Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
tycker det är förvånande att en del verkar tycka att det är OK att betala för verkstädernas missar också. Själv har jag aldrig gjort det och kommer framöver heller inte göra det. Har jag betalat för att dom skall serva/åtgärda något och sedan inte har gjort det borde dom egentligen inte ha betalt alls innan allt är gjort. Hela idén med bekvämligheten och tryggheten att serva på en märkesverkstad (som ju är så oerhört duktiga och alltid ser till att bilen funkar till nästa service) är ju borta om man börjar fuska. Och det har ju uppenbarligen redan hänt på flertalet verkstäder. Om jag väljer att låta den lokala auktoriserade verkstaden få en chans till (vilket är ytterst tveksamt pga slarv och bemötandet när jag påpekade detta) skall dom iaf få ge mig en helt annan mekaniker. Är det någon som servar/servat sin bil på Rejmes i Hallsberg eller Örebro kan han/hon vänligen PM:a mig om namnet på sin mekaniker om dom är nöjda. Skicka detta endast i PM eller mail - vi skall inte börja hänga ut mekaniker personligen anser jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Bara lite nyfiken, vad är det som säger att man inte får ändra mjukvaran det gör ju verkstan åt mig hela tiden...
jag förstod inte fråga. Kalrt du får ändra på en massa olika mjukvaroer kors o tvärs om du vill. :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
alla aktoriserade volvoverkstäder har nått som kallasför service garanti, det går ut på att om dom missar nåttt så ersäter dom det.
så om man hård drar det så får du kanske bara ersättning för ett klosbyte du gjort på annan ort, trots att skivorna vart förstörda. Men jag är övertygad om att dom flästa ställer upp o betalar skivorna också, förutsatt att man inte är otrevlig !
av Teemu
CarMan skrev:alla aktoriserade volvoverkstäder har nått som kallasför service garanti, det går ut på att om dom missar nåttt så ersäter dom det.
så om man hård drar det så får du kanske bara ersättning för ett klosbyte du gjort på annan ort, trots att skivorna vart förstörda. Men jag är övertygad om att dom flästa ställer upp o betalar skivorna också, förutsatt att man inte är otrevlig !
var det mig du syftade på så var det inte ens på tanke ifrån deras sida att stå för skivorna. Dom menade på att dom hade ju missat bromsklossarna och därmed skulle stå endast för det. Och någon otrevlig ton var det heller aldrig - vare sig ifrån mig eller företagets sida. Och bilen var en föredetta firma bil som allt var gjort på auktoriserad verkstad. Alltså auktoriserad firma som bytt allt och servat allt.

Och vad skulle det egentligen ha för betydelse vilken orts mekaniker som bytt tex klossarna? Dom skall ju kontrolleras att dom funkar till nästa service iaf?
av nevyn
CarMan skrev:
nevyn skrev:Bara lite nyfiken, vad är det som säger att man inte får ändra mjukvaran det gör ju verkstan åt mig hela tiden...
jag förstod inte fråga. Kalrt du får ändra på en massa olika mjukvaroer kors o tvärs om du vill. :?:
Nä det är inte konstigt, för jag skrev inte den frågan i den här tråden.. Fattar inte vad som blev galet, som du ser skrev jag ett inlägg precis innan i den här tråden. Jag skriver den i rätt tråd istället.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Teemu skrev:
Och vad skulle det egentligen ha för betydelse vilken orts mekaniker som bytt tex klossarna? Dom skall ju kontrolleras att dom funkar till nästa service iaf?
Skilj på Volvos garanti och verkstadens garanti. Varför skulle Verkstad A stå för något som verkstad B har gjort? Du går väl inte till Konsum och klagar när du har köpt sur mjölk på ICA?
(Iofs går ju sånt att lösa med, A fakturerar B efter överenskommelse.)
av Teemu
Sparkz skrev:
Teemu skrev:
Skilj på Volvos garanti och verkstadens garanti. Varför skulle Verkstad A stå för något som verkstad B har gjort? Du går väl inte till Konsum och klagar när du har köpt sur mjölk på ICA?
(Iofs går ju sånt att lösa med, A fakturerar B efter överenskommelse.)
Visserligen, men det var ju verkstad B som servade bilen sist och sade att allt var bra. Då tar jag det för givet att det var så med, men där tar jag visst fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du köper en planka på byggmax, som sen visarsig vara rutten, trotsa tt den skule vara färsk, så kan du ju inte åka till K-rauta o byta tilll en ny planka.
även fast båda plankorna komer från en o samma skog i skåne.
Användarvisningsbild
av CarMan
om vi fortsätter med sama sak fast försöker förklara service garantin.

om plankar du köpte på bygggaranti är rutten så har bygggaranti en speciel garanti som går ut på at dom ersätter dig för den planka som du vart tvungen o köpa på k-rauta, bara för att deras var rutten, men dom ersätter dig inte för spickarna.
men om du åkt till Bygg garanti så behöver dom heller inte ersätta dig för spikarna, men det troliga ar att dom då gör det.
av Teemu
jo, men den auktoriserade verkstaden sade att allt är ok i deras koll. Och kollar dom inte bromsbelägg som inte är monterat av dom, så varför skulle dom byta oljefilter monterat av annan verkstad? Säger dom att bromsarna är ok, så bör dom väl också vara det. Eller för den delen kolla på någon annan punkt på serviceprotokollet för den delen då det inte är dom som gjorde den sist? Du menar att om man köper en begagnad Volvo tex i Sundsvall och jag skall kunna lita på servicen framöver så måste jag åka tillbaka till Sundsvall varje gång? Idioti skulle jag villja kalla den tankegången. Jag anser att om jag lämnar in bilen för service och verkstaden säger att det inte finns några fel på bilen, så bör ju bromsklossarna klara sig till nästa service. Eller tycker ni det är helt orimligt? Vad skall man ha i en service enligt er då ni verkar tycka att betrygga funktionen på bromsarna är ointressant. Bilen hade garanterat inte gått igenom besiktning 2 månader efter sista servicen pga att det inte fanns några bromsbelägg kvar bak och skivorna såg inte fina ut dom heller pga detta slarv ifrån verkstaden. Men då det verkar finnas personer på detta forum som jobbar åt auktoriserad verkstad och dessutom anser att detta beteende är Ok och rimligt för en auktoriserad verkstad kommer jag inte att anlita någon sådan igen.

Eller som i ditt exempel. säg att jag ber Byggmax kolla plankan jag köpt på K-rauta och dom säger att den är av prima sort. Plankan är sedan oduglig 2 månader senare. Då anser jag att byggmax är minst lika skyldiga, då dom med sin yrkesheder och "serviceprotokoll och stämpel" intygat att plankan är av prima sortt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