Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanon tråd, denna kommer att vara igång. Vattnet borde gå att skilja på glykolblandat vatten(söttman) mot fukt från barn skor(lersmak). Lukta. Gnugga mellan tumme och pekfinger. rekommenderar inte smakprovet, finns dock dé som gör det. Lycka till.
Hur menar du med backen, är det så att du får i fyran i stället? Eller vill den dra framåt lite när du har kopplingen nere men går bakåt när släpper kopplingen?

Det vanligaste när det läcker kylvätska är kylet, kolla i hörnen. Lossa plasten under och ta en titt underfrån.
av *pettson*
1:/ Bilen draggar på ingående axeln eller så får man i 4an.. Finns Två sätt att bota.. låda ned och byta koppling samt tvätta ur axelröret och smörja upp igen. Alternativt lägga i rätt växel.
2:/Går bilen normalt så har du en yttre läcka. värmepaket och kylargavlar är vanligaste bovarna. Sen är även expansionskärlslocken vanliga att dom spruckit och släpper ut vattenångan.
3:/ uppsmörjning av fläkt eller byte av densamma.
4:/ Du harförmodligen orginal bromsbackar och friktionsmaterialet har släppt. Ska kontrolleras OMGÅENDE för är det så kan även materialet kila fast sej och kosta dej i stort sett hela hjulspindeln på det hjulet. Det blir alltså massiva skador.
*pettson* skrev:1:/ Bilen draggar på ingående axeln eller så får man i 4an.. Finns Två sätt att bota.. låda ned och byta koppling samt tvätta ur axelröret och smörja upp igen. Alternativt lägga i rätt växel.
2:/Går bilen normalt så har du en yttre läcka. värmepaket och kylargavlar är vanligaste bovarna. Sen är även expansionskärlslocken vanliga att dom spruckit och släpper ut vattenångan.
3:/ uppsmörjning av fläkt eller byte av densamma.
4:/ Du harförmodligen orginal bromsbackar och friktionsmaterialet har släppt. Ska kontrolleras OMGÅENDE för är det så kan även materialet kila fast sej och kosta dej i stort sett hela hjulspindeln på det hjulet. Det blir alltså massiva skador.
1. Gahh dina svar låter bra men för någon som inte kan något om sånt här är det svårt att hänga med! Ska kolla upp var axelröret sitter och var man ska smörja. Jo det hela e lite knäppt kontrollerade noga att jag faktiskt fått i backen trots detta gick den framåt.

2. Expansionskärlslocken, igen här måste jag kolla upp vad detta är och var den sitter :oops:
3. Av föregående inlägg så har jag förstått att man oftast inte behöver ta bort något utan att det går att smörja under handsfacket eftersom det är en öpning där.

4. Går det att kolla detta själv? Vet att bilen förut fallit i besiktningen för just spindellederna ( eller vad det nu kallas)

:!: *** Har förresten problem med abs också, lampan lyser då och då vad kan detta bero på? ( de vanligaste felen)

för övrigt, tack för alla svaren som inkommit! Någon kanske kan tipsa om någon bra nybörjar bok angående vanliga fel samt bilen och dess alla manicker etc ? :-)-)
sssljo skrev:Kanon tråd, denna kommer att vara igång. Vattnet borde gå att skilja på glykolblandat vatten(söttman) mot fukt från barn skor(lersmak). Lukta. Gnugga mellan tumme och pekfinger. rekommenderar inte smakprovet, finns dock dé som gör det. Lycka till.
Fast hur luktar egentligen sötma? Har försökt kolla men som sagt i vinter tider då man har snöiga skor på sig så blir det ju blött bara av detta. Dock har jag inte märkt av att det är blött vid mattan, men menar du att det vid läckage kan bli "lite" fuktigt eller att det liksom plaskar? :D

Ska hursomhelst få tag i nått vått och gnugga shitet, luktar det jorde borde det va lugnt m a o ? 8)
På din ursprungliga fråga;
chriz82 skrev:1. Ibland när jag lägger i backen(reverse) så åker bilen framåt! Vad kan detta bero på?
så svarade du aldrig riktigt, om problemet var att du fick i fel växel eller att bilen ville åka framåt redan innan du släppt upp kopplingen !
chriz82 skrev: *** Har förresten problem med abs också, lampan lyser då och då vad kan detta bero på? ( de vanligaste felen)
Läs ut felkoderna ! - är din bil en 95:a eller tidigare så kan du göra det själv - finns en beskrivning överst i forumet !

/emwtur
emwtur skrev:På din ursprungliga fråga;
chriz82 skrev:1. Ibland när jag lägger i backen(reverse) så åker bilen framåt! Vad kan detta bero på?
så svarade du aldrig riktigt, om problemet var att du fick i fel växel eller att bilen ville åka framåt redan innan du släppt upp kopplingen !
chriz82 skrev: *** Har förresten problem med abs också, lampan lyser då och då vad kan detta bero på? ( de vanligaste felen)
Läs ut felkoderna ! - är din bil en 95:a eller tidigare så kan du göra det själv - finns en beskrivning överst i forumet
/emwtur
Ja problemet var att bilen åkte framåt när jag släppte upp kopplingen! Testade flera ggr om det var fel växel men det var backen som var i. Nu har detta inte hänt på några dagar MEN som sagt kollade noga och det var backen som var i. Man vill ju ändå luska ut vad problemet var även om det liksom inte hänt på ett par dagar.

Ja bilen är ju en 96:a och enligt manualen så är abs ur funktion då lampan lyser, jag försöker ta reda på vad detta kan bero på samt åtgärder. Vad för vanliga fel på abs:en brukar 850 ha?

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]