Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller 850/855 95 - 97 och V70 97 - 00

1) Är det besvärligt att eftermontera dragkrok på dessa bilar ?
Finns det förborrade hål för bultar och kabelgenomföring ?

2) Någon som gjort detta nyligen och vet vad en registrerings-
besiktning kostar och om SBP enbart kollar på dragkroken ?
beror på vad man har för erfarenhet montera krokar :wink:
men jag anser det simpelm montera krok på dessa bilar. stötfångaren sitter ju bara med plastnitarna i hjulhuset och 2 st bultar på vardera rambalk.
allt är förberett inget behövs borras.
Var bara noga med skrapa rent där bultarna ska sitta annars blir det gnälligt på bilprovningen. Man vill ju inte tappa kroken. pris 380:-
monterings anvisning tittar de självklart på om det finns. annars så ska den lilla plåten på kroken sitta kvar så man ka utläsa vikter mm
Inte speciellt svårt som sagt.Men som grammse säger så skrapa bort underreds massa där draget ligger an mot "bilen".
Monterings anvisning ska med för dom behöver siffror från det.
Det står i anvisningen att man ska dra vissa nm, jag drog ej mina efter det utan drog utav he...te då bes mannen känner med en ringnyckel om det sitter.
Ok, låter ju ganska bra. Helst köper man ju en bil med dragkrok.
Men ibland är det svårt att få exakt den utrustning man behöver.

Läste också i annan tråd att reg-besiktningen för dragkrok ska slopas.
Jag tycker det va jätteskönt köpa bil utan krok så jag visste att den inte varit dragare till massa tunga hästtransporter och elände när det e så pass enkelt att eftermontera den. Lätt värt lite extra jobb, även om jag inte ens vet om jag nånsin kommer behöva använda.
de kände inte på någon bult på min bil och det var ca 2 år sedan jag monterade kroken.
Kan ju vara värt avvakta och se om de slopar reg-bes fast det är ju ingen jätte kostnad med tanke på hur mycket nytta man har av en krok och slippa låna bil och annat strul.
Jag tror faktiskt att de inte behöver känna på bultarna längre utan bara kollar så det ser ok ut och givetvis pappers existic :wink:
av *pettson*
Kom ihåg att kontrollera om ni har skydd i grillen som ska tas bort (halvt igentäppt grill). Samt om plasten under motorn ska kapas eller tas bort. Bägge sakerna är viktiga för motorns kylning och det finns alltså regler om detta från volvo och ger ofelbart en anmärkning i sbp om bilprovningsmannen utför sitt jobb korrekt.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]