Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 2,5T - 99
#26938
Charlotte skrev:
göra den första 3000-mils servicen efter 1 år (även om bilen bara gått 1500 mil) för att bevara garantin på bilen.

Därefter rekomenderar han att jag ser över och servar bilen själv enligt Volvos servicechema.
:?: :?: :?:
Kan man göra sådär??? Och gäller verkligen garantin om/när man låter bli att serva bilen på dom auktoriserade verkstäderna? :roll:

Anledningen till att jag frågar, är att min kompis bedriver en mindre (icke-auktoriserad) verkstad med Volvo som specialitet! :lol:
du behöver INTE lämna in bilen till auktoriserad verkstad !!
servicen skall vara fackmannamässigt utförd ........ d.v.s så kan vilken " lekman" som hällst göra servicen på din bil ............
Notera dock !! ibland sker uppgraderingar av pogramvaror i bilen, detta missas ju garanterat av "nisses-bilverkstad" som ligger i utkanten av förorten .......
MEN skulle motor eller likvärdigt rasa på din 1 år gammla Volvo så kan jag lova dig att det blir lite besvärligare att få det fixat .

har lite av detta dilemma själv på sambons S60 2,4T -01 ( uttagen 2003)
hon kör ca 1 000 mil /år ...... på denna är det service Var 2 000 mil
( eller 1 år eller 750 timmar .... vilket som kommer först )
bilen har i dagsläget rullat ca 2 950 mil o är i februari - 06 altså 3 år gammal (såldes som nybil 2003 )
detta har jag gjort:

*lampa tänds vid 1 100 mil : olje samt oljefilter byts av mig av samrådan av personlig serviceman på bilia
släcker servicelampan själv.
*2 000 mil ..... lampan lyser ej , bilen lämnas dock in på 2 000 milaservice på BILIA
* ett år senare : 2800mil ..servicelampa lyser .......
NY olja / filter av mig , nollar servicelampa


nästa blir la 4 000 mila på bilia........ kunde ju dock gjort det nån annan stanns men då jag litar 100% på min tekniker så får de jobbet.
*
Användarvisningsbild
av CarMan
#26948
v70 2,5T - 99 skrev:
Charlotte skrev:
göra den första 3000-mils servicen efter 1 år (även om bilen bara gått 1500 mil) för att bevara garantin på bilen.

Därefter rekomenderar han att jag ser över och servar bilen själv enligt Volvos servicechema.
:?: :?: :?:
Kan man göra sådär??? Och gäller verkligen garantin om/när man låter bli att serva bilen på dom auktoriserade verkstäderna? :roll:

Anledningen till att jag frågar, är att min kompis bedriver en mindre (icke-auktoriserad) verkstad med Volvo som specialitet! :lol:
du behöver INTE lämna in bilen till auktoriserad verkstad !!
servicen skall vara fackmannamässigt utförd ........ d.v.s så kan vilken " lekman" som hällst göra servicen på din bil ............
Notera dock !! ibland sker uppgraderingar av pogramvaror i bilen, detta missas ju garanterat av "nisses-bilverkstad" som ligger i utkanten av förorten .......
MEN skulle motor eller likvärdigt rasa på din 1 år gammla Volvo så kan jag lova dig att det blir lite besvärligare att få det fixat .

har lite av detta dilemma själv på sambons S60 2,4T -01 ( uttagen 2003)
hon kör ca 1 000 mil /år ...... på denna är det service Var 2 000 mil
( eller 1 år eller 750 timmar .... vilket som kommer först )
bilen har i dagsläget rullat ca 2 950 mil o är i februari - 06 altså 3 år gammal (såldes som nybil 2003 )
detta har jag gjort:

