Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag gjorde mina egna verktyg till mina asconor och min manta.
Det är simpelt att ta en skruv med högre kvalitet och gänga en rörbit. Trä in skruven underifrån och muttern ovanifrån. Ha en stång (fyrkantsgods) med bra gods en smideshammare a´la 3kg och så hålla stången i ena handen och slå så nära gångjärnet som möjligt så glider sprintarna ur. Men tro nu inte det ska gå LÄTT, det gör det inte.. Varken ascona eller manta tillät att man tog allt uppåt.
Biltema verktyget http://www.biltema.se/products/producti ... mId=152543 är av rätt typ. Opel orginal ser likadant ut.
Dock så är det ju så att du isåfall får ta en 12.9 skruv och mutter o slipa till så du får exakt rätt till din modell. Resten är ju rätt.
Mackansglt skrev:http://www.biltema.se/products/producti ... mId=152543
Hemulen skrev:
Mackansglt skrev:Är inte samma som på Kadetten. Dom skall ut neråt. Är helt omöjligt att dra dom uppåt i och med att dörren är "liksom" vikt över gångjärnet, man kommer ju inte åt med ett dorn ens en gång för att slå neråt.

Tack för att du angagerar dig! Heders.
Du har rätt. Verkar som man ska ha ett specialverktyg till ditt gångjärn:hittade ett pdf med specialverktyg,kanske går att göra ett eget verktyg eller låna på en Opelverkstad. Kika på verktyg Kl-0190-6.Länk: http://www.klann-online.de/englisch/Pro ... pter_9.pdf . :)
Detta är väl något liknande som finns på biltema.
Länken som du hänvisade till påstår att Opel dornet skall vara 5mm. Min sprint är 8mm.
Det var det som gjorde mig lite konfunderad, men det kanske funkar det med biltemas ändå.
Kanske skall göra ett besök på biltema imorgon och kolla in satsen för att se om den går att använda.
*pettson* skrev:Jag gjorde mina egna verktyg till mina asconor och min manta.
Det är simpelt att ta en skruv med högre kvalitet och gänga en rörbit. Trä in skruven underifrån och muttern ovanifrån. Ha en stång (fyrkantsgods) med bra gods en smideshammare a´la 3kg och så hålla stången i ena handen och slå så nära gångjärnet som möjligt så glider sprintarna ur. Men tro nu inte det ska gå LÄTT, det gör det inte.. Varken ascona eller manta tillät att man tog allt uppåt.
Biltema verktyget http://www.biltema.se/products/producti ... mId=152543 är av rätt typ. Opel orginal ser likadant ut.
Dock så är det ju så att du isåfall får ta en 12.9 skruv och mutter o slipa till så du får exakt rätt till din modell. Resten är ju rätt.
Ursäkta en dum fråga men vad menas med en 12.9 skruv och mutter? Är det kvaliten på skruv och mutter.
Mackansglt skrev:http://www.biltema.se/products/producti ... mId=152543
Köpte denna idag. Är nog det värsta skräpet jag varit med om. Två slag med plast klubban
och den svarta bygeln gick i två bitar.
Vände på den och använde andra sidan, det fanns faktiskt två dorn som passade till Opel.
Började slå och se sprinten rörde sig faktiskt lite neråt. Glad i hågen så bankade jag lite till
och se, sprinten kom en bit till. Sedan tog det tvärstopp. Ruckade lite på dörren och slog ett slag till, då gick dornet av. Det var själva skallen på dornet som lossnade.
Så nu sitter dornet kvar i sprinten. Är litet helvete och komma åt och lossa muttern från dornet. Är ju så satans trångt men får vväl fortsätta att försöka.
Det enda possitiva var väl att sedan sprinten har gått nedåt ca. 10 mm så finns det nästan inget glapp längre i gångjärnet. Det måste dock fixas ordentligt.
Oj vad trött jag blir på detta.

Några bilder.
Bild

Bild
av Hemulen
Helt klart trist med verktyg i KalleAnka-stål,hoppas du har kvar kvittot. Eventuellt palla under dörren så den avlastas,kanske med hjälp av en domkraft. Skulle bara flika in att jag kikat på en Kadett 90:a i verkligheten,sitter samma typ av sprint som på din bil,sitter en plastplupp på övre delen av sprinten och på den nedre delen som sticker ut nedanför gångjärnet en liten bit, sitter det en gummipropp,går inte att slå ut uppifrån med dorn,veck på dörren som på din bil. På nedre delen av sprinten är det även en typ falskant. Haynesbeskrivningen jag skrev innan måste gälla tidigare modeller,boken går från 84-91 års modell.Står inte heller i tillägget som finns i slutet av boken att man ändrat gångjärn.Skriver till detta så det blir rätt. :)
Hade en domkraft under dörren. Japp, har kvar kvittot. Får väl svänga förbi Biltema imorgon och se vad dom
har att säga till sitt försvar.
Har provat med en 8mm. nyckel och även en polygrip på falskanten med det är svårt att få riktigt grepp.
Var ute en sväng till garaget igen.Försökte få loss muttern från det avbrutna dornet som satt i sprinten.
Går fan inte komma åt att dra muttern och hålla dornet samtidigt. Tog då till lite mer drastiska metoter.
Drog upp dornet så mycket det gick knäckte till den med en polygrip. Den gick av direkt, siket jävla skräp.

Pallade upp dörren igen "krokade" på den största polygripen på falskanten som fick plats och slog på den, ca 2-3 slag senare gick sprinten av. Jämförde med den nya sprinten som jag har och halva sitter kvar i gångjärnet. Så nu sitter dörren med en halv sprint och inte det minsta glapp finns, hm....

Får försöka fixa något eget verktyg...
Börjar bli ganska trött på Opel nuu...
av Hemulen
Försöker man se det positivt så har du kommit en bit på vägen och du vet vilket verktyg du ska ha. Eventuellt kan det underlätta med lite tunn olja och försöka knacka upp sprinten lite underifrån med dorn så du får lite mer rörelse på sprinten,sedan försöka igen med kanske hemmatillverkat verktyg. Som sagt inte heller fel att ta en lång paus om det inte brinner i knutarna. :)
Tack för dina uppmuntrande ord, det behövs, jag lovar.
Och nej, det brinner inte i knutarna. Får se om jag hinner tillverka något eget verktyg den här veckan. Så det blir nog lugnt på dörrfronten i några dar.

Ha det,

Mackan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]