Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Pettson,

Är det denna du menar art. nr. 19-1323.
Verkar dock inte passa, har alldelesför små dorn. Sprinten har en diameter på 8mm.
Får väl försöka få tag i ett 8mm. dorn.
av Hemulen
Bara inflika: Inte fel att använda en liten slägghammare eller smideshammare når man slår.Slagraften blir avsevärt högre än det blir med en snickarhammare=jobbet utförs snabbare till mindre ansträngning.Bra att även ha rätt teknik=låta slagen riktigt stanna i godset, i detta fall dornet. :)
Skruvade lite idag.

Började med det övre gångjärnet på förardörren. Men tji fick man, går inte att komma åt den övre sprinten med ett dorn. Dörren är liksom vikt lite över gångjärnet. Provade att slå sprinten nedåt med hjälp av en 8mm. nyckel som jag trädde över skallen på sprinten. Nada,
höll i sprinten med en polygrip och bankade men nada, den rör sig inte en millimeter.

Ledsnade då på detta och började med nästa sak, nämnligen att byta tank. Detta gick förhållandevis smärtfritt. Det enda som strulade lite var att få fast bränsle givaren på den nya tanken men efter lite klurande så gick det. Den sitter nämligen med en bajonetfattning.

Så hur löser man detta med gångjärnet smidigast?

PS. Det var ett väldigt tryck iden nya tanken. När jag skruvade av tanklocket efter att fyllt på lite soppa och startat motorn. Har bara ca. 3 liter i den för tillfället. Det kom som en liten smäll när jag öppnade tanklocket. Noterade vid bytet av tanken att en luftslang i plast såg lite tillplattad ut. Kan det bero på detta tro? Har inte märkt att det var ett sånt tryck med gamla tanken. DS.
Sprinten skall ju slås nedåt när man vill ha ut den. Jag satte som sagt på en 8mm. nyckel och även en polygrip på undersidan av sprinten och försökte slå nedåt men den rörde sig inte en mm. Lossade även dörrstoppet och kabelstammen för att komma åt ordentligt men det gick inte ändå.
av Hemulen
Hittade info i Haynes för Opel Kadett: Lossa dörrstoppet, ta hjälp av en kompis,någon som håller i dörren då sprintarna dras ut,sprintarna ska dras ut uppåt.Montering omvänt. Grov justering av dörren kan göras genom att böja gångjärnen. Står även något om överdimensionerade sprintar. Tycker det borde vara samma sak på din kärra om inte Tyskarna har överträffat sig själva. :)
Är inte samma som på Kadetten. Dom skall ut neråt. Är helt omöjligt att dra dom uppåt i och med att dörren är "liksom" vikt över gångjärnet, man kommer ju inte åt med ett dorn ens en gång för att slå neråt.

Tack för att du angagerar dig! Heders.
av Hemulen
Mackansglt skrev:Är inte samma som på Kadetten. Dom skall ut neråt. Är helt omöjligt att dra dom uppåt i och med att dörren är "liksom" vikt över gångjärnet, man kommer ju inte åt med ett dorn ens en gång för att slå neråt.

Tack för att du angagerar dig! Heders.
Du har rätt. Verkar som man ska ha ett specialverktyg till ditt gångjärn:hittade ett pdf med specialverktyg,kanske går att göra ett eget verktyg eller låna på en Opelverkstad. Kika på verktyg Kl-0190-6.Länk: http://www.klann-online.de/englisch/Pro ... pter_9.pdf . :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]