*lampa tänds vid 1 100 mil : olje samt oljefilter byts av mig av samrådan av personlig serviceman på bilia
släcker servicelampan själv.
*2 000 mil ..... lampan lyser ej , bilen lämnas dock in på 2 000 milaservice på BILIA
* ett år senare : 2800mil ..servicelampa lyser .......
NY olja / filter av mig , nollar servicelampa


nästa blir la 4 000 mila på bilia........ kunde ju dock gjort det nån annan stanns men då jag litar 100% på min tekniker så får de jobbet.
*
vet inte om det står att det räcker med att servicen görs på fackmanamäsigt sätt, tror den ska göras enligt Volvos föreskrifter.
om du inte gör årlig service utan byter bara olja, så är det inte enligt volvos föreskrifter.
det är ju inte bara mjukvaru uppdateringar som missas.
ofta vill man ju ha ordning på nåt litet iritarande ljud eller annan misnöjdheter & då kan det finnas servicelösningar för detta, vilket inte en icke aktoriserad verksta vet, eller har tilgng till at tareda på.
& om det nu visarsig att du måsta byta nån del utaver service ditaljerna så vet inte en icke aktoriserad verksta om det fins en förlängd goodvile på denna ditalj, så du får betala det själv
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#26956
om det nu visarsig att du måsta byta nån del utaver service ditaljerna så vet inte en icke aktoriserad verksta om det fins en förlängd goodvile på denna ditalj, så du får betala det själv
Du menar att om ex. min styrled börjar glappa och jag ringer Volvo-verkstan och frågar om kampanj/garanti/goodwill på detta, kan dom (eftersom att jag inte servat bilen där) förneka att det finns någon sådan kanpanj etc?

Så, kontentan av detta blir att: om jag lämnar bilen på en auktoriserad volvoverkstad (för flera tusen mer än den lokala verkstaden) så kan jag (om jag har tur) få "styrleden" utbytt på kampanj/garanti/goodwill"...

Känns lite som att spela på hästar... Släng ut några tusen extra...så kanske dom fixar felen! I annat fall får du betala ytterliggare tusenlappar! :twisted:

Is this a new kind of goodwill
av Teemu
#26957
fast genom att serva på andra ställen så har du snart råd att byta en del delar själv med tanke på dom auktoriserade verkstädernas priser. Och dessa mjukvaru uppdateringar det pratas om - får man inte betala extra för dom? Med tanke på att dom inte ingår i listan på vad som skall servas.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#26964
Du har rätt "Teemu"...

Skall det löna sig att lämna bilen på "auktoriserad verkstad" får man hoppas på att dom hittar fel på bilen (vid varje service), varefter man får be till dom högre makterna att skiten går på bilens garanti eller firmans "godwill". :wink:
av zenobia
#26975
CarMan skrev:det är också kul att se hur folk reagerar på statestik. vi har här på forumet sett ca 3-4 exempel på missade serviceditaljer. (& det inte ens på asmma år om jag fattar rätt.)

& en vanlig verksta kanske har 20-30 servicar/ dag & det finns ca 70 aktoriserade volvoverkstäder i sverige.
Nu vet jag iof inte om jag förstod ditt inlägg rätt så jag kan vara ute och cykla lite här...

Du menar (om jag förstod rätt) att det servas 30x70=2.100 volvosar per dag och att vi bara har "hittat" tre fel totalt? Så på ett år har vi 2100x220=462.000 servicar med bara tre funna fel. Är det detta du menar?

Isåfall skulle felfrekvensen endast vara en felutförd service per 154.000 bilar. Tror du på det själv CarMan?
Användarvisningsbild
av CarMan
#27061
zenobia skrev:
CarMan skrev:det är också kul att se hur folk reagerar på statestik. vi har här på forumet sett ca 3-4 exempel på missade serviceditaljer. (& det inte ens på asmma år om jag fattar rätt.)

& en vanlig verksta kanske har 20-30 servicar/ dag & det finns ca 70 aktoriserade volvoverkstäder i sverige.
Nu vet jag iof inte om jag förstod ditt inlägg rätt så jag kan vara ute och cykla lite här...

