Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gasten
#227669
Jag har bara erfarenhet från ett par volvoknutar och en saab knut vilka alla har glidit på hyffsat lätt. Om biltema knuten skulle ha gått på vet jag inte eftersom jag då redan dömt ut den och tänkte lämna tillbaka den. Inte så kul om splinesen nyper vid provmontering då. Faktum kvarstår dock: Då jag själv jobbar som konstruktör vet jag att ytfinhet, hålkälsradier etc. är inget man ska ta lätt på även om kanske drivknuten är ett dåligt exempel. Vågar dock sätta en slant på att det haveri biltema hade på ett nav kan tillskrivas materialutmattning pga att den som kopierade detaljen inte förstått funktion eller valt fel material. Mina orginalknutar var det f.ö. bra yttre finish på överallt men om volvos orginalreservdelar har det vet jag inte. Vidare vet jag att när man som konstruktör ritar ett skruvförband med specat moment/vinkel så bygger det på att man har rätt muttrar samt, mycket viktigt, rätt smörjförhållande vid åtdragning för att få önskad funktion. Så om nu volvo ändrat muttern några gånger under 850/v70 tiden så är ju det knappast en förmildrande omständighet att jag får fel mutter då jag köper grejer till min årsmodell, om det nu inte råkar vara samma moment/vinkel på dessa två?

Bytte förövrigt även nav. Detta var orginaldelar från scantech som jag importerade från England för en spottstyver. Mycket fin finish på de grejerna och (ursäkta om jag är tjatig) rätt mutter..
av *pettson*
#227717
Stefan1 skrev:*lånar* tråd med skrämselhicka, vad sa du att du sa sa du Petsson? skall icke infettade knutar tvättas innan infettning.......*gulp* för annars?!
nu svara du väl att man förkortar livslängden med 99% om man inte gör det eller att rostskyddet du pratar om dödar fettet man lägger till knuten!?


jag kollade noga så mina knutar inte var smutsiga (menar då synlig smuts) innan jag fetade in dem men jag gjorde inget mer........

säg gärna att jag inte behöver oroa mig :roll:
Det händer absolut inget speciellt. Däremot gör man det för att det ska vara rent och fint. Rostskyddet är inte av typen som löser upp eller förstör fettet.
T.ex en kartongförorening kan inte på nåt sätt göra livslängden kortare på en stålknut då fibrerna i pappret är alldeles för mjuka.
av *pettson*
#227730
Gasten skrev:Jag har bara erfarenhet från ett par volvoknutar och en saab knut vilka alla har glidit på hyffsat lätt. Om biltema knuten skulle ha gått på vet jag inte eftersom jag då redan dömt ut den och tänkte lämna tillbaka den. Inte så kul om splinesen nyper vid provmontering då. Faktum kvarstår dock: Då jag själv jobbar som konstruktör vet jag att ytfinhet, hålkälsradier etc. är inget man ska ta lätt på även om kanske drivknuten är ett dåligt exempel. Vågar dock sätta en slant på att det haveri biltema hade på ett nav kan tillskrivas materialutmattning pga att den som kopierade detaljen inte förstått funktion eller valt fel material. Mina orginalknutar var det f.ö. bra yttre finish på överallt men om volvos orginalreservdelar har det vet jag inte. Vidare vet jag att när man som konstruktör ritar ett skruvförband med specat moment/vinkel så bygger det på att man har rätt muttrar samt, mycket viktigt, rätt smörjförhållande vid åtdragning för att få önskad funktion. Så om nu volvo ändrat muttern några gånger under 850/v70 tiden så är ju det knappast en förmildrande omständighet att jag får fel mutter då jag köper grejer till min årsmodell, om det nu inte råkar vara samma moment/vinkel på dessa två?

