Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av v70diesel06
#271473
Kan konstatera med sorg i mitt hjärta att det inte kommer att var rosten som har ihjäl våra bilar från och med nu,kommer att vara all dess el o data som man försöker sig på att lägga in i en konstruktion som ska tåla allt från -40-+60,skak o vibrationer hela tiden.Då måste det vara bättre än 06 teknik.Kommer från 945 classic 98,17000 mil INTE ETT FEL.NU v70 2,4d sedan december,jätte nöjd tills idag,Motorsystem serv erfordras tändes imorse,Bilen gick helt utan kraft en mil,Stängde av.sen gick den bra igen!!!Vad händer?Vad göra?
av Psyko
#271487
v70diesel06 skrev:Kan konstatera med sorg i mitt hjärta att det inte kommer att var rosten som har ihjäl våra bilar från och med nu,kommer att vara all dess el o data som man försöker sig på att lägga in i en konstruktion som ska tåla allt från -40-+60,skak o vibrationer hela tiden.Då måste det vara bättre än 06 teknik.Kommer från 945 classic 98,17000 mil INTE ETT FEL.NU v70 2,4d sedan december,jätte nöjd tills idag,Motorsystem serv erfordras tändes imorse,Bilen gick helt utan kraft en mil,Stängde av.sen gick den bra igen!!!Vad händer?Vad göra?
Börja med att läsa av felkoderna, innan dess är det bara onödiga
vilda gissningar
av v70diesel06
#271488
Med fel koder,menar du att jag fick upp 042 på tekenfönstret?
Användarvisningsbild
av CarMan
#271491
Datorerna i dagens bilar är bra, det var värre för 25 år sedan, det har hänt mycke sedan dess...

jag kan direkt säga att du inte har ett data fel i din bil...
av Fred
#271495
Kan nog hålla med föregående. Datorerna är inte det som kommer innebära döden, snarare tvärt om! Datorerna med sina sensorer varnar för fel som uppkommit INNAN det uppstår fatala problem.

Sen kan det givetvis bli lite falsklarm ibland, men det beror sällan eller aldrig på datorerna utan på sensorer som fått fnatt.

Du har säkerligen fått fel på någon komponent och därför har datorn flaggat för det. Så; läs av felkoderna i bilen! Detta görs via ett diagnostikverktyg som pluggas in i bilens diagnosuttag som på alla moderna bilar. Om du känner att du kan fixa lite själv kan du köpa en PPC t ex från BRS eller så åker du in till närmsta volvoaukoriserade verkstad så hjälper de dig!

Mvh
/Fred
av v70diesel06
#271505
Känns som det ändock finns hopp för tekniken!!Tack för att ni bryr er.Carman vad tror du,måste man in till Volvo o felsöka?Låter som att mitt billiga volvoägande är slut ioch med modellbyte :( :(
Användarvisningsbild
av CarMan
#271566
mitt tips är att du lämnar in bilen för felsökning.

att bara lämna in den för felkodsavläsning & sen fösöka laga själv, ine bär ofta att det blir fel några gågner o då blir det ju dyrare.
+ att det blir besvärligt med en trasig bil inder en längre tid, kan ju vara värt lite att få ordning på bilen snabt
Användarvisningsbild
av greeeken
#271699
Håller absolut INTE med föregående.
Varför skulle det i längden bli dyrare om man byter saker o ting själv?

Tex
Lämnade in min bil hos volvo för felsökning av SRS
Fick fram att SIPS är trasig o måste bytas
Total kostnad inklusive felsökning 8300!!
Hade redan felsökt med min ppc innan o fick fram samma fel som verkstan srs 0044

Då köper ja hellre en beg stol med airbag o byter kostar ca 4000 kr

Men å andra sidan vem säger att de fel på airbagen kan lika gärna vara srs boxen som strular då ja nu fick samma fel på förar stolen oxå.

Så ja kan hålla med om att elektroniken i våra bilar itne alls är så bra som många vill tro.
av Fred
#271740
CarMan skrev:mitt tips är att du lämnar in bilen för felsökning.

att bara lämna in den för felkodsavläsning & sen fösöka laga själv, ine bär ofta att det blir fel några gågner o då blir det ju dyrare.
+ att det blir besvärligt med en trasig bil inder en längre tid, kan ju vara värt lite att få ordning på bilen snabt
Det beror ju fullständigt på VAD det är för fel med bilen!!

Min inställning är alltid att jag först försöker ta reda på vad det är för fel själv. Detta gör jag genom sunt förnuft i första hand, PPC-läsare i andra hand och genom att posta i de två stora forumen (det är precis det som forum är till för) i tredje hand. Om lösningen inte hittats efter detta kontaktar jag verkstad i SISTA hand och då helst endast för konsultation! Tyvärr är många mekaniker ganska ovilliga att hjälpa till, svaret man får är oftast just det Carman skriver: "Lämna in bilen så får vi läsa av felkoderna". Detta betyder egentligen="Lämna in bilen så vi kan suga ut så mycket pengar som möjligt ur ditt fel".

Ännu har det inte hänt att jag behövt gå så långt, ta i trä, men jag räknar med att den dagen kommer förr eller senare. Med andra ord så har alla problem jag råkat ut för hittats OCH reparerats utan inblandning av verkstad och hur Carman kan påstå att det blivit dyrare för mig kan jag för mitt liv inte förstå! Att sen påstå att det går FORTARE att lämna in bilen till verkstad än att fixa den själv är ju fullständigt tossigt!! :shock: Om jag hittar ett fel i min bil och fixar det själv kan det ju vissa fall vara ordnat på en kvart!! Ska den in på verkstad så får man en tid om två veckor och beskedet att de inte vet när den blir klar. Otaliga är de exempel på bilar som stått på verkstadens parkering i veckor efter bokad tid utan att ens flyttats av någon mek sen ägaren ställde den på plats! :evil:

I "v70diesel06"´s fall kan det ju vara en enkel sensor som givit upp och systemet säger "Motorsystem serv erfordras". Om felkoderna läses av finns det stor chans att denna sensor kan identifieras och med lite tur är den enkel att byta själv! Att då lämna in bilen till verkstad och lita helt blint på dem blir garanterat dyrt! Det är just av denna anledning som ALLA volvoägare borde ha en PPC-läsare. Första gången den hittar och identifierar ett fel som går att fixa av ägaren så är den betald!!!! :D Det spelar ingen roll vad det är för fel, att bara låta volvoverkstaden läsa av felkoder kostar ju nästan lika mycket som en läsare, och då ingår INTE fixen av felet.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
#271743
lämnar man in bilen på en felkodsavläsning så åker man dörifrån med ett papper med masa koder på
CCM 0003
ECM 0103
ECM 260A

o vad ska man göra med dessa siffror??? jo man kan ha tur att nån på ett forum vet nånn, men man kan ha otur att det är gamla koder & det kan behövas yttligare mätnignar !

det blir ju ganska dyrt att köpa en MAF för 3500:-, när en vakumslang ger samma felkod!

så det blir ofta billigare att lämna in bilen för en felsökning (sen kan du ju reparera den själv om du vill, då detta är den enkla delen av det hela)

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]