Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Jag gjorde mina egna verktyg till mina asconor och min manta.
Det är simpelt att ta en skruv med högre kvalitet och gänga en rörbit. Trä in skruven underifrån och muttern ovanifrån. Ha en stång (fyrkantsgods) med bra gods en smideshammare a´la 3kg och så hålla stången i ena handen och slå så nära gångjärnet som möjligt så glider sprintarna ur. Men tro nu inte det ska gå LÄTT, det gör det inte.. Varken ascona eller manta tillät att man tog allt uppåt.
Biltema verktyget http://www.biltema.se/products/producti ... mId=152543 är av rätt typ. Opel orginal ser likadant ut.
Dock så är det ju så att du isåfall får ta en 12.9 skruv och mutter o slipa till så du får exakt rätt till din modell. Resten är ju rätt.
Var får man tag 12.9 skruv i stockholmstrakten?
av *pettson*
Rådlös skrev:T.ex. Sifvert Skruv, http://www.sifvert-skruv.se/
½" skruv = 12,7 mm.

Stopp nu.. det är inte skruvens dimension som menas.. Det är skruvens kvalitet.
12.9 anger brottgränsen för skruven och även dess sträckmån.

Dom vanligaste skruvarna brukar vara märkta 8.8 dom är ganska mjuka och slinter ganska lätt i skallarna. Går ofta INTE av som tjockare bult men gängorna blir rensade. Är lätt att dra av i tunnare varianter (M4-M8).
Nästa steg: 10.9 är betydligt hårdare och tål mera moment. Är inte riktigt lika känslig i gängorna som 8.8
Nästa steg: 12.9 En kvalitetsbult som är hård och seg, den går inte av i första taget. Rensar till 99% gängan i det som du gängat i. Skruven däremot är intakt.
En bult som är utmärkt att använda som stång vid urdragning av rörstift. Detta då den inte är speciellt spröd alltså men ändå extremt hållbar.
Det är säkert så som du säger med kvalitet o.s.v. Men det är så med den firman Sifvert Skruv, att det dom inte har i skruvväg, får man svarva till själv!

Med det menas att dom har det mesta som går att köpa.
Var idag ute hos Sifert och handlade en M5x100 i 12.9 stål och en m5 hylsa som mutter.
Kostade hela 30 spänn. Vi får väl se om jag får arschlet ur vagnen i helgen för lite mekande.
Har varit lite lågt tempo på mekarfronten med Opeln. Har bl.a varit på lite solsemester utomlands.
Jag gjorde dock ett fynd idag. Fick 5 st. alu.fälgar med däck till skänks idag. En fälg behöver dock riktas lite
och 2 däck kan väl betrecknas som slut. Dom har också lite klarlacks släpp men inget som inte går att fixa.
Den 5:e fälgen är väl mer eller mindre oanvänd och med fräscht Pirelli däck. Har varit reservhjul i en Vectra.
Dock är det en 14" så den har jag ingen användning för i dagsläget. Dom fyra andra är 15".
Hade ju bara tidigare 4 vinterdäck på plåtfälg till den.

Höll på fixade lite rost på 855:an idag. Slipade ned motorhuven längst under grillen idag, grundade, spacklade, slipade, primade och sprayade på ny basfärg, är en turkosblå metalic, kod 422. Hittade dock inte klarlacken som jag trodde att jag skulle ha. Hittade bara en burk med klarlack från Biltema. På Biltema burken står det att den bara får användas ihop med Biltemas bättringsfärgger.
Vågar jag använda Biltemas klarlack med min Mekonomen (Multona) färg eller blir det total fiasko då??
Har idag lämnat in den skadade fälgen för riktning hos Intera. Beräknas kosta 725 kr.
Gör dom bra jobb hos Intera? Har aldrig anlitat dom förut.

Fixade också höger bakbroms idag på Astran. Plockade av trumman och gjorde rent, smärgade trumman lite
och justerade. Bromsen blev helt ok och hjulet rullar utan anliggning och hand bromsen tar bra.

Fixade även en lite läcka på på slutdämparen med lite lagnings pasta, så nu håller det tätt i alla fall.

Har även upptäckt att bägge främre övre fjäderbensbussningarna är slut. Tror jag beställer dessa från tyskland. Du får 2 st. och frakt för samma pris vad en kostar här i Svergie och leveranserna brukar vara blixt snabba.

Får väl se vad mer roligt man kan upptäcka när man ligger under bilen!!
Har handlat lite på tyska ebay idag.

Beställde en kamremssats som består av 1 st kamrem, 1 st. spännare och 1 st. vattenpump med packning. Pris 39.90 euro
Och 1 främre fjäderbenssats som består 2 st. fjäderbensfästen och 2 st. lager. Pris 19.90 euro. Till detta tillkommer 19 euro i frakt. Totalt alltså 78.80 Euro. Det är ju tokbilligt om man jämför med här hemma. Vi får väl se om det går att använda delarna också.

