Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
#26728
Teemu skrev:
BG skrev:Jag tycker Sparkz inlägg här ovan sidan 4 är bra och speglar min syn på verkstäderna. Tillhör själv förmodligen de som skall ha en offert på en glödlampa med viss överdrift förvisso.

Bilar kostar idag från 200,000 tusen och uppåt och som det gnälls på verkstäders priser med tanke på vad bilarna kostar. Man kan lägga tiotusentals kronor på fälgar och däck, även på bilar som har ringa värde. Men lägga några tusen på en service...... aj vad det svider!

/BG
jodå, det svider om man betalat (och dessutom betalat bra mycket) och förväntar sig att bilen skall vara i det skick protokollet anger. Och när ingen på verkstaden säger annat heller. Och bara en kort period efter sitter man med havererade skivor pga att verkstaden missat att bromsbeläggen bak var helt slut. Jag hade gladeligen åtgärdat beläggen och därmed sluppit skivorna, men nu antydde ju verkstaden att allt var som det skall.
Precis detta råkade jag ut för mindre än en månad efter jag hämtade ut bilen från service. Verkstaden fick betala för nya skivor & belägg bak.
av Teemu
#26731
jag hade samma, men vi fick bara betalt för nya belägg + arbetskostnaden för beläggbyte. Skivorna och arbetet för dom fick jag snällt betala själv tack var deras klantighet. Är ytterst tveksamt att dom kommer att få jobba fler gånger på min bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
#26744
BG skrev:Jag tycker Sparkz inlägg här ovan sidan 4 är bra och speglar min syn på verkstäderna. Tillhör själv förmodligen de som skall ha en offert på en glödlampa med viss överdrift förvisso.

Bilar kostar idag från 200,000 tusen och uppåt och som det gnälls på verkstäders priser med tanke på vad bilarna kostar. Man kan lägga tiotusentals kronor på fälgar och däck, även på bilar som har ringa värde. Men lägga några tusen på en service...... aj vad det svider!

/BG
Det är kul o höra hur folk tänker ibland.
prata med en kund en gång, vi hade presis instalerad massa extra utrustning i hans XC90
bilen var ganska ny & han hade missat en del saker vid nybilsköpet, så vi plocka i grejor för 30 000:- ungefär.
Han fråga om det nu gick at få i nått mer som han inte hade.
Sen undra han också hur mycke den nya V8:an drog i bränsle, om man låg på o körde fort.

----------------

först kan det kosta hur mycke som hälst att plocka i leksaker, men den ska man räkmna kronor i bränslekostnad :???:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#26786
Tack! :wink:

Nu vet jag att jag tjänar varje krona på att serva bilen! :???:

Med tanke på att (de större) verkstäderna brukar "missa" viktiga komponenter i översynen (p.g.a. stress), gör att man ännu mer känner förtroende! :lol:

Fan vet om man inte ändå ska göra som en annan Bilia-mek som ser till kundens plånboks bästa rekomenderade mig...

D.v.s. att göra den första 3000-mils servicen efter 1 år (även om bilen bara gått 1500 mil) för att bevara garantin på bilen.

Därefter rekomenderar han att jag ser över och servar bilen själv enligt Volvos servicechema. 8)
av Charlotte
#26906
göra den första 3000-mils servicen efter 1 år (även om bilen bara gått 1500 mil) för att bevara garantin på bilen.

Därefter rekomenderar han att jag ser över och servar bilen själv enligt Volvos servicechema.
:?: :?: :?:
Kan man göra sådär??? Och gäller verkligen garantin om/när man låter bli att serva bilen på dom auktoriserade verkstäderna? :roll:

Anledningen till att jag frågar, är att min kompis bedriver en mindre (icke-auktoriserad) verkstad med Volvo som specialitet! :lol:
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#26912
Måste Serva min bil i mars nu pg att den är ett år. O den har bara gott 1500mil och det känns ju surt som f*n för man vet ju att bilen pallar mer. Det där ett år tycker jag är lite överdrivet.......
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#26917
Det där ett år tycker jag är lite överdrivet.......
Oljan klarar 3000 mil, men det ska vara på ett år... likaså med kupéfiltret, det blir igensatt av vägdamm och frömjöl...och luktan fan om det får sitta för länge...

Att man ska byta oljan varje år beror på att oljan späds ut av oförbränd bensin, det sker (framför allt) vid många kallstarter och småkörningar.. kör man med sådan olja för länge så får motorstyrningen fel signaler från lambdasonden och det självlärda systemen kommer att ligga på sina min eller maxvärden, vilket kan leda till ökad bränsleförbrukning, sedan kan miljölamporna tändas vid fel avgasvärden...

Så...nej, det är inte överdrivet med oljebyte varje år! :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
#26929
Precis, 3000 ELLER 1 år. Och det ska vara rätt olja!
Fredrik, din olja är antagligen i sämre skick efter 1500 än på en bil som gjort sina 3000 mil på ett halvår.
Användarvisningsbild
av CarMan
#26930
det är också kul att se hur folk reagerar på statestik. vi har här på forumet sett ca 3-4 exempel på missade serviceditaljer. (& det inte ens på asmma år om jag fattar rätt.)

& en vanlig verksta kanske har 20-30 servicar/ dag & det finns ca 70 aktoriserade volvoverkstäder i sverige.
av Charlotte
#26932
Jag har inte fått svar på min fråga... :cry:

Eller, är detta ett grabbforum? :???:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]