- tis 17 jan 2006, 20:52
servicen skall vara fackmannamässigt utförd ........ d.v.s så kan vilken " lekman" som hällst göra servicen på din bil ............
Notera dock !! ibland sker uppgraderingar av pogramvaror i bilen, detta missas ju garanterat av "nisses-bilverkstad" som ligger i utkanten av förorten .......
MEN skulle motor eller likvärdigt rasa på din 1 år gammla Volvo så kan jag lova dig att det blir lite besvärligare att få det fixat .
har lite av detta dilemma själv på sambons S60 2,4T -01 ( uttagen 2003)
hon kör ca 1 000 mil /år ...... på denna är det service Var 2 000 mil
( eller 1 år eller 750 timmar .... vilket som kommer först )
bilen har i dagsläget rullat ca 2 950 mil o är i februari - 06 altså 3 år gammal (såldes som nybil 2003 )
detta har jag gjort:
*lampa tänds vid 1 100 mil : olje samt oljefilter byts av mig av samrådan av personlig serviceman på bilia
släcker servicelampan själv.
*2 000 mil ..... lampan lyser ej , bilen lämnas dock in på 2 000 milaservice på BILIA
* ett år senare : 2800mil ..servicelampa lyser .......
NY olja / filter av mig , nollar servicelampa
nästa blir la 4 000 mila på bilia........ kunde ju dock gjort det nån annan stanns men då jag litar 100% på min tekniker så får de jobbet.
*
Charlotte skrev:du behöver INTE lämna in bilen till auktoriserad verkstad !!göra den första 3000-mils servicen efter 1 år (även om bilen bara gått 1500 mil) för att bevara garantin på bilen.:?: :?: :?:
Därefter rekomenderar han att jag ser över och servar bilen själv enligt Volvos servicechema.
Kan man göra sådär??? Och gäller verkligen garantin om/när man låter bli att serva bilen på dom auktoriserade verkstäderna? :roll:
Anledningen till att jag frågar, är att min kompis bedriver en mindre (icke-auktoriserad) verkstad med Volvo som specialitet! :lol:
servicen skall vara fackmannamässigt utförd ........ d.v.s så kan vilken " lekman" som hällst göra servicen på din bil ............
Notera dock !! ibland sker uppgraderingar av pogramvaror i bilen, detta missas ju garanterat av "nisses-bilverkstad" som ligger i utkanten av förorten .......
MEN skulle motor eller likvärdigt rasa på din 1 år gammla Volvo så kan jag lova dig att det blir lite besvärligare att få det fixat .
har lite av detta dilemma själv på sambons S60 2,4T -01 ( uttagen 2003)
hon kör ca 1 000 mil /år ...... på denna är det service Var 2 000 mil
( eller 1 år eller 750 timmar .... vilket som kommer först )
bilen har i dagsläget rullat ca 2 950 mil o är i februari - 06 altså 3 år gammal (såldes som nybil 2003 )
detta har jag gjort:
*lampa tänds vid 1 100 mil : olje samt oljefilter byts av mig av samrådan av personlig serviceman på bilia
släcker servicelampan själv.
*2 000 mil ..... lampan lyser ej , bilen lämnas dock in på 2 000 milaservice på BILIA
* ett år senare : 2800mil ..servicelampa lyser .......
NY olja / filter av mig , nollar servicelampa
nästa blir la 4 000 mila på bilia........ kunde ju dock gjort det nån annan stanns men då jag litar 100% på min tekniker så får de jobbet.
*