PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Skallen
Hej folket!

Tänkte köpa en amazon -67:a men jag har en fråga (eftersom jag är nästintill handikappad när det gäller bilar) :P. Just denna amazonen har stått i ett och ett halvt år i garage och nu tar inte bromsarna alls (handbromsen funkar dock finfint). Säljaren sa att det bara är att smörja bromsarna så funkar dom igen. Är det så?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Så enkelt är det antagligen inte.
Vad betyder "tar inte alls", går pedalen rakt ner till golvet? Isf har du läckage eller en trasig huvudscylinder.
av Skallen
Jo såvitt jag kommer ihåg så gick den nog rakt ner. Blev så jävla paff så minnet raderades kanske ut av bara ckocken :D Är det jobbigt att fixa? Om det läcker eller om cylindern är paj alltså.
av LarsBd
Eftersom bromsarna inte tar alls finns det ett läckage där bromsvätskan har läckt ut. Räkna med att du är tvungen att köpa nya hjulcylindrar, de 2 bromsrören på bakaxeln, bromsbackar och även åtgärda huvudcylindern med nya packningar eller kanske en helt ny (som är ganska dyr). Oken fram är det sällan några problem med.
av Skallen
Jaha... Aj då. Alltså hur dyrt är det vi pratar om? Och är det jobbigt att byta själv? (för en som är något men inte helt dum i huvet :P)
av Rådlös
Här ser du en bild på hur det är uppbyggt.

Bild

Och här en länk till en webbutik där du får reda på priser etc. etc.
http://www.vp-autoparts.com/index_sv.htm
Du är inte tvingad att handla just där, men det ger en vägledning om prisläget. Det finns säkert många andra ställen att handla på.

Ett tillägg: Bilden är ur en instruktionsbok för årsmodell 1963 och det kan naturligtvis skilja något i detaljer på din bil.
av LarsBd
Med lite sunt förnuft är det inte speciellt svårt att renovera bakbromsarna då man ska använda nya kompletta hjulcylindrar och inte pilla isär allt i smådelar. En detalj i bakbromsarna som kan ställa till dyra bekymmer är själva justeringen. Problemet är att den kan "rosta" fast och våld i olämpliga prortioner gör att det blir gänghaveri men med någon form av rostlösning tid och värme brukar det lösa sig utan katastrof.
Kolla priser på autoparts biltema och liknande ställen tex din lokala allbilverkstad eller Volvo.
Lite besvärligare är det med huvudcylindern som kanske ska plockas isär och renoveras med honing och nya packningar. Byter man så mycket är det lika bra att även byta de 3 bromsslangarna så har man ett bromssystem som håller 5-10 år utan underhåll och 25- år med lite underhåll. Systemet är som bekant av enkretsmodell och ett läckage någonstans kan medföra totalt bromsbortfall och därför bör man inte snåla med nya delar.
Titta gärna på http://www.volvoamazonpictures.se/ under dokument så kanske du hittar lite matnyttigt.
av Skallen
Tack för alla svar! Blev allt en massa klokare! :)
Jag köpte bilen av gobben igår och han sa att han fyllt på olja till bromsarna (eller något liknande) och att dom tog bättre då (kanske är något hål någonstans då bara?). Men det ska nog lösa sig! Än en gång tack så hemskt mycket!
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.