Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeahlen
Hej jag har en 855 GL -94
Med en 2,5 motor med 10v. ( B5252S )

Skulle jag kunna byta till en T5 motor ( B5234t )?
Och vad behövs göras för att de ska funka?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Förutsom motorn så lär du även byta ut hela kabelhärvan till motorn inkl styrbox, byta kylare, installera intercooler, byta främre rör på avgassystemet som du inte byter ut hela.

Sen så är det ju som så att du inte kan besikta ett sådant motorbyte lagligt på nåt enkelt sätt.
av mikeahlen
Okej tack så mycket.
Det lät inte så farligt. :D

Är det svårt att få den besiktigad då?
Massa pappers skit som ska fixas med elr?
Eller är det bara svårt att få det godkänt?
Användarvisningsbild
av ketto
Intyg från Volvo krävs! Verkar omöjligt att få de!
Och troligtvis svårt att få den godkänd
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är inte svårt att få igenom den, det är i praktiken omöjligt. Efter senaste revisionen av reglerna så krävs för alla bilar som är inreggade efter 1/1 -93 ett s.k körcykelprov precis som biltillverkarna måste göra om man vill kunna regga ärligt med annan motor. Ett sånt prov lär vara i det närmaste omöjluigt att få gjort som privatperson, även om man skulle tycka att det va värt de ca 50.000 kr som ett sådant test kostar.

Alternativet annars är att bygga om så mycket så bilen räknas som amatörbyggd, kan ev gå atttvingen igenom den som ombyggt fordon med, men oavsett så lär man straffskatta istället då.
av mikeahlen
hahaha låter kul det där..
så ni säger alltså att hur fan jag än gör så är jag näst intill körd på mitt lilla projekt?

hur mycket måste det byggas om för att räknas som amatörbygge då?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du kan ju försöka tvinga igenom den som ombyggt fordon, men då lär du byta motor och låda samt bromssystem till saker som inte finns till 850 egentligen. Och för att motorn ska gå igebnom då så lär du antingen plocka motorn från en s60 elelr bygga om den så den är väsentligt annorlunda än avgascertifierat skick, men då lär man straffskatta istället, är väl 14000 tror jag + övreiga kostander för omrtegisrering.

Amatörbyggt så lär du göra ovanstånde + bygga om den till cab eller pickup för att få igenom, med ännu mer avgifter.

Så att i vanlig ordning i såna här trådar så kan det bara sammanfattas på ett sätt: Sälj bilen du har nu och köp en riktigt turbobil från början.

PS: Ja, alternativet att fuska igenom den på besiktningar och så går ju, men är förknippad med vissa risker. Sulle du gå på en nit så kan du har tur och få 30 dagar på dig att bygga tillbaks till original och åka in och visa upp den. I sämsta fall får du ett förekläggande om registreringsbesitning, vilket praktiken innebär att efetr 30 dagar så blir bilen värdelös då det är ytterst svårt som sagt att kunna regga in den igen.
av mikeahlen
okeej då låter det som om jag får köpa en ny bil direkt så får frugan ta över den jag har.
för allt de där lät inte kul, jag har inte lust att hålla på så mkt..
får bli en T5-R elr någon annan kombi med mkt drag i.
av *pettson*
mikeahlen skrev:okeej då låter det som om jag får köpa en ny bil direkt så får frugan ta över den jag har.
för allt de där lät inte kul, jag har inte lust att hålla på så mkt..
får bli en T5-R elr någon annan kombi med mkt drag i.
Tja är det effekten du söker och inget annat kan du ju spara dej slantar genom att INTE köpa en R..
dom sista pållarna har vissa villkor för att titta ut och inte heller märks dom speciellt väl när dom väl är där. Den stora skillnaden du märker är möjligen dess diffbroms.
Så att slanta extra för att få 250 pållar istället för 225.. Då kan man chippa istället ta sej upp till låt säga 270 ärliga pållar (285-290 enligt chippsäljarna) det kostar dej runt 2500-5000kr och göra nåt roligare för restpengarna.
Däremot söker du en samlarbil du strikt ska ha orginal så för all del köp en R för det som den har extra som ingen annan produktionsbil har.
av mikeahlen
Okej så då får det bli en T5:a.
för jag ska inte ha allt strikt i orginal.
vill ha den med bäst drag i helt enkelt.
något man ska hålla ögonen öppna på när det gäller köp av 855 T5, nått som brukar vara typiskt fel?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]