Bytte förövrigt även nav. Detta var orginaldelar från scantech som jag importerade från England för en spottstyver. Mycket fin finish på de grejerna och (ursäkta om jag är tjatig) rätt mutter..
Jag berättar bara för dej vad jobbat med, jag sett och vet av erfarenhet, och lärt mej under mina drygt 20år som mek och fordonslärare. Jag har inte för avsikt att sitta och försvara konstruktörerna hos respektive fabrikat på nåt sätt. Varken volvos eller eftermarknads.
Huruvida volvo säljer rätt eller fel saker när dom säljer tre sorter. Det låter jag vara osagt. Men vi talar om två olika dimensioner först..M20 eller M22 så du lär inte blanda dom.. BÄGGE har samma moment dock. 120nm + 60 grader med anoljade gängor.Den med fri bricka har inget eget moment. En med friktionslåsning (återanvändbar enligt fabrikant) en med pressad låsning (man stukar muttern över ett jack i knuten).
Hur du tänker som konstruktör när du säger att en spline inte ska vara tight mellan två kraftöverförande delar har jag ingen aning om. Ingendera ska ju kunna röra sej det allra minsta gentemot den andra då det ger upphov till oljud, nåt volvo har problem med redan liksom andra.
Volvo har redan linjen att det INTE ska vara tajt t.ex i hjullagerhubbarna och där ställer det endast till problem och inget annat. Ska du nämligen ha helt korrekt instruktion vid ett knutbyte så ska vi limma drivknutssplinsen i lagerhubben. Där är nämligen splinesen så stora att driknutssplinen rör sej vid körning, vi får torsionsvridningar och det ger upphov till oljud vid start och stopp, det ger tydliga *kick*, och volvos lösning är att limma splinesen för att dom ska sitta still, lösningen var alltså inte att tillverka tightare saker som passade bättre. Eftermarknadslösningen på bilen då limmade splines ger upphov till en del trassel vid lager eller knutbyte är att istället smörja baksidan av lagret mot knuten så att det tydliga *klick* et som blir annars uteblir.
Dessa tråkiga glappa splines hittar du orginal eller pirat OAVSETT fabrikat eller tillverkningsland. Tycker inte att det verkar vara en bättre lösning?
av Gasten
#228188
Jag har inte påstått att splinsen inte ska vara tighta. Fick bara känslan av att den knut jag skulle montera skulle krävt mer än gummiklubba för att få på. Vidare kan jag säga att de knutar jag köpte låg i svetsade plastpåsar så det var definitivt inte pappersludd på dem snarare slipspån från tillverkningen. Petsson, du kan inte på allvar mena att det inte ingår ett tvättsteg innan drivknutarna slutmonteras hos en seriös tillverkare alldeles oavsett om de tänker fettfylla grejerna eller inte? Jag tror att det är så att även om biltema hämtar sina reservdelar på samma fabrik som alla andra så kan det ibland hända att man prutar lite väl mycket på priset genom att ta bort vissa steg i tillverkningen som t.ex. tvättning och finskär på svarvning av yttre ytor. Oftast går det bra men ibland prutas det för mycket och då står man där med en del som man inte är sugen på att montera på sin bil. Men det är ju öppet köp så det är ju bara att använda de grejerna man tycker håller måttet och lämna tillbaka det man inte tycker duger..
av *pettson*
#228197
Gasten skrev:Jag har inte påstått att splinsen inte ska vara tighta. Fick bara känslan av att den knut jag skulle montera skulle krävt mer än gummiklubba för att få på. Vidare kan jag säga att de knutar jag köpte låg i svetsade plastpåsar så det var definitivt inte pappersludd på dem snarare slipspån från tillverkningen. Petsson, du kan inte på allvar mena att det inte ingår ett tvättsteg innan drivknutarna slutmonteras hos en seriös tillverkare alldeles oavsett om de tänker fettfylla grejerna eller inte? Jag tror att det är så att även om biltema hämtar sina reservdelar på samma fabrik som alla andra så kan det ibland hända att man prutar lite väl mycket på priset genom att ta bort vissa steg i tillverkningen som t.ex. tvättning och finskär på svarvning av yttre ytor. Oftast går det bra men ibland prutas det för mycket och då står man där med en del som man inte är sugen på att montera på sin bil. Men det är ju öppet köp så det är ju bara att använda de grejerna man tycker håller måttet och lämna tillbaka det man inte tycker duger..
Om du hade slipsspån i påsen så ska du definitivt dänga dom i disken och undra vad i helv.. Naturligtvis tvättas ALLAS knutar oavsett vems, men som sagt dom icke för fettfyllda knutarna lägger man inte nån stor energi på att få helt kliniskt rena då dom ska tvättas hos kund. Så pappersfibrer och damm är acceptabelt, men naturligtvis INTE metallspån ifrån tillverkningen.
av Masten
#268371
Hej

Är det någon som har en "read me" fil.. på hur man byter en yttre drivknut.. alltså själva knuten.
av *pettson*
#268413
Masten skrev:Hej

Är det någon som har en "read me" fil.. på hur man byter en yttre drivknut.. alltså själva knuten.
Jag vet inte om jag har bra nyheter eller dåliga.. det finns på min hemsida som är nere för tillfället.. ??:-/
kommer snarast upp igen..
Användarvisningsbild
av Role
#268442
*pettson* skrev:
Masten skrev:mm.. var ju bra pris...
ca 750:- men ett "biltema pris"...

är ju stor skillnad på priser kan man konstatera.. ?:-/
man brukar ju få vad man betalar för..
Jag gillar faktiskt det påståendet. Att man ens uttalar det påståendet betyder att man inte vet nånting alls om prissättning eller för den delen om marknadsföring och tillverkning av produkter. Att alla tar ut vinst är vi säkert överens om. Men sen börjar skillnaderna, ska vinsten vara 130% eller 730%? Hur många ska suga i näringskedjan på produkten innan du får köpa den? Allt sånt är avgörande. Vi ska inte heller underskatta kostnaden för själva märket.

