Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallabaz
Hej,
Jag är ny på detta forum och hoppas att ni kan hjälpa mig med ett problem som jag inte fått hjälp med på andra forum.

Jag har en Volvo 854 GLT -95 Aut som har börjat krångla. Pilen för automatlådan började blinka och jag fick på kontakt A1 felkod 1-2-2 Soleniod S1 öppen krets.

Vad betyder detta? Vad är Solenoid S1? Går den att byta utan att montera isär hela automatlådan?
Någon som har erfarenheter?

// Kalle
Det verkar som en av dina solenoider som sagt har gett upp. De är de som styr vilka kopplingar i lådan som används och därmed vilken växel du har.

Visst går det byta ut den felande, det är inget jättejobb.
Nu har inte jag gjort det själv, men har läst att andra gjort det. Om du söker på forumet här så hittar du säkert lite mer info.
Här finns en tråd, är inte säker på att det är samma låda som i din, men det finns lite bilder på hur det ser ut.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... id#p229328

Men i stora drag så plockar du av kåpan till kontrollenheten som sitter på lådan, där letar du reda på S1, lossar kontakten och plockar bort solenoiden. Sen kan det säkert komma ut en del olja, och man behöver nog en ny packning till kåpan och så.
Och när du ändå håller på så gör ett oljebyte samtidigt, så kan man förebygga många problem med lådan.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]