Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zwerver
Hej Allihopa,

Har en S70-98 som rullat 14000mil, och har precis fått framvagnen inställd o alla alla hjul balanserade.
Bilen lämnades in p.g.a att ratten stod snett
Volvoverkstan upptäckte 1 dålig styrled(H.sida) o en dålig länkarm(V.sida). Verkstan nämnde inget om ev.
kärvande bromsar och man fick göra framvagnsinställningen 5 ggr. o manuellt, gick ej med maskinen.
Jag misstänkte att bilen varit krockad men pratade med förre ägaren som intygade att det är den inte, dom har
haft bilen sen ny.
Dessförinnan hade en vandrande vibration under långt tid iaktagits i bilen, i runt 80 kmh och i 130 o över,
En cyklisk vibration som vandrar i bilen, inte i ratten utan mer typ upphängning/fjädring/drivaxel.
Efter servicen så verkade bilen hyfsat stabil, de flesta symptomen var borta. Sen företogs en tur på
30+30mil under samma dag, efter etapp 1 inga problem men på hemresan så återkom dessa vibrationer
så fort jag´nådde 130 o mer. Har samtidigt kännt att vid mjuk inbromsning så får jag vibrationer i ratten,
trögande ok, anliggande klotsar, skeva skivor? Bromsen verkar oxå ha en ojämn verkan vid jämnt pedaltryck. Har oxå en snävt justerad handbroms som låser vid hack 1-2.
Undrar var felet /felen ligger?

Hälsningar Zwerver
Senast redigerad av 1 zwerver, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med tanke på att resten är fixat så är det väl bromsskivorna som återstår... Vibrationer i ratten när du bromsar tyder på det. Blir det onormalt varmt när du kör?

Prova att släppa lite på handbromsen, det låter lite väl bra med 1-2 hack. Jag skulle vilja ha 2-3 hack frigång.
av zwerver
Sparkz skrev:Med tanke på att resten är fixat så är det väl bromsskivorna som återstår... Vibrationer i ratten när du bromsar tyder på det. Blir det onormalt varmt när du kör?

Prova att släppa lite på handbromsen, det låter lite väl bra med 1-2 hack. Jag skulle vilja ha 2-3 hack frigång.
Hej, har inte kollat värmen än men som du säger så är det ganska logistk att det är nästa steg.
Ska justera upp handbromsen.
Tack/Zwerver
av *pettson*
zwerver skrev:
Sparkz skrev:Med tanke på att resten är fixat så är det väl bromsskivorna som återstår... Vibrationer i ratten när du bromsar tyder på det. Blir det onormalt varmt när du kör?

Hej, har inte kollat värmen än men som du säger så är det ganska logistk att det är nästa steg.
Ska justera upp handbromsen.
Tack/Zwerver
5-8 hack vid låsning är det bäst fungerande har volvo funnit. Det ska alltså inte låsa på 1-2 hack, du får inte glömma att du använder en utväxlad hävstång. Spänner du för tajt så dels får du ingen vajerrörelse som motionerar vajrarna och dels så får du heller ingen kraft. Vanligast när det sen inte fungerar är att alla skyller på att man köpt* skitbromsbackar*... Själva felet är att man inte har KRAFT att bromsa tillräckligt då man inte använder utväxlingen korrekt.
av Kena
Om verkstan anmärker på dålig länkarm skulle de/du nog bytt den innan hjuljustering. Är bussningarna slut/glappar drar bilen snett när du bromsar pga. att hjulet står lite snett. Konstig verkstad som inte påpekar det.

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]