Vi kan väl säga såhär mitt i vår oljekris så tjafsas det om samma saker vad gäller oljor som det gällande alla andra produkter.
Ta vilken märkesolja du önskar så ligger det till såhär: Verkstans pris 25-65/kr liter inkl moms. DITT pris 165-195kr/liter som du nu förstår så är ju priset UT i höjd med vad märket anses ha för status. Men är kvaliten så mycket högre när den är hälld i din bil jämfört med när den låg där i kubikfatet? Naturligtvis inte. Det är vitsen med att sälja ett märke: Det ger god vinstmarginal för att folk är beredda att betala mera i TRON om att det är bättre. Det är ju vad reklam går ut på. Och alla som diskuterar så att man får vad man betalar för bör tänka om..
Först av allt kanske du själv gillar att äga märken? För att märken ger nån form av inbillad trygghet? Det har vi ju nu sett på nära håll med volvo orginal hur det verkar gå för dom drabbade. Inte är det så att Volvo kastat sej över dom för att kompensera?.. Trots att dom är trogna märkesköpare?
Sanningen är den att ett märke är ypperligt på att TA betalt.. inte för att kompensera. För att kompensera så måste man ha fel. Märken har inte fel..

Drivknutar då? Skiljer det nånting på dom?
Absolut att det gör, men inte kvalitetsmässigt på själva knuten, inte heller nåt direkt på det runtomkring som kan motivera dom stora skillnaderna, även här pratar vi om MÄRKEN.

Biltemas knutar är utmärkta men har jämfört med spidan eller cdx nåt mjukare, tunnare och faktiskt smidigare damasker. Klamrar är av olika typer. Bägge typerna fungerar utmärkt. Skiljer det nåt på damaskerna vad gäller om dom skulle gå sönder eller så? Nej faktiskt inget entydigt åt nåt håll. Varken bu eller bä.
Ena typen av knut är oftast förfettad medans den andra kommer torr med fett till. Men inte ens avsaknaden av jobbet att pressa in lite fett och röra runt innan monteringen gör att knuten är motiv till den enorma prisskillnanden, däremot ska kedjan KG och ett antal till ha sina kronor innan andra ska ha sina kronor innan du ska betala. Kvalitet då? Ja nu har ju biltemas knutar hunnit vara ute på marknaden ett bra tag utan att bilarna har rasat till höger och vänster på våra vägar. Det talar väl sitt tydliga språk egentligen. Sen kan man ju dessutom fundera återigen som med allt annat på: hur många drivknutsfabriakanter känner ni till... Hur stor nisch är det att skapa en eller flera fabriker för *bara biltema*.. Jag vet att det lär bli ramaskri här nu med 5000 exempel på hur illa det är ställt att det minsann inte är samma saker. Och naturligtvis ENBART med dåliga produkter och exempel från just biltema. :-)-)..
Skiljer det nånting på knutarna som motiverar prisskillnaderna som spelar slutkunden nån roll?
Inte ett endaste dugg... Dom stora skillnaderna är: förfettade knutar/ man får fetta in själv. Låsbanden är av press/ spänntyp. Damaskerna är av olika smidighet och tjocklek, dock faktiskt av samma kvalitet i slutändan.
Tycker man att dom tre sakerna är värda en prisskillnad på 1400 spänn så föreslår jag att man handlar mekonomen. Tycker man det inte handlar man biltema.


Volvo i sej anser inte att man ens kan byta knutar på dom flesta bilar. Där vill man sälja på kunden en komplett drivaxel, oftast helt utan nån som helst anledning, jag får anta att det priset som skrevs avser hela drivaxlar, priset för byte är nämligen totalt fel för knutbyte. Naturligtvis är det ju mycket enklare drivaxel och som vanligt så behöver då företaget inte ta nån som helst ansvar för ett så avancerat jobb som att byta en knut på en kundbil. Naturligtvis är alltid en komplett drivaxel värd MINST det dubbla mot en knut på eftermarknaden. NOT.. eftersom man kan åka till skroten och köpa på sej TVÅ bra drivaxlar som är lågmilade för MAX vad EN Drivaxel kostar på volvo..
Hej torde Pettson lagt oljan på hyllan....
av *pettson*
#268540
med det här inlägget menas? *Hej torde Pettson lagt oljan på hyllan....*

Hänger inte riktigt med bara...? Går det att formulera om eller möjligen förklara?
av Masten
#268622
*pettson* skrev:
Masten skrev:Hej

Är det någon som har en "read me" fil.. på hur man byter en yttre drivknut.. alltså själva knuten.
Jag vet inte om jag har bra nyheter eller dåliga.. det finns på min hemsida som är nere för tillfället.. ??:-/
kommer snarast upp igen..
Kalas... men synd att Readme var nere, tänkte pilla i en ny knut till helgen... :roll:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]