Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban_T5-R
Hur långt ska torkarbladet bak vara på en Volvo 855R -96?
Först fick jag fel torkararm, en som var för lång den är nu bytt. Sen fick jag fel torkarblad, också ett som var för långt, tog i vingen och stack upp 10 cm ovanför takhöjden på bilen. Påpekade detta och fick ett nytt, på påsen står det att det är Volvos original torkarblad för 855 men det är också för långt. Tar i vingen och sticker upp 5 cm ovanför takhöjden. Finns inget kortare sa han på Bilia... va?? sa jag, så torkarbladet ska alltså sticka upp 5 cm ovanför taket då på en 855 eller?? Han kunde inte svara på det! Nån som vet vad jag ska ha för det kan ju inte stämma?! :(
av Robban_T5-R
Tackar för tipsen... men förstår fortfarande inte problemet?! Volvos original torkarblad bak 855 är 430mm, men det är för långt! Torkarytan på rutan som är plan där torkarbladet gör nytta är 330mm från fästbult upp till krökningen på rutan. Ett 430mm blad går ju då förbi krökningen med 10 cm och sticker då dessutom upp 5cm ovanför biltaket, det ska alltså vara så??! :???:
Användarvisningsbild
av Claes74
har aldrig tittat bak på detta så jag vet inte om det skall vara så? jag köper bara nya blad och byter då och då och min slår inte i takspoilern iaf.

Claes
Användarvisningsbild
av Severin
Robban_T5-R skrev:Tackar för tipsen... men förstår fortfarande inte problemet?! Volvos original torkarblad bak 855 är 430mm, men det är för långt! Torkarytan på rutan som är plan där torkarbladet gör nytta är 330mm från fästbult upp till krökningen på rutan. Ett 430mm blad går ju då förbi krökningen med 10 cm och sticker då dessutom upp 5cm ovanför biltaket, det ska alltså vara så??! :???:
Tänkte på den här tråden när jag tog bort armen idag å tamefan, bladet är längre än rutan så den sticker ut över vingen

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]