*pettson* skrev:1:/ Bilen draggar på ingående axeln eller så får man i 4an.. Finns Två sätt att bota.. låda ned och byta koppling samt tvätta ur axelröret och smörja upp igen. Alternativt lägga i rätt växel.
2:/Går bilen normalt så har du en yttre läcka. värmepaket och kylargavlar är vanligaste bovarna. Sen är även expansionskärlslocken vanliga att dom spruckit och släpper ut vattenångan.
3:/ uppsmörjning av fläkt eller byte av densamma.
4:/ Du harförmodligen orginal bromsbackar och friktionsmaterialet har släppt. Ska kontrolleras OMGÅENDE för är det så kan även materialet kila fast sej och kosta dej i stort sett hela hjulspindeln på det hjulet. Det blir alltså massiva skador.
1. Gahh dina svar låter bra men för någon som inte kan något om sånt här är det svårt att hänga med! Ska kolla upp var axelröret sitter och var man ska smörja. Jo det hela e lite knäppt kontrollerade noga att jag faktiskt fått i backen trots detta gick den framåt.
2. Expansionskärlslocken, igen här måste jag kolla upp vad detta är och var den sitter
3. Av föregående inlägg så har jag förstått att man oftast inte behöver ta bort något utan att det går att smörja under handsfacket eftersom det är en öpning där.
4. Går det att kolla detta själv? Vet att bilen förut fallit i besiktningen för just spindellederna ( eller vad det nu kallas)
:!: *** Har förresten problem med abs också, lampan lyser då och då vad kan detta bero på? ( de vanligaste felen)
för övrigt, tack för alla svaren som inkommit! Någon kanske kan tipsa om någon bra nybörjar bok angående vanliga fel samt bilen och dess alla manicker etc ?

-)