Du menar (om jag förstod rätt) att det servas 30x70=2.100 volvosar per dag och att vi bara har "hittat" tre fel totalt? Så på ett år har vi 2100x220=462.000 servicar med bara tre funna fel. Är det detta du menar?

Isåfall skulle felfrekvensen endast vara en felutförd service per 154.000 bilar. Tror du på det själv CarMan?
har dålig koll på hur många av alla arbeten som är servicar, men om vi tar hälften då

10 servicar x 70 ställern = 700 servicar om dan & då har vi nog räknat låkt!
desutom så är inte dom här 4 felen på samma år, men vi säger att dom är det ändå (för alla som fått nått fel skriver ju inte hr)

700 x 365 dagar = 255 550 servicar/ år & 4 blir fel... (tror ioförsig att kanske 100 av dessa blir fel.)

men ni ser att statestik kan man vrida på hur man vill
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#27067
Igentligen är det mer intressant hur ofta servicarna avslöjar fel på bilen som är garanti- (kampanj-) eller goodwill-grundade!?

En annan intressant aspekt i sammanhanget är att, på en service går tekniker igenom bilen så den ska hålla till nästa service, vilket visst inte sker på en "vanlig" s.b.p.-besiktning!

Detta betyder (om man leker med tanken) att en besiktningsman från s.b.p. godkänner en stabil p-ända, medan service-teknikern på verkstan anser att den kommer ta slut under året...vilket resulterar att han då byter den???

Eller, har jag fel?
av BG
#27072
Förstår på tråden att en del individer råkat i luven på sin auktoriserade vekstad. Men för mig ändå obegripligt. Vad beror det på. Pratar man förbi varandra eller? Alla har ju samma mål, en fungerande bil. Ibland läser man mer eller mindre uttalat som om en auktoriserad verkstad jämfört med Svennes bil skulle göra allt för att sabotera märket Volvo!!??

En auktoriserad verkstad har vanligen en kötid på kanske 2-6 veckor. Ingen tror väl Svensson är så korkad att han står i kö för att bli blåst. Visst kan det skilja på olika verkstäder, auktoriserade såväl som icke dito.
Så ser ju verkligheten ut. Jag känner i alla fall trygghet i att min verkstad är specialiserad på märket och de känner igen en lekmans uttryck sett i tekniska termer när de vet det egna märkets "brister". Rötägg finns överallt. Generellt sett står sig säkert just Volvo/Renault verkstäderna väl i en konkurrens.

Sov lungt alla och fortsätt serva er bil hos märket. Försök resonera om ni inte är nöjda, ni har samma mål.

/BG
Användarvisningsbild
av CarMan
#27102
Jocke S. skrev:Igentligen är det mer intressant hur ofta servicarna avslöjar fel på bilen som är garanti- (kampanj-) eller goodwill-grundade!?

En annan intressant aspekt i sammanhanget är att, på en service går tekniker igenom bilen så den ska hålla till nästa service, vilket visst inte sker på en "vanlig" s.b.p.-besiktning!

Detta betyder (om man leker med tanken) att en besiktningsman från s.b.p. godkänner en stabil p-ända, medan service-teknikern på verkstan anser att den kommer ta slut under året...vilket resulterar att han då byter den???

Eller, har jag fel?
du har helt rätt. bilprovningen kollar, låt säga 10 viktiga pumpkter, som avslöjar om bilen är farlig att framföra i trafiken eller ej.

service killan kollar kanske nästa 100 punkter, för att säkerställa att bilen komer gå bekymersfritt till nästa service.

bilprovningen är bra på kolla P-ändar, men missar nästan alltid de inre sytrstagen, vist ett inrestyrstag kanske inte brister lika lätt så den inte har samma åfrästning, så dom ska kanske släppa många av dom.
men det skapar fel framvagns vinklar, så varför ska kunden åka i ett år med fel framvagnsvinkel o slita ut hjulen, för att på nästa service ialla fall få byta staget. Bättre att byta det direkt!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]