Köpte även i helgen 2 st sprillans nya 205/50-15 däck för 400 kr/st med montering och balansering. Också ett väldigt bra pris. Fick dock bara det ena däcket påmonterat då jag inte har fått tillbaks den andra fälgen ifrån riktningen ännu.
Köpte också en burk riktig bilfärg på spray idag, så det skall väl bli lite målande snart.
Gick annars över bilen med rubbing, polish och vax i påskhelgen. Det var säket första gången
säkert 5 år, oj vilken skillnad det blev. Ser faktiskt ganska hyfsad ut i lacken. Inga direkta småbucklor och repor. Finns väl lite stenskott men inte så mycket faktiskt. Den enda rosten som finns är lite på bägge skärmkanterna bak och lite på motorhuven längst fram. Rosten har jag åtgärdat väntar nu bara på färg.

Ps.Har dock inte fixat den avbrutna dörrsprinten ännu. Vi får väl se när andan faller på igen. Ds.
Fick igår delarna från Tyskland. Ganska snabb leverans i alla fall.
Kunde ju inte hålla mig så det var bara fram med verktygslådan och börja riva ner vänster fjäderben för att byta fjäderbenslagringen.
Allt gick väl bra förutom att spindelleden till styrstaget satt som gjuten. Provade att banka, bända men igenting hjälpte. Letade som en galning efter en avdragare som jag visste att jag skulle ha, frågan var bara var. Har verktygen utspridda på 3 ställen, garaget, förrådet och källaren. Blir så när man inte vill ha alla verktygen i garaget pga. stöld. Efter mycket om och men fann jag avdragaren. Provade ett par gånger med den och plötsligt så släppte spindeln från fjäderbenet. Såg då och hade också på känn att jag haft sönder tätningen till spindeln när jag bände med brytgaffeln. Bytte i alla fall lagringen på fjäderbenet men har inte skruvat tillbaks den än.
Köpte idag en yttre spindelled på Biltema idag. Kom hem och försökte lossa klämmbulten på den gamla spindelleden men icke sa nicke. Bulten gick av så fortfarande sitter spindelleden där den sitter. Står nu i valet och kvalet hur jag skall göra. Borra ur bulten eller kapa den med kapskivan men vette tusan, allting annat verkar också sitta fast rostat ordentligt på
styrstaget. Jag menar, jag måste ju förr eller senare göra en framvagnsinställning i alla fall
och risken är väl då att verkstan säger att staget måste bytas ändå.
Det lutar åt att handla ett styrstag på Biltema också och ett mellanstycke på Mekonomen eller liknande, Biltema har inte mellanstycket. Biltemas priser är riktigt bra om jämför med dom andra ställena.
Detta är ju ett budget projekt så därför är Biltema bra att ha.

Nu en fråga.

Jag har ju plockat av det gamla styrstaget och spindelleden sitter ju fortfarande kvar på sin ursprunliga plats. Om man ställer kuleden exakt 90 grader mot själva styrstaget, kan kolla me vinkelhake och sedan mäter avståndet från kulbulten och till bulten var styrstaget sitter fast i andra ändan. Sedan använder man det uppmäta avståndet och justerar in det nya styrstaget till samma avstånd, bör man då inte hamna ganska nära när det gäller framvagnsinställningen eller ...

Svammel, svammel...
Köpte ny styrled och styrstag på Biltema och en mellanaxel på Autoexperten. Glad ihågen började jag montera ihop allt. Märkte då att mellanleden är vänstergängad i ena ändan och högergängad i andra ändan. Det är ju ganska logiskt så man skall kunna justera. Den högergägade ändan passar på styrleden och vänstergängade skall in i styrstaget. Nu gick inte detta pga. att Biltema staget var högergängat, inte vänster som det skall vara. Åkte tillbaks till Biltema med styrstaget och killen bakom disken hade inte heller någon förklaring till detta. Han hade heller inget höger stag hemma för att se hur det var gängat. Lämnade i alla fall tillbaks staget.
Köpte ett begagnat vänster stag med trasig styrled. Efter lite värmande med gasolbrännare lossnade den trasiga styrleden. Har ny monterat dit den nya och mätt och räknat gängor så den skall väl sitta ganska lika som den ursprungliga satt.

Så nu skall samma operation ufföras på höger sida. dvs. byta fjäderbenslagringen.
Undrar om det går ta loss hela fjäderbenet med styrstaget kvar monterat. Tänkte släppa styrstaget i styrväxeln istället för att slippa allt bök.
Vi får väl se var detta slutar..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak