror givetvis på hur ens ekonomi ser ut i övrigt o vad man vill lägga pengarna på... du kanske kör en 3,2 på 1 liter motorväg och V8:an på 1,1-1,15 vid samma typ av körning...

PH
av KalleH
Okej då blir ju valet än svårare. Det viktigaste för mig är inte hästkraftsantalet egentligen utan mer att ha en snygg, bekväm och problemfri bil. Just det sista verkar ju vara ett frågetecken på vissa exemplar i alla fall...
av JK24T
Läckage från transmissionsenhet, läckage från blocket. Blocket är horisontellt delat, i skarven läcker det. Läckage vevaxeltätning 2ggr, läckage sump.
Denna gången blir det en pöl under bilen och den grisar ner alltför mycket, har rensat ut mina prylar och försöker att dumpa den i morgon.
av perhall
Trots JK24T:s problem tycker jag det är vanskligt att såga en motor baserat på ett fall. Jag har flera grannar (tre vad jag vet åtminstone) som har 3,2:or och verkar nöjda (en S80 AWD, 2 V70). Dessutom känner jag ytterligare en person som har en tidig V70II 3,2. Med all respekt för JK24T:s problem tycker jag att de blir väl tongivande i de trådar som handlar om 3,2... har själv haft problembilar bl a en S80 och vet hur det känns...
av Amli
perhall skrev: Ärligt talat tror jag inte det skiljer så mycket i varken försäkring, service eller bensin - kanske 10-15 procent per post. PH
Hmmm. Utan att veta vad varken 3.2 eller V8 kostar i ägande kostnader skulle jag tippa på att V8:an kostar en hel del mer än 3.2:an. Och då räknar jag inte in bränslekostnaderna som förmodligen är inte är SÅ stor skillnad som sagt.

Skulle vara intressant att höra från någon av er som kör V8:an vad service m.m ungefär ligger runt.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]