CarMan skrev:mitt tips är att du lämnar in bilen för felsökning.
att bara lämna in den för felkodsavläsning & sen fösöka laga själv, ine bär ofta att det blir fel några gågner o då blir det ju dyrare.
+ att det blir besvärligt med en trasig bil inder en längre tid, kan ju vara värt lite att få ordning på bilen snabt
Det beror ju fullständigt på VAD det är för fel med bilen!!
Min inställning är alltid att jag först försöker ta reda på vad det är för fel själv. Detta gör jag genom sunt förnuft i första hand, PPC-läsare i andra hand och genom att posta i de två stora forumen (det är precis det som forum är till för) i tredje hand. Om lösningen inte hittats efter detta kontaktar jag verkstad i SISTA hand och då helst endast för konsultation! Tyvärr är många mekaniker ganska ovilliga att hjälpa till, svaret man får är oftast just det Carman skriver: "Lämna in bilen så får vi läsa av felkoderna". Detta betyder egentligen="Lämna in bilen så vi kan suga ut så mycket pengar som möjligt ur ditt fel".
Ännu har det inte hänt att jag behövt gå så långt, ta i trä, men jag räknar med att den dagen kommer förr eller senare. Med andra ord så har alla problem jag råkat ut för hittats OCH reparerats utan inblandning av verkstad och hur Carman kan påstå att det blivit dyrare för mig kan jag för mitt liv inte förstå! Att sen påstå att det går FORTARE att lämna in bilen till verkstad än att fixa den själv är ju fullständigt tossigt!! :shock: Om jag hittar ett fel i min bil och fixar det själv kan det ju vissa fall vara ordnat på en kvart!! Ska den in på verkstad så får man en tid om två veckor och beskedet att de inte vet när den blir klar. Otaliga är de exempel på bilar som stått på verkstadens parkering i veckor efter bokad tid utan att ens flyttats av någon mek sen ägaren ställde den på plats! :evil:
I "v70diesel06"´s fall kan det ju vara en enkel sensor som givit upp och systemet säger "Motorsystem serv erfordras". Om felkoderna läses av finns det stor chans att denna sensor kan identifieras och med lite tur är den enkel att byta själv! Att då lämna in bilen till verkstad och lita helt blint på dem blir garanterat dyrt! Det är just av denna anledning som ALLA volvoägare borde ha en PPC-läsare. Första gången den hittar och identifierar ett fel som går att fixa av ägaren så är den betald!!!! :D Det spelar ingen roll vad det är för fel, att bara låta volvoverkstaden läsa av felkoder kostar ju nästan lika mycket som en läsare, och då ingår INTE fixen av felet.
Mvh
/Fred